Inhoudsopgave

Ontwikkelingen binnen het e-commerce-landschap

2024 zit er bijna op en het e-commerce-landschap heeft zich dit jaar opnieuw gevormd. Na de focus op online verkoop tijdens de coronaperiode en de hieruit voortgekomen behoefte aan hulp bij online groei van retailbedrijven, is de online verkoop weer terug op het niveau van 2019/2020. De uitzonderlijke groei van 2021 en 2022 wordt niet meer gehaald en de begrotingen die daarop waren afgestemd, blijken niet langer haalbaar. Dit resulteerde in het omvallen van grote namen zoals Stella, Blokker en The Body Shop. Deze verschuiving benadrukt het belang van realistische verwachtingen en goed doordachte strategieën in een dynamische markt.

Wat viel op in 2024?

Dit jaar stond in het teken van de doorbraak van AI-technologie, die een grote impact had (en heeft) op e-commerce. Het creëren van gepersonaliseerde content, ooit een uitdaging, is dankzij AI nu veel eenvoudiger en goedkoper. Door de ontwikkelingen binnen AI kunnen webshops efficiënter productomschrijvingen maken en betere klantenservice bieden met slimme chatbots. De technologie verlaagt de kosten voor bedrijfsprocessen en zorgt dat organisaties meer kunnen doen met minder personeel. Dit heeft een directe invloed op de bedrijfsmodellen. AI laat zien dat automatisering kansen biedt, maar ook vraagt om aanpassingen en flexibiliteit binnen organisaties.

Lessen uit 2024

Het binnenhalen van nieuwe klanten wordt jaar op jaar duurder doordat de kosten voor online advertenties blijven stijgen. Daarom is het belangrijker dan ooit om bestaande klanten voor langere tijd aan je te binden. Klanten die al bekend zijn met je bedrijf zijn eenvoudiger te benaderen om een volgende aankoop te doen bij je bedrijf. Bovendien zijn de kosten om hen opnieuw te activeren aanzienlijk lager dan het benaderen van nieuwe potentiële klanten. Toch wordt er vaak weinig geïnvesteerd in klantbehoud. Bedrijven doen er daarom goed aan om hun strategie te herzien: hoe kunnen ze hun huidige klanten beter bedienen, eventueel door aanvullende diensten aan te bieden? Een langetermijnvisie waarin klanttevredenheid en retentie centraal staan, is essentieel voor succes op de lange termijn.

Trends voor 2025 binnen e-commerce

Regeren is vooruitzien. Het is daarom belangrijk om alvast de blik naar voren te richten en te kijken naar de trends van het aankomende jaar, zodat je hier met je bedrijf op kan inspelen. Voor 2025 zullen de belangrijkste trends bestaan uit de doorontwikkeling van AI en een verschuiving van de focus van SEA naar SEO. Daarnaast worden visuele content en storytelling belangrijker en komt er meer nadruk te liggen op het naleven van strengere privacywetgeving, zoals beperkingen op het verzamelen van persoonlijke gegevens van websitebezoekers.

Interactie met AI bij zoekopdrachten

AI blijft zich razendsnel ontwikkelen. Zoekmachines worden langzaamaan steeds meer persoonlijke assistenten. In plaats van ‘platte zoekopdrachten’ in te voeren, voeren gebruikers straks conversaties met zoekmachines, waarin ze specifieker kunnen aangeven waar ze naar op zoek zijn. Deze ontwikkeling beïnvloedt de customer journey en biedt kansen om beter in te spelen op klantbehoeften.

Verschuiving naar organisch vindbaar worden

Online adverteren wordt duurder, waardoor steeds meer bedrijven zich genoodzaakt zien om hun strategie te herzien. De focus verschuift naar organische vindbaarheid. Daarnaast wordt kwalitatieve, onderscheidende content belangrijker om op te vallen in het online landschap. Google zal steeds strenger zijn op generieke AI-teksten, waardoor unieke, waardevolle content ervoor zorgt dat je beter opvalt ten opzichte van je concurrenten.

Visuele content en storytelling

Op het gebied van content wordt visuele content steeds belangrijker. Denk daarbij bijvoorbeeld aan video’s waarin je de visie van je organisatie deelt of uitlegt wat de voordelen zijn van jouw producten of diensten. Video’s zijn vaak een krachtig middel om (potentiële) klanten te overtuigen en door de mogelijkheden van AI worden de kosten voor de creatie van deze vorm van content steeds lager. Hierdoor is 2025 een uitgelezen moment om je online marketingstrategie uit te breiden met visuele content, als je hier nog niet mee begonnen was. 

Privacy en eigen data

Met strengere privacywetten wordt het verzamelen van eigen data cruciaal. Bedrijven moeten beter inzicht krijgen in wie hun klanten zijn door eigen analyses en het aanmaken en beheren van eigen databases. Dit vraagt om een proactieve aanpak en investering in dataopslag en -beheer.

De belangrijkste trend voor 2025

AI wordt in 2025 onmisbaar. Van geautomatiseerde processen tot efficiëntere workflows; bedrijven die AI omarmen blijven concurrerend. Ook dit jaar is het belangrijk om te beseffen dat je strategie niet afhankelijk mag zijn van slechts één marketingactiviteit, zoals alleen SEA of SEO. Een mix van marketingelementen en het continu testen en aanpassen van je strategie is essentieel. Werk samen met een partner met expertise op het gebied van e-commerce die je helpt om naar het volledige plaatje te kijken. Neem daarbij ook de tijd om met elkaar in gesprek te gaan en samen een strategie te creëren die aansluit bij de doelen van jouw bedrijf.

Focus op duurzame winst

In 2025 zal de nadruk binnen e-commerce liggen op het maken van duurzame winst. Bedrijven moeten niet alleen naar ROAS (Return on Ad Spend) kijken, maar ook naar Poas (Profit on Ad Spend): welke producten leveren daadwerkelijk winst op? Daarnaast groeit de behoefte aan sterke partnerschappen, waarbij organisaties elkaar versterken door hun expertise. Bij Blauwe Monsters blijven we daarom investeren in ons team, zodat we de kennis en ervaring kunnen bieden die jij als bedrijf zoekt. 

Wil je met ons sparren over de beste strategie voor jouw bedrijf in een snel veranderend e-commerce-landschap? Neem dan contact met ons op. Samen zorgen we voor een sterke online marketingstrategie die jouw bedrijf laat groeien in 2025.


Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Op werkdagen binnen 24 uur reactie