Black Friday, een ontzettend competitieve periode voor online retailers. Het is de tijd waarin consumenten op zoek zijn naar de beste deals en aanbiedingen. Om je concurrentie voor te blijven en je verkoopcijfers te stimuleren, is het cruciaal om effectieve marketingstrategieën te hanteren. Om op te vallen en je omzet te maximaliseren, is remarketing (ook wel retargeting) een krachtige tool in je Black Friday marketing strategie. Lees verder als je wil weten waarom remarketing een onmisbare tool is voor een succesvolle Black Friday.

De impact van Black Friday Marketing

Black Friday marketing is in volle gang. Bedrijven over de hele wereld bereiden zich voor om indruk te maken op consumenten en ze naar hun producten en diensten te trekken. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap opvalt in deze zee van aanbiedingen? Het ontwerpen van effectieve Black Friday advertenties die de aandacht van je doelgroep trekken is in deze periode dus écht cruciaal. Het gebruik van remarketing geeft je de optie om jouw boodschap aan te passen en zo specifiek mogelijk te richten op doelgroepsegmenten.

Remarketing met Google Ads

Met remarketing kun je potentiële klanten bereiken die al interesse hebben getoond in je producten of diensten. Dit kunnen mensen zijn die je website hebben bezocht, producten aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd, maar niet hebben afgerekend, of eerdere klanten die al een aankoop hebben gedaan. Je kunt met remarketing ook doelgroepen maken op basis van demografische gegevens, interesses en meer. Hierdoor kan remarketing op een tal van manieren positief effect hebben op jouw Black Friday resultaten:

  1. Verhoog de conversieratio: Remarketing kan aanzienlijk bijdragen aan het verhogen van de conversieratio tijdens Black Friday. Mensen die al bekend zijn met je merk en producten zijn eerder geneigd om te converteren dan koude prospects. Door hen gerichte advertenties te tonen met relevante aanbiedingen, kun je de kans vergroten dat ze daadwerkelijk aankopen doen. Om de kans op conversie nog groter te maken kun je er ook voor kiezen een apart doelgroepsegment aan te maken voor de consumenten die de week vóór Black Friday al beginnen met oriënteren. Vaak zie je namelijk dat de consumenten die bij Black Friday een aankoop willen doen de week van tevoren al op onderzoek uit gaan om er achter te komen waar ze de beste deals kunnen krijgen.
  2. Verbeter de ROI van je advertentiebudget: Remarketing is kostenefficiënt omdat je advertentiebudget wordt besteed aan mensen die al interesse hebben getoond in jouw merk of branche. Dit betekent dat je een hogere ROI kunt verwachten. 
  3. Incentives om bij jou te kopen in plaats van de concurrentie : Met remarketing kun je erg specifieke aanbiedingen en incentives communiceren aan eerdere bezoekers. Denk aan kortingscodes of exclusieve toegang tot bepaalde deals. Deze incentives kun je dus aanpassen per doelgroepsegment. 

Je kan bijvoorbeeld klanten die eerder de website hebben bezocht maar geen aankoop hebben gedaan een exclusieve Black Friday kortingscode aanbieden voor hun eerste aankoop . Dit geeft mensen een extra reden om deze Black Friday bij jou te kopen in plaats van bij de concurrentie.

Best practices voor Black Friday remarketing

Bij het opzetten van je Black Friday remarketing campagnes zijn er enkele best practices die je moet volgen om het meeste uit je advertentiebudget te halen:

  1. Relevantie: Zorg ervoor dat je advertenties relevant zijn voor je doelgroep en dat ze aansluiten bij hun eerdere interacties met je website.
  2. Dynamische remarketing: Maak gebruik van dynamische remarketing om specifieke producten of aanbiedingen te promoten waarin de bezoekers geïnteresseerd waren. Bijvoorbeeld door je product feed te koppelen aan een dynamische display remarketing advertentie. Bezoekers krijgen dan in de advertentie producten te zien die ze eerder bekeken hebben, maar deze keer met flinke korting.
  3. Frequentiebeheer: Beheer de frequentie waarmee advertenties aan dezelfde gebruikers worden getoond om te voorkomen dat ze als opdringerig worden ervaren.

Conclusie

Black Friday is de ultieme kans om je verkoopcijfers een boost te geven, maar het vereist slimme marketingstrategieën. Blijf relevant, wees creatief en trek de aandacht van je doelgroep om een succesvolle Black Friday te realiseren.