1. Zorg ervoor dat je website techniek op orde is, je mobiele site gebruiksvriendelijk is en je pixel is ingesteld

Het verkeer naar je website zal meer zijn dan normaal tijdens Black Friday. Het is daarom van belang dat je website techniek in orde is, zodat de shoppers geen problemen hebben wanneer ze je website bezoeken. Denk hierbij aan gebruiksvriendelijkheid en de snelheid van je desktop website en mobiele website. Tenslotte is het belangrijk dat je de Facebook pixel instelt, mocht je dit nog niet gedaan hebben. 

2. Richt jouw Facebook/Instagram-shop in

Met de de Facebook- en Instagramwinkel kun je verschillende productcategorieën uitlichten. Deze categorie kun je alvast aanmaken en op de dagen dat je het live wilt hebben aanzetten. Zo zien consumenten wanneer ze in de Facebook- en Instagramshop komen direct welke producten meedoen met de Black Friday actie. 

3. Upload jouw Klantenlijsten in het advertentiebeheer

Upload de lijst met mensen die in de afgelopen paar maanden iets hebben gekocht in een lijst in het advertentiebeheer onder doelgroepen. Maak daar vervolgens weer een vergelijkbare doelgroep van. Eventueel kun je de mensen die in de afgelopen maanden al iets hebben gekocht benaderen met exclusieve deals. 

4. Maak een productverzameling (catalogus) in Handelsbeheer

Voeg in het advertentiebeheer alvast een productgroep toe met de producten die tijdens Black Friday in de sale komen. Deze producten wil je alvast in een catalogus hebben, voordat je de advertentie echt gaat opbouwen. 

5. Plan meerdere advertenties & organische posts in en doe dit in 3 stappen

Begin met het teasen van Black Friday. Doe dit door al in de eerste & tweede week van november mensen voor te bereiden op de kortingen. Volg daarna in de week van Black Friday met de actie. Als het weekend bijna eindigt, komt de laatste stap en dat is de reminder en laatste kans. Denk tenslotte goed na over de manier van communiceren. Creëer bijvoorbeeld schaarste en voeg een countdown toe. 

6. Denk na over hashtags

Om zoveel mogelijk mensen te bereiken met je organische posts en de content beter te laten presteren, moet je Black Friday-hashtags niet vergeten! Tijd om een aantal hashtags bij elkaar te zoeken dus. Gebruik niet alleen de allergrootste hashtags, zoals #Blackfriday. Deze hashtag zal namelijk wereldwijd populair zijn. Probeer een combinatie te maken van matig populaire hashtags, trending hashtags, niche specifieke hashtags en persoonlijke hashtags. 

7. Maak Black Friday posts die passen bij je huisstijl 

Het is natuurlijk erg verleidelijk om visuals en teksten te maken met allerlei grote toeters en bellen, zoals gedurfde lettertypen en opvallende kleuren. Maar het is altijd belangrijk om trouw te blijven aan je eigen huisstijl en Instagram-feed. Je kunt experimenteren met verschillende sjablonen en ontwerpen, maar probeer je kleurenpalet en lettertypes hetzelfde te houden. 

8. Zet dynamische productadvertenties in voor een brede doelgroep

Target niet alleen op je huidige websitebezoekers, maar juist vooral op een brede doelgroep met jouw Black Friday deals. Om dit in te zetten hoef je geen doelgroep aan te maken. Kies voor de campagnedoelstelling ‘Verkopen uit Catalogus’. Kies voor de Black Friday Catalogus die je als het goed is al eerder hebt aangemaakt. Bij de doelgroep hoef je alleen ‘Vind potentiële klanten’ aan te geven. Verder geef je dus geen interesse mee. Laat in je tekst duidelijk weten dat het gaat om Black Friday deals. 

9. Zorg dat je advertentie door de leerfase heen is

Ook is het belangrijk dat je campagne al voor Black Friday door de leerfase heen is. Dat houdt in dat je campagne minimaal 50 conversies heeft behaald per advertentieset. Maar hoe doe je dat? De leerfase wordt bekeken per advertenties, niet per advertentie specifiek. Laat je doelgroepen alvast warmlopen door de campagne actief te houden. Bouw vervolgens je Black Friday advertenties in dezelfde campagne en schakel ze uit. Nu kan Facebook ze wel al keuren. Om er zeker van te zijn dat de advertenties niet door elkaar heen gaan lopen, kun je de oude advertenties een einddatum meegeven en de Black Friday advertenties een begindatum. 

Duurt het te lang voordat je 50 conversies bij elkaar hebt? Dan kun je er ook voor kiezen om je conversiedoel te wijzigen naar ‘Toevoegen aan winkelwagen’. Zo zit je sneller op de 50 conversies en zijn je doelgroepen eerder door de leerfase. 

10. Pas bio aan: link naar een specifieke Black Friday pagina

Maak een speciale Black Friday website pagina aan en laat hier je beste Black Friday deals zien. Link vanuit je bio door naar deze pagina!