Inhoudsopgave
Social selling wordt steeds belangrijker, zeker in de B2B-markt. Cold callen wordt steeds minder gedaan en er wordt vanuit de overheid steeds meer gedaan om dit te stoppen. Hierdoor worden social kanalen meer van belang, omdat je de potentiële klant hiermee warm kunt maken voordat je gaat bellen.
Wat wij verstaan onder cold callen is het bellen van prospects zonder dat zij een handeling hebben gedaan waardoor ze in onze lijst terecht komen. Onder social selling vallen alle persoonlijke handelingen richting de prospect.
Waarom social selling?
Er zijn een aantal redenen waarom wij social selling beter vinden dan cold calling. De voornaamste reden is dat mensen lastiger te benaderen zijn via cold calling. Mensen zijn vanwege de coronacrisis namelijk maar weinig op kantoor. Daarnaast benader je je doelgroep heel makkelijk via social selling. Door middel van een advertentiedoelgroep bereik je je potentiële klanten eenvoudig. Vaak als wij een prospect proberen te bereiken door middel van cold calling, bellen wij op een ongelegen moment. Dat is bij social selling niet het geval, omdat prospects vaak juist op hun sociale media zitten wanneer ze hier tijd voor hebben. Hierdoor krijgen bijna alle prospects jouw bericht te lezen en komen er meer reacties binnen. Daarnaast kun je mensen ook makkelijker beïnvloeden om wel te kopen. Door het lezen van een bericht krijgen mensen vaak beter inzicht in wat je precies bedoelt te zeggen. Hiermee neem je misverstanden die over de telefoon vaak gebeuren weg.
Wat is een succesvolle strategie?
Om te kunnen bepalen wat een succesvolle strategie is, is het nodig om te weten welke strategieën er precies zijn. In het komende deel behandel ik een aantal van de strategieën die wij zelf succesvol toepassen.
Het slimmer maken van klanten
Dit is de strategie die wij verreweg het liefst gebruik om een potentiële klant te benaderen. Zo kom je namelijk als consultant een bedrijf binnen. Hierdoor help je daadwerkelijk een klant met het meewerken aan een succesvolle business. Dit doen wij op verschillende manieren. Zo bieden wij onze prospects een gratis scan aan, waardoor ze zelf vaak een beter inzicht krijgen in wat ze kunnen doen.
Whitepapers schrijven en delen
Dit is een strategie die wij ook veel gebruiken. Wij doen dit door middel van ons Linkedin-netwerk. We handelen op drie manieren.
- Het delen van whitepapers op de bedrijfspagina
- Binnen het netwerk kijken voor wie de whitepaper interessant zou kunnen zijn
- Op LinkedIn adverteren middels een goede doelgroepbepaling
Het delen van de whitepaper op de bedrijfspagina
Door de whitepapers te delen met de mensen die de bedrijfspagina van Blauwe Monsters volgen, hebben we een gratis manier om mensen op de hoogte te brengen van onze whitepapers.
Binnen het netwerk kijken voor wie de whitepaper interessant zou kunnen zijn
Zelf zijn we hier groot voorstander van, omdat we een prospect dus graag help om meer inzicht te krijgen. Hierdoor komen de prospects vaak bij ons terug wanneer ze een vraag hebben over het gebied waar wij de whitepaper over hebben geschreven. Zo creëren wij een touchpoint bij een relevante vraag: wij zorgen dat ze Blauwe Monsters koppelen aan het probleem dat wij voor ze kunnen oplossen.
Op LinkedIn adverteren middels een goede doelgroepbepaling
Hierdoor komt de whitepaper bij de juiste personen langs in hun feed . Dit helpt met het verzamelen van waardevolle warme leads. Hierdoor kom je er ook achter waar je prospect behoefte aan heeft. Daarnaast hoeft er geen koude acquisitie plaats te vinden.
Hoe voorkom je door social selling toe te passen dat je geen imagoschade loopt?
Waar we allemaal weleens tegenaan zijn gelopen bij koude acquisitie, is dat het averechts werkte. Dit voorkom je door jezelf goed te verdiepen in het bedrijf voordat je jouw prospect benadert. Zo kom je goed geïnformeerd over en kan je van tevoren kijken welke van jouw producten/diensten goed aansluiten bij je prospect. Wat hierbij belangrijk is, is dat je deze prospect niet gaat benaderen wanneer je al weet dat je hem geen toegevoegde waarde kunt bieden. Kortom: wij zorgen ervoor dat we beginnen met een hot prospect lijst. Alleen prospects op deze lijst gaan we stap voor stap benaderen met relevante informatie.
Ook aan de slag?
Benieuwd hoe je een datagedreven leadmachine bouwt in een B2B-markt? Download onze whitepaper die wij hierover hebben geschreven!