Daarbij wordt ook de titel van de advertentie automatisch gegenereerd door Google. Hiervoor kijkt Google naar de title tag van je pagina. Naast deze zaken wordt ook de URL van de meest relevante landingspagina geselecteerd door Google op basis van de betreffende zoekopdracht. Zodoende komt de zoeker dus automatisch op de meest relevante landingspagina terecht. Kortom bij DSA wordt een hoop werk voor je uit handen genomen en adverteer je ook  nog eens heel relevant. Hoogste tijd om er in deze tip wat meer over te vertellen.

DSA combineren met een page feed

Nog niet zo heel lang is er een nieuwe feature die betrekking heeft op DSA. De zogenaamde page feed. Deze maakt het mogelijk om beter te segmenteren in je DSA’s en daardoor relevanter te adverteren. Voor deze feature kon je je website in bepaalde categorieën indelen. Google bracht zelf die categorieën aan waardoor de relevantie voor verbetering vatbaar was. Met de page feed heb je meer grip op welke pagina’s je wil triggeren met de juiste zoekopdrachten. Hierdoor kan je gerichter je advertenties optimaliseren en kan je je DSA gerichter inzetten. Belangrijkste voordeel van de page feed en het feit dat je DSA gerichter kunt inzetten is het feit dat je de URL kwijt kunt in de page feed. Je kunt hiermee zorgen dat er meer bezoekers gaan landen op je belangrijkste URL’s. Het mooie is dat deze page feed een simpel excell bestand is met twee kolommen. Een kolom met de URL en een kolom met een label/categorie die behoort bij het URL. URL’s waar je niet wil dat er bezoekers op landen zet je simpelweg niet in deze feed. Als je veel pagina’s in dezelfde categorie hebt dan is het niet direct van toegevoegde waarde om deze allemaal op te nemen. Welke je wel opneemt is afhankelijk in welke fase van de customer journey je wil dat bezoekers landen. Het is overigens mogelijk de pagina’s ook te labelen aan de hand van de fase in de customer journey. Als je geen idee hebt hoe te labelen is het handig het customer journey model van Google te gebruiken. Dit is het zogenaamde See-think-do-care model.

Hoe zet ik mijn page feed in?

Als je page feed compleet is kan je deze uploaden naar Adwords. Dit kan onder bedrijfsgegevens die onder gedeelde bibliotheek valt. Let op Google moet de feed eerst goedkeuren en daar willen ze nog wel eens best lang over doen. Maximaal 10 dagen, maar meestal enkele dagen. Is de feed goedgekeurd dan kan je aan de slag met het maken van DSA campagnes. Het is handig om met je campagnes de structuur van je feed aan te houden. Namelijk de categorieën waarmee je de URL’s gelabeld hebt. Heb je meerdere URL is op één categorie is het handig om die op advertentieniveau uit te splitsen. Je ziet nu bij de campagne instellingen onder dynamische zoekadvertenties de mogelijkheid om je Page feed te selecteren.

Een deel van de advertentie dien je nog steeds zelf te schrijven. Let hier goed op dat de advertentietekst goed aansluit op de betreffende landingspagina en de automatisch gegenereerde kop en neem uiteraard een goede call to action op in je advertentie. Als dit gerealiseerd is dan is het draaien en zien wat de resultaten zijn. Het voordeel van DSA’s is dat je veel data verzameld op basis waarvan je je adwords campagne kunt optimaliseren. Ander voordeel is dat je hoge kwaliteitsscores kunt realiseren doordat de relevantie optimaal is. Met DSA’s is het dus mogelijk om een betere CPC (prijs per klik) te realiseren. Heb je je feed ook nog eens goed gesegmenteerd op basis van de customer journey dan is een verbetering van het conversiepercentage zeker ook mogelijk. Ik zou zeggen veel succes met het experimenteren met deze mooie feature.