Inhoudsopgave
Veel van de content die we produceren voor websites is gericht op het genereren van organisch verkeer en heeft een informatief karakter. Niks mis mee: een prima manier om te laten zien dat je expert bent in je vakgebied, en daarnaast genereert het relevant organisch verkeer.
Hierbij heb je op je landingspagina als het goed is mooie wervende content staan die je bezoeker moet bewegen zaken met je te gaan doen. Ook goed natuurlijk, maar in veel gevallen zul je je bezoeker er nog niet voldoende mee overtuigen. Want bovenstaande twee elementen kunnen je concurrenten waarschijnlijk ook en in veel gevallen zullen zij ook dezelfde onderscheidende factoren hebben. De echte bewijskracht kun je genereren met het maken van goede case studies. Want als het goed is heb je met jouw expertise al veel bedrijven blij gemaakt. In deze tip vertellen we je graag hoe je tot een goede case study komt.
Welke rol heeft de case study in de customer journey?
Een case sudy behoort tot de categorie social proofing en is dus een element waarmee je zowel het onderbewustzijn en het bewustzijn van een bezoeker sterk kunt beïnvloeden. Want of je het nu leuk vindt of niet, we zijn als mens kuddedieren. We vinden het heel erg fijn om te lezen dat veel bedrijven naar alle tevredenheid ons zijn voorgegaan. In de customer journey is de case study het element dat de bezoeker moet transformeren van een lichte interesse naar een wens om met jou zaken te doen. Het is dus goed om na te denken hoe deze verschillende elementen op je website uiteindelijk ervoor zorgen dat je bezoeker soepel door de customer journey wordt heen geloodst.
Hoe maak ik een goede case study?
Laten we hier beginnen bij de opzet. Over het algemeen wordt hierin vaak de opzet gebruikt in drie elementen:
Beschrijven van het vraagstuk
Namelijk het beschrijven van het vraagstuk of probleem waar jouw klant mee worstelden totdat ze met jou in zee gingen. Als het goed is heb je in een eerdere fase bij het uitwerken van je doelgroep al goed in beeld gebracht met welke problemen jouw doelgroep worstelt en waar je een goede propositie en dus oplossing voor hebt. Gebruik dus case studies waarbij er sprake is van problemen die hier goed op aansluiten.
Aanpak
Als tweede beschrijf je jouw aanpak in deze kwestie. Hoe heb je jouw diensten ingezet om dit probleem te lijf te gaan? In dit stuk kun je heel goed jouw expertise laten zien. Je mag hierin best concreet zijn. Probeer hier weg te blijven van algemeenheden als “we zijn een verbetertraject ingegaan”. Een bezoeker wil concreet weten wat jouw aanpak was in deze casus.
Resultaten
Als laatste beschrijf je de resultaten. Ook hierin geldt weer: maak het zo concreet mogelijk. Algemeenheden zoals ‘medewerkers zijn productiever geworden’ maken geen indruk. Dit klinkt uiteraard eenvoudig maar de moeilijkheid zit er ook in wat je mag prijsgeven van de klant waarover je schrijft. Niet iedere klant zal het op prijs stellen om bijvoorbeeld financiële resultaten prijs te geven. Het is wel goed om hier van te voren over na te denken voordat je het aan je klant gaat vragen.
Maak gebruik van testimonials
Als laatste is een testimonial een sterk element om mee af te sluiten, waarbij de betreffende klant aangeeft hoe hij of zij de samenwerking ervaren heeft.
Hoe maak ik een case study visueel aantrekkelijk?
Als er visuele elementen zijn die de betreffende case study verduidelijken dan is dit zeker aan te raden. We zijn als mens nu eenmaal visueel ingesteld en vinden het veel prettiger om een video te bekijken in plaats van een enorme lap tekst. Dus een tip om je case study te versterken is met visuele elementen zoals foto’s, en waar het kan video’s.
Opmaak case studies