Marketplaces inzetten tijdens Black Friday

Grote marketplaces platformen als VidaXL, Bol.com en Amazon sturen op grote marketingcampagnes om bezoekers naar hun platform te trekken. Consumenten zijn bekend met de platforms, dus beginnen deze dagen vaak ook al hun customer journey hier. Als verkoper kun je van het extra verkeer profiteren en meedoen aan kortingsacties. Vaak geven platformen zoals Bol.com korting op de commissie als jij de prijzen van bepaalde producten verlaagt. Hierdoor wordt het aantrekkelijker om mee te doen met kortingsacties. 

Wanneer je concurreert op producten, kan het soms lastig zijn om een concurrerende prijs te voeren en genoeg marge over te houden. Wat wel gunstig kan zijn, is dat wanneer de voorraad van een andere verkoper opraakt, jij met jouw product vervolgens de buy-box kan winnen met een iets hogere prijs. 

Als verkopende partij wil je natuurlijk zoveel mogelijk marge behouden. Door korting te geven en daarnaast ook nog eens commissie te betalen aan het platform, worden deze marges behoorlijk veel kleiner. Toch kan het nog steeds een voordeel opleveren. Veel partijen vergeten namelijk dat zij zelf ook marketingbudget vrij moeten maken en inspanningen moeten leveren om bezoekers naar hun website te trekken. Deze kosten kunnen soms wel eens de kosten voor commissie aan een platform overstijgen, waardoor je dus minder overhoudt.

Performance en stabiliteit

Uit eerder onderzoek van Computest blijkt dat Bol.com het Nederlandse E-commerce platform is dat het best presteert op basis van performance en stabiliteit. Hierbij wordt er gewonnen van andere grote e-commerce platformen als Zalando en FonQ. 

Het aantal bezoekers nam in november 2020 is sterk toe ten opzichte van het jaar daarvoor, blijkt uit cijfers van de online marketingtool SEMrush.com. Uit deze vergelijking blijkt dat de novembermaand een periode is waarop geanticipeerd moet worden. Nederlandse webwinkels verwachten ook een groei van 70% in verkopen tijdens Black Friday, blijkt uit een rondgang van belangenorganisatie Thuiswinkel.org. Hierop wordt geanticipeerd door vroegtijdig in te spelen op deze dagen. Door op tijd te bestellen, kunnen eventuele lange leveringstijden voorkomen worden.

7 tips om goed te scoren tijdens Black Friday

Als verkoper wil je natuurlijk een maximaal rendement behalen tijdens Black Friday en andere feestdagen. Maak daarom een succes van Black Friday aan de hand van de volgende 7 tips:

1. Speel in op speciale aanbiedingen
Black Friday staat in het teken van speciale aanbiedingen. Dit kunnen kortingen zijn, maar ook het aanbieden van iets unieks wat niemand doet. Zorg er daarom voor dat je onderscheidend bent tegenover andere aanbieders. Dit maakt jouw bedrijf en product uniek ten opzichte van de concurrentie.

2. Zorg voor speciale producten op de Marketplaces
We zien wel eens producten voorbij komen die exclusief verkocht worden op Black Friday. Dit is een unieke kans om limited producten aan te bieden die enkel op Black Friday te koop zijn. Maak gebruik van deze unieke kans en genereer op deze manier meer omzet. Naast een uniek product kun je er ook voor kiezen een bepaald product te ontwikkelen of enkel aan te bieden op een specifiek platform.

3. Wees voorbereid met ruime voorraden
Black Friday wordt gezien als een dag waar meer aankopen worden gedaan. Zorg dat je hierop bent voorbereid door genoeg voorraad te hebben. Wanneer jij geen voorraad meer hebt, profiteert de concurrentie hiervan.

4. Communiceer tijdig
Black Friday valt op de laatste vrijdag van de maand. Het is dus een dag die al vaststaat en waar naar uitgekeken wordt. Probeer vroegtijdig te beginnen met communiceren van de Black Friday-acties, zodat de bezoekers beter op de hoogte zijn van jouw acties. Binnen de Marketplaces dient dit ook in het account gemeld te worden.

5. Houd rekening met ruimere levertijden
Extra omzet is altijd mooi meegenomen, maar dit moet niet ten koste gaan van de kwaliteit en service. Black Friday is een periode waar veel bestellingen gedaan worden en daarom is het handig om rekening te houden met een langere levertijd. Informeer de klant hierover, zodat de klant ook op de hoogte blijft.

6. Gebruik speciale afbeeldingen om meer op te vallen
Door afbeeldingen aan te passen op deze periode, kan je meer opvallen. Denk bijvoorbeeld aan een zwarte rand om je afbeelding heen of een button met de tekst ‘Black Friday Deal’. Hierdoor val je meer op en kun je meer bezoekers naar je productpagina trekken. 

7. Meedraaien met acties van de Marketplaces
Veel Marketplaces doen verschillende acties. Zo zijn er bijvoorbeeld kortingen in bepaalde productcategorieën. Jij als verkoper kunt daaraan deelnemen. Hiervoor moet de verkoper minimaal een X-percentage korting geven. In ruil hiervoor geeft het platform bijvoorbeeld korting op de commissie die de verkoper moet afdragen. Het platform zal deze aanbiedingen extra onder de aandacht brengen bij consumenten, waardoor de kans op verkoop groter wordt.