Inhoudsopgave

Omdat webshops vaak verschillen is het moeilijk om te achterhalen waarom een webshop een lage conversie heeft. Als je dan wilt achterhalen waarom je een lage conversie hebt moet je een uitgebreid onderzoek doen zodat je weet hoe je de conversie kunt optimaliseren. Toch zijn er vijf veel voorkomende conversie killers die jij vandaag nog kunt aanpassen.

Het verplicht aanmaken van een account

Het verplicht aanmaken van een account is een echte conversie killer voor je webshop. Uiteraard is het vergaren van gegevens van klanten positief voor je bedrijf. Ook voor de klant want die ontvangt dan weer relevante aanbiedingen. Toch is het verplicht aanmaken van een account een enorme conversie killer. Vaak zitten klanten dan al in de ‘kassa-modus’. De klant heeft dan geen zin meer om een account aan te maken. De klant wil dan gewoon de bestelling afronden.

Te weinig of te kleine afbeeldingen

Afbeeldingen zijn vaak een belangrijk onderdeel van een webshop. De klant maakt uiteindelijk vaak de beslissing om een aankoop te maken op basis van foto’s. Belangrijk hierin in is om genoeg relevante afbeeldingen te plaatsen. Maak ze ook niet te klein. De klant kan veel beter kiezen als er grotere afbeeldingen in de webshop staan, ook op de product pagina. Je conversie percentage zal echt omhoog gaan.

Slecht vindbare informatie over levering

Nog een veel voorkomende conversie killer is slecht vindbare informatie over leveringstermijnen, leveringskosten en retour zenden van het product in het geval de klant niet tevreden is. Het is belangrijk dat de klant gemakkelijk aan de antwoorden op dit soort vragen kan komen zonder dat de klant hier veel moeite voor moet doen. Maak het je klant gemakkelijk. Beantwoord dit soort vragen op de plek waar je klant ze stelt. Bijvoorbeeld op de product pagina. Dit kan er voor zorgen dat klanten meer gaan converteren.

Vaak staat dit soort informatie wel vermeld op de webshop maar moet er wel goed gezocht worden naar deze informatie. Ook kan het naast het vermelden op de productpagina handig zijn om dit soort informatie te vermelden tijdens de checkout. Belangrijk is dat de klant niet naar een andere pagina hoeft om de antwoorden op dit soort vragen te krijgen. De klant wordt dan uit de ‘flow’ van het aankoopproces gehaald.

Te weining informatie over het product

We leven in een maatschappij waarin we teksten steeds korter gaan formulieren. Dit omdat klanten vaak niet de moeite lezen om de gehele product tekst door te lezen. Het is belangrijk dat in het begin van de tekst de belangrijkste punten die je kwijt wilt alvast even samengevat worden. Bij het verkorten van de teksten moet echter opgepast worden dat er geen belangrijke informatie verdwijnt.

Geen of een slechte zoekfunctie

Als een klant opzoek is naar een bepaald product wil hij vaak ook kopen. Natuurlijk is dit niet altijd het geval maar in veel gevallen wel. Daarom is het uitermate belangrijk om een goede zoekfunctie te hebben. Zoekende klanten converteren beter. Daarom is een goede zoekfunctie van essentieel belang om het conversie percentage te verhogen.

Herken jij een van deze conversie killers op je eigen website?