Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Facebook adverteren

Waarom zou je kiezen voor Facebook adverteren?

Facebook adverteren ads afbeelding

In welke branche je ook actief bent, en hoe groot je bedrijf ook is, de kans is heel groot dat je adverteert. Als je succesvol wilt zijn is het belangrijk dat mensen jouw merk of bedrijf kennen, om ervoor te zorgen dat ze bij jou kopen. Adverteren kan natuurlijk ook in de krant, in een reclamespotje op tv of op de radio. Met een traditionele advertentie bereik je vaak veel mensen, maar lang niet altijd de juiste mensen. Blauwe Monsters kan jou helpen om met behulp van Facebook adverteren precies de meest interessante doelgroep voor jouw bedrijf te bereiken.

Doordat bij Facebook veel bekend is over de gebruikers is het mogelijk om bij het adverteren precies jouw doelgroep te segmenteren. Is het voor jouw bedrijf bijvoorbeeld interessant om 40 tot 50-jarige mannen uit Groningen met fotografie als hobby te bereiken? Facebook kan ervoor zorgen dat jouw advertentie alleen aan deze doelgroep getoond wordt. Zo verspil je geen advertentiebudget aan mensen die toch geen klant zullen worden.

Of je nu een groot of klein advertentiebudget hebt, het is altijd belangrijk om dit zo effectief mogelijk in te zetten. Door op Facebook te adverteren kun je van tevoren precies jouw budget bepalen. Doordat adverteren op Facebook flexibeler is dan adverteren in bijvoorbeeld een tijdschrift of krant kun je jouw budget en planning op ieder gewenst moment aanpassen.

Ten slotte is het zo dat het rendement van adverteren op Facebook vele malen beter meetbaar is dan adverteren op een traditioneel medium. Zo is het altijd zichtbaar welke advertentie de meeste likes, reacties en shares krijgt, maar ook welke verkopen er voortkomen uit een Facebookadvertentie. Wanneer een advertentie het goed blijkt te doen is het vervolgens ook mogelijk om het advertentiebudget hiervan te verhogen.

Wat zijn de mogelijkheden van Facebook adverteren?

De mogelijkheden van adverteren op Facebook zijn eindeloos. De social specialisten van Blauwe Monsters kunnen jou helpen om wegwijs te worden in alle opties van Facebook. Hieronder zijn enkele mogelijkheden van Facebook adverteren onder elkaar gezet:

  • De doelgroep kan nauwkeurig worden gesegmenteerd. Zo kun je personen selecteren op leeftijd, geslacht, opleiding, werk, regio en plaats. Ook interesses op het gebied van muziek, hobby’s, mode en gezondheid kunnen uitgefilterd worden. Wil je alleen consumenten bereiken op hun telefoon? Ook dit is een optie!
  • Door Facebook te koppelen aan jouw CRM-systeem kun je specifiek adverteren voor bestaande klanten, mensen die zijn ingeschreven voor jouw nieuwsbrief, of anderszins in jouw bestand staan.
  • Ook is het mogelijk om met behulp van jouw klantenbestand te adverteren voor een ‘lookalike audience’. Dit zijn Facebookgebruikers die vergelijkbaar zijn met jouw bestaande klanten.
  • Door Facebook te koppelen aan jouw website is het tevens mogelijk om te adverteren voor mensen die lijken op jouw website bezoekers. Facebook vergelijkt hierbij de kenmerken van jouw bezoekers met haar eigen bestand, en vindt nieuwe potentiële consumenten om voor te adverteren.
  • Is het voor jouw bedrijf relevant wanneer de consument de advertentie onder ogen krijgt? Op Facebook is het mogelijk om te analyseren wanneer jouw doelgroep actief is op Facebook, om zo op het juiste moment de advertentie aan te zetten. Zo zou een lunchroom haar advertenties aan het einde van de ochtend in kunnen zetten, om rond lunchtijd haar doelgroep te bereiken.
  • Heb jij als doelstelling om met Facebook nieuwe klanten te bereiken? Dan kan het nuttig zijn om bestaande klanten als doelgroep uit te sluiten, zodat je niet voor hen gaat adverteren.

De geschikte manier van adverteren op Facebook is afhankelijk van de doelstellingen die je hebt geformuleerd voor het adverteren. Wij adviseren je graag als het gaat om de juiste manier van Facebook adverteren.

Waarom betalen voor Facebook adverteren als je ook gratis kunt posten?

In de begintijd van Facebook was het zo dat wanneer je bedrijfspagina werd gevolgd door 500 mensen, ieder bericht dat je plaatste ook werd gezien door 500 mensen. Nu Facebookgebruikers honderden ‘vrienden’ hebben op Facebook, en soms een even groot aantal bedrijven volgen is het onmogelijk om alle berichten te kunnen bekijken. Daarom is Facebook enkele jaren geleden begonnen met het inrichten van een algoritme dat bepaalt welke mensen welke content te zien krijgen. De gemiddelde gebruiker krijgt daardoor nog maar 20% van alle berichten van zijn vrienden en pagina’s te zien. Daarom is het nu vaak niet meer genoeg om content alleen te plaatsen, maar is het vaak ook heel interessant om deze post om te zetten naar een advertentie.

Om ervoor te zorgen dat de gebruiker precies de content te zien krijgt waarin zij het meest geïnteresseerd is, is het Facebook algoritme in het leven geroepen. Wanneer Facebook weet dat een gebruikster kinderen heeft, in de leeftijdscategorie 25-30 valt en geïnteresseerd is in interieur en mode zal Facebook alle beschikbare posts filteren op basis van deze interesses. Hoe actiever deze gebruikster op Facebook zal zijn, hoe beter Facebook deze selectie zal kunnen maken.

Als bedrijf is het belangrijk om te zorgen dat jouw berichten op Facebook een zo groot mogelijk bereik hebben. Daarbij is het belangrijk om interactie te stimuleren, dit maakt het bericht relevanter voor meer mensen. Je kunt interactie stimuleren door soms een vraag te stellen, een winactie te houden of door een discussie op gang te brengen.

Het is nog steeds mogelijk om jouw doelgroep te bereiken met organische content via jouw social media pagina, maar als je zeker wilt zijn dat jouw berichten door voldoende relevante mensen gezien wordt is adverteren op Facebook een zeer interessante, en misschien wel een betere optie.

Wanneer je het belangrijk vindt dat jouw advertentiebudget zo effectief mogelijk wordt ingezet, dan kan Blauwe Monsters jou daarbij helpen. Een concrete doelgroep en een goed uitgedachte campagne is hierbij vele malen belangrijker dan een groot budget. Samen met jou bepalen we het doel van de advertentiecampagne, en aan de hand van dit doel wordt gekozen voor een of meer typen advertenties. Tijdens de campagne wordt het rendement scherp in de gaten gehouden, en wordt er indien nodig bijgestuurd. Zo maken we van jouw Facebook advertentiecampagne een groot succes.

Hulp nodig bij Facebook adverteren? Neem contact met ons op.