Google Shopping.
Wat is Google shopping? Hoe werkt Google Shopping. En hoe zet je Google Shopping in?
Wat is Google shopping? Hoe werkt Google Shopping. En hoe zet je Google Shopping in?
Er zijn verschillende manieren om op Google te adverteren. Zo is er bijvoorbeeld Google search, Google shopping, Display Adverteren en Video Adverteren. Google Shopping en Google Search vind je vooral binnen de zoekmachine. Display en video bevinden zich juist buiten de zoekmachine en worden weergegeven op andere websites. Bij Google Shopping wordt er in plaats van een traditionele tekstadvertentie een afbeelding, titel, prijs en maten/kleuren getoond van een product. Om deze informatie te tonen worden de gegevens verwerkt in een Excel-bestand, spreadsheet API-koppeling of XML (gepland ophalen) en ingeladen in Google Shopping. Dit wordt ook wel een productfeed genoemd. Bij Google Shopping is een advertentiecampagne ook niet gebouwd op basis van zoekwoorden, maar op basis van informatie die in je productfeed verwerkt is.
Google shopping werkt in principe hetzelfde als de traditionele tekstadvertenties. Elke keer als er iemand op je advertentie klikt wordt een klikprijs gerekend. De klikprijs is afhankelijk van het zoekvolume per maand van dat specifieke zoekwoord, de concurrentie op een zoekwoord en wat het product potentieel kan opleveren. Het grote verschil is dat je bij Google Shopping niet zelf kan bepalen op welk zoekwoord je gaat targetten. Het zoekwoord is namelijk gebaseerd op de gegevens die in de productfeed verwerkt zijn. Het zoekwoord wordt dus gebaseerd op titel, kleur, maat, merk, beschrijving, afmeting en producttype etc. Je kan wel na loop van tijd zoektermen uitsluiten die bijvoorbeeld minder goed presteren.
Bij het instellen van Google Shopping is het belangrijk om rekening te houden met de volgende 5 stappen:
Een ander aspect wat met een kwalitatief zoekwoorden onderzoek duidelijk in kaart wordt gebracht is de klantreis, ofwel de customer journey. Door te achterhalen wat jouw beoogde doelgroep intypt in de zoekmachine, krijg je eigenlijk inzicht in het perspectief van je klant. Je neemt met andere woorden een kijkje in het brein van potentiële klanten. Gewapend met die informatie kun je vervolgens beter inspelen op de aankoopfase waar iemand zich in bevindt. Zo wordt het creëren van content die afgestemd is op de verschillende fasen van de customer journey aanzienlijk eenvoudiger met een zoekwoorden onderzoek.
Verhoog je organische vindbaarheid met technische optimalisatie en strategische content voor duurzame groei
Gerichte advertenties in zoekmachines voor meer zichtbaarheid en een optimaal rendement op jouw advertentiebudget.
Analyseer en verbeter je website om de gebruikservaring te optimaliseren en de conversieratio te verhogen.
Betrek jouw doelgroep via gerichte social media campagnes en vergroot de zichtbaarheid van je merk.
Volg en analyseer jouw resultaten continu en optimaliseer je strategie op basis van data driven inzichten.
Stuur gerichte e-mails met personalisatie en segmentatie voor meer betrokkenheid en hogere conversie.
Ook van start met Google Shopping en benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op en een van onze specialisten gaat dan graag met jou in gesprek wat betreft de mogelijkheden.