Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

LinkedIn adverteren

LinkedIn adverteren vindt plaats vanuit jouw bedrijfspagina. Daarom is het belangrijk dat voordat het adverteren van start gaat, de LinkedIn pagina helemaal up-to-date is. Het grootste verschil tussen de advertenties op LinkedIn en Facebook is dat er op Facebook vaak specifieke producten en diensten worden aangeboden. Op LinkedIn wordt daarentegen voornamelijk informatie en vacatures gedeeld. Bij Facebook wordt er voornamelijk op geografische en demografische kenmerken getarget, terwijl er bij LinkedIn advertenties meer gericht wordt op interesses en opleiding. De focus ligt bij LinkedIn marketing dus veel meer op het professionele gebied.

Denk je dat LinkedIn adverteren interessant zou kunnen zijn voor jouw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact op, voor een oriënterend gesprek waarin we de verschillende mogelijkheden van LinkedIn adverteren kunnen bespreken. Hieronder helpen wij jou vast op weg met een aantal tips, voor als je zelf aan de slag gaat. Tevens hebben we een aantal uitgewerkte campagnes liggen die we graag met onze potentiele klanten delen.

Waarom is het een goed idee om te adverteren op LinkedIn?

De mogelijkheid van LinkedIn adverteren, oftewel geplaatste berichten promoten, is de ultieme manier om professionals te bereiken die de bedrijfspagina nog niet volgen. Hiermee kun je op het netvlies van potentiele klanten komen. Bij het adverteren kan zeer precies gesegmenteerd worden, zodat er geen geld weggegooid wordt aan ‘views’ die niet relevant zijn. De advertenties worden automatisch getoond op zowel computers en desktops als tablets en telefoons.

linkedin adverteren afbeelding 1
Waar worden de advertenties binnen LinkedIn getoond?

LinkedIn adverteren is met name gericht op business-to-business, en kan het beste worden ingezet om de bekendheid onder de doelgroep te vergroten. Je kunt op LinkedIn adverteren op verschillende relevante pagina’s voor jouw doelgroep. Hieronder het overzicht waar advertenties binnen LinkedIn getoond worden:

  • Homepagina (de LinkedIn aanmeldpagina)
  • Profielpagina (de leden die het profiel van andere LinkedIn-leden bezoeken)
  • Zoekresultatenpagina (als een lid op naam zoekt van een ander lid)
  • Groepen (als leden pagina’s bekijken in hun groep)
  • Postvak IN (de pagina met berichten en uitnodigingen)

Doelgroep bepaling; waar kun je uit kiezen?

Bij LinkedIn adverteren kunnen de advertenties of gesponsorde updates alleen worden weergegeven aan specifieke leden of op basis van bijvoorbeeld hun branche, functietitel en locatie. De locatie is de enige doelgroepoptie die verplicht ingevuld moet worden. Het is echter aan te raden om de overige doelgroepopties ook te gebruiken. Het is namelijk zonde van het advertentiebudget om te adverteren voor LinkedIn-leden die niet binnen jouw doelgroep vallen. Zo is het niet relevant om bij een hbo-functie te adverteren bij met een mbo opleidingsniveau. Door alle doelgroepopties te benutten bij het adverteren bespaar je kosten en wordt de advertentie alleen getoond aan in jouw ogen potentieel geïnteresseerden. Een goede segmentatie is één van de belangrijkste onderdelen, omdat je hiermee de effectiviteit en kostenverhouding bepaald. Mogelijke doelgroepopties om de advertenties op te richten zijn:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Bedrijf
  • Functietitel
  • Locatie
  • Studierichting
  • Onderwijsinstellingen
  • Diploma
  • Vaardigheden
  • LinkedIn-groepen

linkedin adverteren afbeelding 2

Doelstellingen en advertentiesoorten

LinkedIn adverteren heeft drie basis mogelijkheden voor advertenties:

LinkedIn Gesponsord bericht

  • Trekt nieuwe volgers voor het bedrijf of de Showcase pagina
  • Bereikt door middel van precieze tagetting de juiste doelgroep
  • Wordt getoond op Desktop, laptop en mobiel

LinkedIn Gesponsorde email

  • Persoonlijke conversiegerichte berichten
  • Bereik de doelgroep zowel mobiel als via de computer
  • Mogelijkheid van A/B testing om zo het optimale resultaat te behalen bij jouw doelgroep

LinkedIn Tekst advertenties

  • Een pakkende titel, beschrijving en een afbeelding van 50×50 pixels
  • Kies exacte doelgroepsspecificaties door middel van de B2B filteropties
  • Bepaal het budget en meet met de LinkedIn ‘Campaign Manager’

linkedin adverteren afbeelding 3

Denk aan de taalinstellingen en de bijbehorende valkuilen

Tegenwoordig moet er bij LinkedIn adverteren een taal ingesteld worden. Dit heeft voordelen en nadelen. LinkedIn is een internationaal platform, waardoor de hele wereld van professionals bij elkaar komt. Maar zodra er een taal wordt ingesteld, worden advertenties enkel getoond aan mensen die deze taalinstelling hebben. Veel bedrijven in Nederland richten zich op Nederlands- en Engelssprekende mensen. Is dit het geval, dan moet jij als bedrijf dus twee advertenties aanzetten om voor beide doelgroepen te adverteren. Het voordeel hiervan is wel dat jij nog specifieker jouw doelgroep bereikt en niet iedereen met een bepaalde opleiding over de hele wereld.

De landingspagina van een advertentie

Het inzetten van advertenties voor meer naamsbekendheid is één ding, maar uiteindelijk hebben we allemaal maar één doel met adverteren, en dat is meer omzet halen op basis van verkopen of leads binnenhalen. Om dit te realiseren is de eerste stap een goede advertentie neer te zetten, maar de tweede stap is een goede landingspagina. Een landingspagina is altijd 100% gericht op de advertentie, zorg er daarom voor dat de link in de advertentie leidt naar een logische landingspagina. Wanneer een supermarktketen een advertentie plaatst voor winkelmanagers, en de link in de advertentie leidt naar de homepage, is dit een gemiste kans waarbij veel potentiële sollicitanten zullen wegklikken.
Een goede landingspagina heeft een duidelijk call-to-action en laat duidelijk zien wat men hier komt doen en kan krijgen. Mensen gaan meestal eerder over tot actie wanneer zij ook iets krijgen, denk hierbij bijvoorbeeld aan een whitepaper. Het uiteindelijke doel van een bedrijf kan zijn emailadressen verzamelen, maar jij biedt een whitepaper aan. Je creëert hiermee een win-winsituatie voor jezelf en de potentiële klant: jij ontvangt een waardevol e-mailadres en de klant ontvangt een interessante whitepaper.

Kosten van LinkedIn adverteren

Bij het kiezen voor adverteren via LinkedIn is er de keuze tussen twee betaalmogelijkheden, namelijk biedingen of een vast budget. Bij beide soorten kunnen wij helaas niet van tevoren aangeven wat de kosten zijn. De kosten van een campagne zijn namelijk sterk afhankelijk van de duur, grote en de gewenste impact. Daarnaast spelen ook segmentaties een rol bij de kosten, als jij bijvoorbeeld CEO’s wil bereiken dan betaal je meer dan wanneer je de ‘normale’ werknemer wil bereiken. Over het algemeen is het zo dat hoe ‘gewilder’ de doelgroep is die je wilt bereiken, hoe meer een advertentie voor deze doelgroep kost.

CPM en CPC

De twee mogelijkheden waaruit je kunt kiezen bij LinkedIn adverteren zijn CPM (bedrag per weergave) en CPC (bedrag per klik). In beide gevallen geeft LinkedIn een voorstel bod en dit is in de meeste gevallen boven de twee dollar. Dit klinkt hoog en kan ook hoog uitvallen als je de instellingen niet goed instelt. In de meeste gevallen is het verstandig om te kiezen voor CPC, of een CPM bod lager is hangt onder andere af van de CTR (click-trough-ratio). Een click-trough-ratio is het percentage dat na het zien van de advertentie ook daadwerkelijk klikt op de LinkedIn advertentie.

Budget instellen, vergeet dit niet!

Bij LinkedIn adverteren kan een dagbudget ingesteld worden, deze bedraagt minimaal USD 10,00. Het hoeft niet zo te zijn dat het ingestelde LinkedIn dagbudget altijd wordt opgemaakt, dit is afhankelijk van onder andere de concurrentiepositie en de grootte van de gekozen doelgroep.
Let op dat je nadat je het dagbudget hebt gekozen klikt op het knopje ‘show more’ onderaan de pagina. Hier kan je namelijk een einddatum en het totale LinkedIn campagnebudget instellen. Op deze manier kom je nooit voor onaangename verassingen te staan. Dit is van toepassing op zowel CPC als CPM.

linkedin adverteren afbeelding 4