Black Friday is voor vele webshops het moment suprême om de jaaromzet een flinke boost te geven. Bij Blauwe Monsters hebben we de afgelopen tien jaar menig webwinkelier geholpen met het bepalen en uitvoeren van de digitale strategie rondom Black Friday en andere piekseizoenen. In deze post geven we een kijkje in de keuken en delen we een handige checklist. Zo zorg jij dat jouw Black Friday advertising-strategie tot in de puntjes is uitgestippeld!

1. Black Friday is geen dag, maar een week!

Black Friday 2022 valt op 25 november en het grappige is dat jouw doelgroep alleen op die datum aan zijn aankopen denkt. Consumenten beginnen steeds vroeger een wensenlijstje te maken. Dit blijft ook bij veel ondernemers niet onopgemerkt. Veel webshops  starten steeds vroeger met de Black Friday-gekte om goed zichtbaar te zijn bij hun doelgroep. Zo verandert voor sommige ondernemers de novembermaand in een Black Friday-maand. Met de verhoogde koopintentie van consumenten is deze vroege start een logische stap. 

2. Begin op tijd

Doordat Black Friday steeds vroeger begint, is het belangrijk tijdig je Black Friday-strategie te bepalen. Alles valt of staat namelijk met een goede voorbereiding. Zet op papier welke producten je actief wilt promoten en waar jouw aanbod onderscheidend in is. Heb je genoeg budget en marge als je je  gehele productaanbod in de sale wilt doen? Of moet je de doelstellingen van je advertentiecampagnes bijstellen?

Door jouw productaanbod kritisch te bekijken, kan je de focus leggen op producten die ertoe gaan doen. Bij Blauwe Monsters nemen we de volgende blik op het aanbod: 

Bovenstaande afbeelding grafiek toont de verhouding tussen zoekvolumes en marge van jouw productaanbod. Deze zijn natuurlijk afhankelijk van de branche waarin je opereert en hoeveel waarde je toevoegt als webwinkelier. Een korte toelichting: 

  • De raket – Producten met hoge marge en hoog zoekvolume

Je kan veel omzet en een hoog rendement halen uit producten die een hoge marge én veel zoekvolume hebben. Dit zijn de producten waar je het hoogst op wil inzetten en waar je het grootste deel van je budget aan toe wil kennen. 

  • De slak – Producten met hoge marge en laag zoekvolume

Wat te doen met producten met een hoge marge, maar een laag zoekvolume? Deze producten typeren we als traaglopers, ook wel de rollators. Deze groep van handelswaar presteert en converteert dus erg goed, maar met een lager volume. Probeer hier alles uit te halen wat je kan!

  • De weegschaal – Producten met hoog zoekvolume en lage marge

Producten met een hoog zoekvolume en lage marge geven wel ruimte om omzet te maken, maar het ontbreekt aan  financiële  ruimte om veel kosten te maken per verkoop. Het doel is hier om rendabel te blijven.

Bij dit soort producten is het optimaliseren van de kwaliteit van de advertentie topprioriteit. Bij een lage adverentie-kwaliteit betaal je namelijk meer per klik. Dit schaadt op zijn beurt weer het omzetpotentieel en de rendabiliteit van deze producten. 

  • Het stopbord – Producten met laag zoekvolume en lage marge 

Laag zoekvolume en een lage marge? Bij deze producten wil je niet teveel inzetten of er te veel uren aan besteden. Deze producten hebben simpelweg minder omzetpotentieel. Je kan ze wel toepassen, maar dan tegen lage kosten. Zet hier dus zeker niet te hoog op in.

3. Vergeet de Last Click niet

Hoewel de Last Click Attribution allang achterhaald is, is het belangrijk om de kernboodschap van het model  niet te vergeten. Aanwezigheid op een laatste klik, bijvoorbeeld met een tekstadvertentie op relevante zoektermen, geven altijd een boost in sales. Dit is met name het geval wanneer de koopintentie toeneemt. Houdt hierbij bij de zoekwoordtargeting de zoekintentie in het achterhoofd . 

4. Zorg dat je op het juiste moment vindbaar bent op belangrijke zoektermen 

Deze tip is sterk afhankelijk van je product, unique selling points(USP’s) en het aankooptraject. Met de juiste accountstructuur, campagnes en advertenties kan je potentiële kopers tijdens de Black Friday periode stimuleren om jouw producten in overweging te nemen. Als je alleen zichtbaar bent op Black Friday zelf, ben je al te laat! 

5. Shop. Never stop

Bovenstaande slogan is te vinden in de Kalverstraat rond de kerstperiode. En net zoals in de Kalverstraat is niet alleen de naam op de winkelpui onderscheidend: de opstelling in de etalage is net zo belangrijk. In de digitale wereld dient Google Shopping zich aan als extensie van je online etalage van je webshop. Een aantal praktische tips voor Google Shopping:

  • Neem relevante zoektermen op in de titel van je producten

Door relevante zoektermen op te nemen in de titel van je producten zorg je ervoor dat je zichtbaar bent wanneer iemand zoekt op producten die je aanbiedt. Tip: gebruik de Keyword Planner van Google Ads om relevante zoektermen te vinden. 

  • Geef op tijd de actieprijs aan in de feed

In de feed kan je een ‘sale price’ aangeven. Dit is handig wanneer je korting wilt geven tijdens de Black Friday-periode. Wanneer je de actieprijs aangeeft, krijgt je Google Shopping-advertentie een opvallend ‘sale label’, zie de afbeelding hieronder: 

Tijdens Black Friday geeft deze tag een opvallende visuele boost aan jouw producten. Google hanteert een aantal regels voor het tonen van deze tag:

  • De ‘vanaf prijs’ (oorspronkelijke  prijs) moet minimaal 30 dagen hetzelfde zijn gebleven
  • De sale prijs mag niet langer dan 30 dagen worden aangehouden
  • De sale prijs moet minimaal 5% lager zijn dan de oorspronkelijke prijs. 
  • Maak gebruik van de countdown timer

Fear of missing out (FOMO) is iets waar mensen dagelijks mee dealen. Het kan een drijfveer zijn om bepaalde beslissingen te maken, want een eventueel verlies weegt in de hoofden van mensen altijd zwaarder dan potentiële winst. Het is mogelijk hierop in te spelen door een countdown timer te koppelen aan jouw tekstadvertenties. Je creëert dan de urgentie bij mensen om zo snel mogelijk gebruik te maken van de tijdelijke Black Friday-acties. Je kan doormiddel van een countdowntimer bijvoorbeeld aftellen tot de actieperiode begint. Maar je kunt de aftellende klok ook heel goed gebruiken om de deadline van de actieperiode aan te geven.

  • Sluit een CSS partner aan.

Met een CSS partner kun je je klikprijzen namelijk flink drukken.

Comparison Shopping Service(CSS) partners geven 20% korting op klikprijzen. Is jouw advertentiebudget hoger dan 200 euro per maand? Dan kom je met een CSS partner vaak goedkoper uit. Onderaan de streep kan dat dus veel schelen. Let op: wanneer je een CSS partner aansluit verandert de merknaam onder de shopping ad naar de naam van de CSS partner. 

  • Optimaliseer je Shopping-campagnes

Optimalisaties binnen shopping dienen structureel plaats te vinden. Je assortiment aan producten staat dan ook nooit helemaal stil! Wanneer je hier rekening mee houdt, houdt je de ‘waste’ aan advertentiekosten binnen de campagnes binnen de perken. Bij Blauwe Monsters hebben we ruim 10 jaar ervaring met het opzetten, testen en optimaliseren van Shopping-campagnes. Benieuwd hoeveel waste er binnen jouw shopping campagnes is en hoe je deze kan verminderen? Neem contact op met Blauwe Monsters! Ons team Ads-specialisten helpt je graag verder!

Denk je nu helemaal klaar te zijn voor Black Friday (maand, week of toch gewoon 1 dag?)? Begin dan nu met het opstellen van jouw succesvolle strategie voor Black Friday! Wil  je graag dat onze specialisten nog even met je meekijken? Geen probleem! Neem direct contact op en wij schieten je zo snel mogelijk te hulp!