Inhoudsopgave

Als een aanstormende lawine voel je de wervelwind die Black Friday heet al aankomen. Op vrijdag 28 november is het écht zover, alhoewel veel bedrijven al eerder hun acties starten of aankondigen. Het is een snoepwinkel voor de consument die ervan houdt om de beste deals mee te pakken. Maar ook voor jou als ondernemer liggen er veel kansen. Blauwe Monsters helpt je daarom op weg met een aantal praktische tips, zodat jij het meeste uit je Black Friday-strategie kunt halen.

01 /

Tip 1: Maak een Black Friday-pagina


Search Engine Optimization, kortweg SEO, helpt je website hoger te ranken in zoekmachines zoals Google. Door je website op de juiste manier in te richten, kun je structureel meer verkeer naar je webshop leiden. Door één overzichtelijke landingspagina te maken voor Black Friday creëer je een hub waar klanten meteen al je deals kunnen vinden én heb je een pagina waar je het verkeer van je marketingcampagne naartoe kan leiden.


Onderstaand voorbeeld van beautywinkel Douglas laat goed zien hoe ze met een landingspagina in één oogopslag duidelijk maken wat de actie precies is en wanneer die geldt.

02 /

Maak je site klaar


Het is daarnaast de moeite om ook de rest van je website een opfrisser te geven op SEO-gebied. Met een aantal andere eenvoudige aanpassingen kun je al een wereld van verschil maken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • De juiste zoekwoorden op de juiste pagina’s
  • Duidelijke productbeschrijvingen
  • Pakkende meta titels en beschrijvingen
  • Up-to-date informatie

Dus, heb je productpagina’s, landingspagina’s of blogs die wel een kleine opknapbeurt kunnen gebruiken? Dan is nú het moment om te zorgen dat je website klaar is voor de Black Friday-storm.


03 /

Tip 2: Maak duidelijk wat je deal is


Als een klant in de Black Friday-periode je website bezoekt, dan is die natuurlijk vooral benieuwd welk voordeel er te behalen valt. Laat dat dus ook duidelijk zien. Welke producten zijn in prijs verlaagd en met hoeveel? Welke producten vallen precies onder je acties en welke niet? Hoe lang zijn de aanbiedingen geldig?


Hoe duidelijker je aanbiedingen te zien zijn, hoe makkelijker het voor een klant te vinden is. Daarnaast voorkom je met heldere communicatie mogelijke teleurstellingen door verwarring of onduidelijkheid over actievoorwaarden en dergelijke. Een andere marketingtip is het creëren van urgentie. Een aftellende klok werkt hier bijvoorbeeld erg goed voor. Niet alleen door je kortingen aan te kondigen, maar ook door aan te geven wanneer ze juist aflopen.


Zo weet je klant precies waar die aan toe is en wanneer die in actie moet komen om te kunnen profiteren.

04 /

Tip 3: Zorg voor een soepele checkout


De deals vliegen je als consument om de oren. Voor iemand die wil overgaan tot een aankoop is dan ook niets vervelender dan een ingewikkeld, lang betalingsproces. Want: ‘dan koop ik het wel bij de concurrent’.


Om het aankoop-momentum van je klant vast te houden is het daarom erg belangrijk om te zorgen voor een soepele ervaring. Van de navigatie naar het product, tot de winkelwagen en de daadwerkelijke bestelling. Heldere informatie en niet te veel geklik maken het verschil.


Het loont daarnaast om in te spelen op de verschillende betaalvoorkeuren van jouw doelgroep. Biedt daarom verschillende betaalopties aan. Er zijn snelle betaalopties zoals Apple Pay en Google Pay, maar ook mogelijkheden tot achteraf betalen via platforms als Klarna en Riverty worden steeds vaker gebruikt. Door van tevoren al duidelijk aan te geven welke betaalopties er zijn, is je klant meteen ingesteld op het betaalproces dat zijn voorkeur heeft.


Lees ook: Instant Checkout in ChatGPT


05 /

Tip 4: Zet al je kanalen in


Gebruik social media en werk samen met influencers. Stuur een e-mail naar je klantenlijst. Laat zoveel mogelijk mensen weten welke deals je aanbiedt. En ook hier geldt: maak duidelijk wat je deal is. Het hoeft geen perfecte campagne te zijn. Wel een efficiënte.


De voordelen? Je klantenbestand en je volgers hebben al een bewezen loyaliteit naar én vertrouwen in jouw onderneming. Dat maakt de stap naar een volgende aankoop een stuk makkelijker. Helemaal als daar een goede deal tegenover staat. Daarnaast stellen sociale media je in staat ook een nieuw publiek te bereiken. ESN, een producent van sportvoeding en supplementen, laat bijvoorbeeld zien hoe je dankzij samenwerkingen met verschillende influencers een breed publiek kunt bereiken.

06 /

Tip 5: Help je klanten met FAQs en klantenservice


Black Friday kan een hectische en drukke periode zijn. Een goede FAQ-sectie, zoals het onderstaande voorbeeld van Mediamarkt, kan je daarom een hoop werk schelen. Combineer dit bijvoorbeeld met je Black Friday-landingspagina.


Meer klanten betekent meer vragen. Zorg daarom dat je de meest gestelde vragen zo volledig en zo helder mogelijk beantwoordt op je website én dat deze informatie eenvoudig te vinden is. En voor de klanten die er alsnog niet uitkomen is het belangrijk om een goede klantenservice paraat te hebben. Zo kun je eventuele extra vragen snel beantwoorden en voorkom je verwarring en frustratie.

07 /

Tip 6: Onderscheid je van de concurrentie


Black Friday is ondertussen bijna niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Bijna ieder bedrijf doet mee. Dan kan het voorkomen dat een simpele kortingscode niet genoeg is om een consument te overtuigen.


Kijk daarom ook verder dan kortingen, maar zorg ook voor aantrekkelijke randvoorwaarden, zoals gratis verzending, een flexibel(er) retourbeleid, stapelkortingen of extra garantie. Het kan net dat ene detail zijn dat de koper doet overhalen om voor jou te kiezen.


Ook hier komt Mediamarkt sterk uit de hoek. De elektronicawinkel biedt haar klanten namelijk dubbele spaarpunten op actie-artikelen in hun app. Interessant voor de consument, maar ook een slimme zet om meer mensen aan hun klantenbestand te binden.


08 /

Wees voorbereid samen met Blauwe Monsters


Wil jij naast Black Friday ook alle 364 andere dagen van het jaar een knallende online marketingstrategie neerzetten? Dan is Blauwe Monsters jouw oplossing.


Met effectieve campagnes, een transparante werkwijze en een datagerichte aanpak realiseren we dat wat telt: meer omzet, meer leads en meer relevant verkeer. Krachtige performance marketing, meetbaar en schaalbaar.


Meer weten? Neem contact op