Inhoudsopgave
OpenAI heeft Instant Checkout geïntroduceerd in ChatGPT. Een frictieloze manier om met één druk op de knop aankopen te doen zónder ChatGPT te hoeven verlaten. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over deze nieuwe functie.
Wat is ChatGPT’s Instant Checkout?
Instant Checkout geeft gebruikers van ChatGPT de mogelijkheid om aankopen direct af te rekenen binnen de omgeving van ChatGPT. De functie maakt het voor de consument nog makkelijker om producten te zoeken en vergelijken, terwijl verkopers nog eenvoudiger in contact kunnen komen met potentiële klanten.
Hoe werkt dit nu precies? Simpel. Stel, je zoekt een leuk cadeau voor vaderdag onder de €20,- en je vraagt ChatGPT om inspiratie. Die komt met verschillende ideeën: een t-shirt, een mok, een boek. Noem het maar op. Je vader houdt van koffie, dus je vind de mok een leuk idee. Het enige wat je hoeft te doen is op het product klikken en afrekenen maar! Je kunt meteen betalen met Apple Pay, Google Pay of Link van Stripe. Als je al een ChatGPT Plus of Pro abonnement hebt dan hoef je niet eens je gegevens in te voeren, want die staan al gekoppeld.
Voor degenen die enthousiast zijn geworden: loop nog niet te hard van stapel. Vooralsnog heeft OpenAI de Instant Checkout-functie alleen uitgerold in de Verenigde Staten. Ook werkt het vooralsnog alleen in samenwerking met Etsy, alhoewel OpenAI aangeeft dat Shopify en andere bedrijven binnenkort zullen volgen. Tot slot is Instant Checkout momenteel alleen nog beschikbaar voor single-item purchases. Aankopen met meerdere producten zullen later volgen.
Wanneer kunnen we Instant Checkout verwachten in Nederland?
OpenAI meldt op de website dat het als doel heeft om in 2026 de toegankelijkheid van Instant Checkout voor gebruikers en verkopers uit te breiden naar meer landen. Een exacte datum wanneer we deze functie in Nederland kunnen verwachten is er dus niet.
Wat betekent dit voor ondernemers?
Los van het gemak dat Instant Checkout biedt voor de consument, biedt het ook kansen voor webshops. Op deze manier kunnen bedrijven namelijk op organische wijze gekoppeld worden aan relevante klanten die zich ook nog eens in een stroomversnelling naar de koopfase begeven. De stap van oriëntatie naar conversie is daardoor sneller dan ooit. Dat ziet ook Rene van Steen, Online Marketing Consultant bij Blauwe Monsters: "De introductie van Instant Checkout in ChatGPT markeert echt een nieuwe fase in e-commerce. We gaan van oriënteren naar afrekenen in één vloeiende beweging. Een echte gamechanger voor online verkoop”.
Maar hoe bepaalt ChatGPT dan welke producten die laat zien? Volgens OpenAI worden voorgestelde producten “uitsluitend gerangschikt op basis van relevantie voor de zoekopdracht en context van de gebruiker”. Ook worden producten weergegeven op basis van “beschikbaarheid, prijs, kwaliteit, of ze de fabrikant of primaire verkoper van dat artikel zijn, en of Instant Checkout is ingeschakeld”.
Als geregistreerde Instant Checkout-verkoper verandert er in het proces ná het afrekenen niets. Je beheert het volledige bestelproces gewoon via je eigen systemen. Je accepteert of weigert bestellingen, verwerkt betalingen en verzorgt de levering. Daarnaast verstuur je de bevestigingsmail en draag je de verantwoordelijkheid voor alles na aankoop, zoals afhandeling, retourzendingen en klantenservice. Klanten kunnen wel hun bestellingen in ChatGPT bekijken, de voortgang volgen ze op jouw website.
Ook zonder Instant Checkout ingeschakeld te hebben, zal ChatGPT je producten blijven laten zien, maar mét deze functie verloopt het aankoopproces natuurlijk nog soepeler. Verkopers die geïnteresseerd zijn in Instant Checkout kunnen zich aanmelden bij OpenAI middels een aanvraagformulier. Blauwe Monsters kan je uiteraard helpen bij het realiseren van deze handige functie voor jouw onderneming.
Ben jij klaar voor het AI-tijdperk? Blauwe Monsters helpt je met een GEO-strategie op maat
Wil je vanuit ChatGPT meer producten gaan verkopen, dan is het belangrijk om je content te laten aansluiten op de belangrijkste koopintenties die vanuit AI-platforms als ChatGPT kunnen ontstaan. Bij Blauwe Monsters kunnen we je helpen bij het analyseren van deze data, en je SEO- en GEO strategie hierop laten inspelen. Laten we samen bouwen aan een strategie die jouw website niet alleen zichtbaar maakt voor AI, maar ook structureel laat voorlopen op de concurrentie.