Rinaldo Sobnath
Rinaldo Sobnath
6 september 2019 in
e-Commerce

B2B Marketing: Wat is enhanced e-commerce?

Enhanced e-commerce ook wel bekend als geoptimaliseerde e-commerce is een Google Analytics plug-in die jou de mogelijkheid biedt meer en waardevolle inzichten te verkrijgen in het winkelgedrag van je bezoekers op categorie- en productniveau. Concrete voorbeelden hiervan zijn:

  • productweergaven
  • product klikken
  • productdetails bekijken
  • product toevoegen aan een winkelmandje
  • het betalingsproces gestart
  • transactie afgerond
  • terugbetalingen

Standaard e-commerce tracking versus enhanced e-commerce tracking

Voordat we verder ingaan op de mogelijkheden van enhanced e-commerce gaan we eerst in op het verschil tussen standaard e-commerce tracking en enhanced e-commerce tracking. Met standaard e-commerce tracking achterhaal je de productweergaven en transacties. Dit schetst een oppervlakkig beeld van de e-commerce prestaties. Je hebt inzicht in de omzet die de website genereert en ziet welke producten goed verkopen. Echter, blijven veel relevante vragen ter optimalisatie van de e-commerce prestaties onbeantwoord. Je hebt geen inzicht in het gedrag van bezoekers tussen de productweergave en een daadwerkelijke transactie. En juist deze informatie is zeer relevant voor online marketeers om de prestaties van een website te verbeteren. Met enhanced e-commerce is het mogelijk om de laatste fase in de customer journey van een bezoeker: het winkelgedrag inzichtelijk te maken. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om de prestaties van je assortiment op productniveau te analyseren.  

‘Winkelgedrag’ in Google Analytics

In Google Analytics vind je onderstaand overzicht via: ‘Conversies –> E-commerce –> Winkelgedrag’

enhanced e-commerce

Verkrijg diepgaande inzichten en bereik gedetailleerde optimalisatie

Hoe vaak worden producten bekeken op categorie- en productniveau? Zijn er producten die bezoekers nooit bekijken? Zijn er producten die wel bekeken worden maar nooit in het winkelmandje worden geplaatst? Hoe vaak zijn producten in het winkelmandje geplaatst of juist weer verwijderd? Dit zijn concrete vragen die bijdragen aan de identificatie van bottlenecks. De identificatie van bottlenecks biedt jou of je marketeers weer mogelijkheden tot het verder optimaliseren van de e-commerce prestaties. Zie waar het specifiek misgaat en pak problemen bij de kern aan. In plaats van sub-optimalisaties te bewerkstelligen omdat je over te algemene data beschikt. De mogelijkheden met enhanced e-commerce zijn eindeloos. Je kunt met behulp van maatwerkrapporten dimensies en metrieken combineren om tot de meest specifieke data te komen die dus ook specifieke vragen beantwoorden. Heeft het verlaten van het winkelmandje misschien te maken het type toestel van een bezoeker? Vergelijk de prestaties van IOS ten opzichte van Android toestellen en kom dichter tot de kern van een belemmering in je afrekenproces. 

Enhanced e-commerce tracking succesvol implementeren?

Onze specialisten nemen je het werk uit handen en zullen enhanced e-commerce tracking vanaf de start correct inrichten en instellen. Het correct inrichten is cruciaal om succes te kunnen boeken met enhanced e-commerce.  Wil jij meer weten over de toegevoegde waarde van enhanced e-commerce voor jouw onderneming? Neem dan contact op met Blauwe Monsters.

Gerelateerde nieuwsberichten in e-Commerce

7 aug 2019 - in
Web analytics

Custom analytics dashboard: Laadsnelheid

Eerder schreven we al een blog over custom dashboard in Analytics en hoe je deze kan instellen. Deze keer hebben we een nieuw custom dashboard gemaakt waarin je gemakkelijk verschillende gegevens kan bekijken in combinatie met de gemiddelde laadti...

14 jun 2019 - in
Web analytics

Custom dashboards in Google Analytics gebruiken voor beter inzicht

Wil je zonder al te veel te zoeken bepaalde gegevens bekijken in Google Analytics? Dan is het maken van een eigen dashboard een handige oplossing. Je kunt ontzettend veel verschillende tabellen, grafieken, tijdlijnen, kaarten enz. toevoegen aan je...

2 mrt 2018 - in
e-Commerce

Tip 40: Genereer meer leads in de B2B met een live chat functie

Het is al een lang bestaand fenomeen; Chatten. De eerste chatfuncties ontstonden namelijk al in 1973. Toch zien we dat de chatfunctie nu langzaamaan echt sterk z’n intrede begint te doen in de eCommerce. Logisch het blijkt een fantastisch mi...

Ben je geïnteresseerd in één van onze SEO diensten of benieuwd wat Blauwe Monsters voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op, zodat één van onze specialisten samen met je kan kijken naar de mogelijkheden op het gebied van zoekmachine optimalisatie voor je website of webshop.

Rinaldo Sobnath