• productweergaven
  • product klikken
  • productdetails bekijken
  • product toevoegen aan een winkelmandje
  • het betalingsproces gestart
  • transactie afgerond
  • terugbetalingen

Standaard e-commerce tracking versus enhanced e-commerce tracking

Voordat we verder ingaan op de mogelijkheden van enhanced e-commerce gaan we eerst in op het verschil tussen standaard e-commerce tracking en enhanced e-commerce tracking. Met standaard e-commerce tracking achterhaal je de productweergaven en transacties. Dit schetst een oppervlakkig beeld van de e-commerce prestaties. Je hebt inzicht in de omzet die de website genereert en ziet welke producten goed verkopen. Echter, blijven veel relevante vragen ter optimalisatie van de e-commerce prestaties onbeantwoord. Je hebt geen inzicht in het gedrag van bezoekers tussen de productweergave en een daadwerkelijke transactie. En juist deze informatie is zeer relevant voor online marketeers om de prestaties van een website te verbeteren. Met enhanced e-commerce is het mogelijk om de laatste fase in de customer journey van een bezoeker: het winkelgedrag inzichtelijk te maken. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om de prestaties van je assortiment op productniveau te analyseren.  

‘Winkelgedrag’ in Google Analytics

In Google Analytics vind je onderstaand overzicht via: ‘Conversies –> E-commerce –> Winkelgedrag’

enhanced e-commerce

Verkrijg diepgaande inzichten en bereik gedetailleerde optimalisatie

Hoe vaak worden producten bekeken op categorie- en productniveau? Zijn er producten die bezoekers nooit bekijken? Zijn er producten die wel bekeken worden maar nooit in het winkelmandje worden geplaatst? Hoe vaak zijn producten in het winkelmandje geplaatst of juist weer verwijderd? Dit zijn concrete vragen die bijdragen aan de identificatie van bottlenecks. De identificatie van bottlenecks biedt jou of je marketeers weer mogelijkheden tot het verder optimaliseren van de e-commerce prestaties. Zie waar het specifiek misgaat en pak problemen bij de kern aan. In plaats van sub-optimalisaties te bewerkstelligen omdat je over te algemene data beschikt. De mogelijkheden met enhanced e-commerce zijn eindeloos. Je kunt met behulp van maatwerkrapporten dimensies en metrieken combineren om tot de meest specifieke data te komen die dus ook specifieke vragen beantwoorden. Heeft het verlaten van het winkelmandje misschien te maken het type toestel van een bezoeker? Vergelijk de prestaties van IOS ten opzichte van Android toestellen en kom dichter tot de kern van een belemmering in je afrekenproces. 

Enhanced e-commerce tracking succesvol implementeren?

Onze specialisten nemen je het werk uit handen en zullen enhanced e-commerce tracking vanaf de start correct inrichten en instellen. Het correct inrichten is cruciaal om succes te kunnen boeken met enhanced e-commerce.  Wil jij meer weten over de toegevoegde waarde van enhanced e-commerce voor jouw onderneming? Neem dan contact op met Blauwe Monsters.