Inhoudsopgave
Bij een migratie van een website wordt vaak de prioriteit gelegd op het behoud van de SEO-posities. Dit is natuurlijk een van de belangrijkste punten waar je op moet letten bij een migratie. Maar cruciaal is natuurlijk het meten van de effecten van de migratie in onder andere Google Analytics. Wij zien nog regelmatig dat er bij een migratie geen rekening gehouden wordt met de migratie van analytics, terwijl dit wel heel belangrijk is. Je wil immers dat de data in analytics kloppen, omdat deze als basis dienen voor de analyse en optimalisaties van de nieuwe website. In dit blog behandelen we een aantal punten waarop je moeten letten bij de migratie van Google Analytics.
E-commerce tracking en doelen
Misschien wel de belangrijkste punten waar je op moet letten bij een migratie zijn de e-commerce tracking en de doelen in Analytics. Een foutje bij het instellen van de e-commerce tracking is snel gemaakt. Controleer daarom alle gebeurtenissen zodat deze goed worden opgepakt in Analytics. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het toevoegen van een product aan de winkelmand. Daarnaast is het belangrijk dat de instellingen hetzelfde staan als voorheen. Wordt de opbrengst met of zonder BTW gemeten en hoe worden eventuele verzendkosten meegenomen? Als dit niet hetzelfde staat als voorheen, krijg je scheve vergelijkingen in de data.
Naast de e-commerce tracking is het belangrijk dat alle doelen in Analytics goed zijn ingesteld. Als bijvoorbeeld de URL van je bedankpagina verandert tijdens de migratie, zal dit ook aangepast moeten worden bij de doelen in Analytics om te zorgen dat alles goed gemeten wordt. Controleer en test daarom van tevoren of alle doelen goed zijn ingesteld en worden doorgemeten.
Search query
Om het zoekgedrag van bezoekers op je website bij te houden, kun je in Analytics de search query instellen. Dit zorgt ervoor dat je de interne zoekopdrachten verzamelt en kan analyseren. Bij een migratie kan dit veranderen, controleer daarom of de juiste zoekparameters ingesteld staan.
Filters
Het gebruik van filters zorgt ervoor dat je schone data krijgt in Google Analytics. Als tijdens de migratie bijvoorbeeld de URL-structuur voor de verschillende talen aangepast wordt, kan dit leiden tot een aanpassing in de filters. Je wilt immers niet dat er data verloren gaan. Controleer bij een migratie dus altijd of filters goed staan ingesteld zoals deze ook stonden voor de migratie.
Cookiebanner
Tot slot zien wij vaak dat er gebruik gemaakt wordt van een nieuwe cookiebanner na een migratie. Meestal heeft deze andere waardes die uitgelezen moet worden. Om alle data goed te meten, is het belangrijk dat Google Analytics goed aansluit op de cookiebanner. Controleer dit daarom altijd goed bij een migratie.
Heb je naar aanleiding van deze blog vragen of hulp nodig bij de migratie van je Google Analytics account? Neem dan contact op met een van onze specialisten.