De groei van Amazon.nl

Amazon groeit hard sinds de lancering en dat is ook terug te zien in de bezoekersaantallen. Bij de start van Amazon ontvingen zij zo’n 1 miljoen bezoekers per maand waarvan iets meer dan de helft van het verkeer organisch verkregen is en de rest door middel van advertenties. Een jaar later is Amazon zo’n 350% gegroeid in verkeer en ontvangen zij zo’n 3,5 miljoen bezoekers per maand. Opvallend is dat het organisch verkeer zo’n 600% gegroeid is en het betaalde verkeer slechts 20%. 

Dit is mede te danken door het steeds groter wordend aanbod van Amazon zelf, maar ook door de vele externe verkopers die zich aansluiten bij het platform zijn hier verantwoordelijk voor. Dit zien we dan ook terug in het aantal rankende zoekwoorden van Amazon. 

bron: SEMrush

bron: SEMrush

Natuurlijk rank je als website bij de lancering nog maar op een gering aantal zoekwoorden. Door de grote en de voorbereidingen van Amazon waren zij in de aanloopfase al op een behoorlijk aantal zoekwoorden te vinden. Daarbij is het aantal rankende zoekwoorden enorm toegenomen in de afgelopen 12 maanden. Zo zijn de top 3 posities zijn met zo’n 73.000 zoekwoorden toegenomen. Dat is een stijging van maar liefst 5.000%! Daarnaast zijn de overige posities (top 4-10, 11-20, 21-50, 51-100) ook ongelofelijk hard gestegen en deze trend zet zich voorlopig nog even door! 

bron: SEMrush

bron: SEMrush

Maandelijks zien we al een zoekvolume van 110.000 zoekopdrachten op ‘Amazon nl’. De interesse in het platform is dus hoog en zal de aankomende jaren alleen nog maar groeien. 

Ontwikkelingen op het platform

Niet alle features waren gelijk beschikbaar van het platform. Zo kon er nog niet geadverteerd worden door middel van bijvoorbeeld Amazon Sponsored Products. Sinds begin 2021 is dit wel mogelijk. Hierdoor kunnen externe verkopers hun sales een boost geven door te adverteren met hun producten. Net als in Google kun je op basis van keywords een bod plaatsen om hoger te ranken in de zoekresultaten op Amazon. Hierdoor kun je eerder in beeld komen van de consument en dus meer kans hebben op een sale. 

Het adverteren op Amazon werkt wel net even anders en er zijn veel mogelijkheden. Zo liggen de conversiepercentages vele malen hoger, maar zijn de CTR’s aanzienlijk lager. Naast het genereren van meer omzet kun je ook op deze wijze nieuwe producten introduceren aan de consument door je product net even een boost te geven. Hierdoor heb je kans op meer herhaalaankopen en dat consumenten in aanraking komen met je merk. Door deze ontwikkeling hebben nog meer externe verkopers zich aangesloten op het platform. 

Makkelijk opschalen met één account

Met je Amazon Europe account kun je eenvoudig opschalen naar het buitenland. Je kunt namelijk met dezelfde account gemakkelijk toetreden tot een andere markten zoals Duitsland, Spanje en recent toegevoegd ook Polen. Hiermee kun je eenvoudig je afzetmarkt vergroten. Natuurlijk zijn hier wel voorwaarden aan verbonden om te verkopen in het buitenland. Deze mogelijkheid werkt ook de andere kant op. Verkopers in Duitsland kunnen nu eenvoudig verkopen in Nederland. Hierdoor groeit Amazon Nederland ontzettend hard en zal dit de komende maanden nog wel doorgroeien.

Amazon opent bezorgcentrum op Nederlandse bodem

Dat de vraag groeit naar Amazon’s haar leveringsnetwerk wordt nogmaals bevestigd door het nieuws wat in januari bekend werd over het openen van een pakketsorteercentrum bij de luchthaven Schiphol. Met een bedrijfspand van maar liefst 8.500 vierkante meter die aankomende zomer operationeel moet zijn, kan Amazon efficiënter werken en bieden zij meer flexibiliteit. Met dit bezorgcentrum verwachten zij, wanneer zij operationeel zijn, duizenden pakketten per dag te kunnen verwerken. Amazon zet groot in en heeft het huurcontract voor maar liefst 10 jaar afgesloten. De ambities en verwachtingen zijn dus groot. 

Start vandaag nog met Amazon

Wil jij als verkoper ook jouw afzetmarkt vergroten en meer onder de aandacht komen van potentiële klanten? Bij Blauwe Monsters begeleiden wij jou graag met de onboarding, optimalisatie, strategie en adverteren binnen dit platform. Neem contact op met Jack, onze Marketplaces Specialist, en bespreek jouw kansen voor Amazon of een van de vele andere Marketplaces.