Inhoudsopgave

De concurrentie wordt elke dag heviger op weg naar de bovenste zoekresultaten binnen de zoekmachine. Niet alleen moet jouw online strategie gedegen in elkaar steken, ook moet je een manier vinden om actief op te vallen in de zoekresultaten ten opzichte van de concurrentie. Dé manier om dit te realiseren is door met structured data aan de slag te gaan. Maar wat is structured data nou precies, wat zijn de voordelen en welke types zijn er niet te missen? Dat lees je in dit artikel over de stappen naar structured data!


In het verleden konden er onbeperkt vragen worden beantwoord binnen de FAQ structured data. Hier is onlangs verandering in gekomen. Tegenwoordig is de regel dat er maximaal twee regels verwerkt kunnen worden binnen de FAQ structured data. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over de twee vragen die je wilt tonen binnen deze vorm van structured data.

Local Business 

Bij het structured data type ‘local business’ kunnen bedrijfsgegevens van lokale bedrijven weergegeven worden in het kennis paneel van Google. Informatie die je hier terug kunt vinden zijn openingstijden, beoordelingen, routebeschrijvingen en acties om een afspraak te maken of artikelen te bestellen.


Breadcrumbs

Een breadcrumb op een pagina geeft de positie van de pagina in de site-hiërarchie aan en kan gebruikers helpen om een site effectief te begrijpen en te verkennen. Een gebruiker kan hierdoor gemakkelijk door de hiërarchie navigeren, één niveau per keer, door te beginnen bij de laatste breadcrumb in het spoor. Het belangrijkste voordeel van breadcrumbs is dat het de bezoekers helpt bij het navigeren, wat goed is voor de gebruiksvriendelijkheid. 

Google Search gebruikt de breadcrumbs markup in de body van een webpagina om de informatie van de pagina te categoriseren in zoekresultaten. 


Review

Review snippets is een bekend voorbeeld van een rich-snippet. Hierbij wordt de inhoud van de website versterkt binnen de zoekresultaten door middel van reviewsterren. Deze reviewsterren geven een gemiddelde beoordeling van de website of de producten die verkocht worden. Betere reviews die weergegeven worden binnen de zoekresultaten, kunnen zorgen voor meer bezoekers en een concurrentievoordeel ten opzichte van concurrenten met slechte of geen reviews.


Voice Search

Voice search heeft zich in de afgelopen jaren stormachtig ontwikkeld en dat betekent ook dat voice search vaker wordt gebruikt binnen de zoekopdrachten. 

Om meegenomen te kunnen worden binnen voice search, is het de bedoeling dat een deel van de content gemarkeerd wordt. Het gemarkeerde content dient in circa 20 á 30 seconde voorgelezen te worden. Ook dient de content ‘geschikt om voor te lezen’ te zijn. Hiermee wordt bedoeld dat de content in een logische structuur is opgezet en makkelijk te lezen is voor de zoekmachine. Datums, locaties en opsommingen worden dus afgeraden binnen voice search, maar het gebruik van begrijpelijke- en logische zinnen wordt aangemoedigd. Google raadt aan om de teksten te herschrijven, zodat het aan de richtlijnen van Google voldoet en de content makkelijk mee kan binnen voice search.

Binnen voice search worden maximaal 3 stukken voorgelezen. De voorgelezen stukken kunnen ook opnieuw afgespeeld worden. Na het voorlezen van de stukken, wordt de bron van het voorgelezen stuk naar de telefoon van de gebruiker gestuurd. 

Implementatie structured data

Inmiddels weten we dat structured data een waardevolle toevoeging kan zijn voor de website. Het zorgt ervoor dat zoekmachines content beter kunnen begrijpen en (potentiële) klanten een meer uitgebreide ervaring in de zoekresultaten wordt geboden.

Je kan structured data op verschillende manieren toevoegen aan de website. Zo kan je gebruik maken van RDFa en MicroData, maar de meest effectieve manier van het toevoegen van structured data is met behulp van JSON-LD. JSON-LD staat voor JavaScript Object Notation for Linking Data Community Group en wordt door Google geadviseerd aan de gebruikers, ten opzichte van de andere manieren van het implementeren van structured data. Met behulp van deze aanpak worden gestructureerde gegevens makkelijker geïmplementeerd op de webpagina. Door middel van beschikbare informatie op Schema.org kan JSON-LD effectief geïmplementeerd worden aan de webpagina. Wil je hiermee aan de slag? Dan raden wij altijd om om een expert in te schakelen die je hierbij kan helpen!

JSON-LD heeft verschillende voordelen ten opzichte van andere manieren van het implementeren van structured data:

  • Het is mogelijk om data via de backend van de webpagina in te voeren. Ook kan structured data vanuit een database/plug-in geïmplementeerd worden, waardoor gestructureerde gegevens automatisch worden aangebracht op geselecteerde webpagina’s. Het voordeel hiervan is dat veel handmatig werk voorkomen kan worden aan grote websites of webpagina’s die constant veranderen.
  • Data kan los van de HTML in te brontekst worden toegepast. Dit is alleen mogelijk met JSON-LD.
  • Het structured data schema en de HTML worden expliciet van elkaar gescheiden, wat resulteert in het feit dat de tekst makkelijker gelezen wordt. 

Testen, testen, testen

Is er structured data toegevoegd aan jouw website of specifieke webpagina’s van jouw website? Dan is het enorm belangrijk om deze te testen, testen en nog eens te testen. Google heeft een tool beschikbaar gemaakt waarmee jij gemakkelijk jouw structured data kunt testen. Door de Rich Results testing tool te gebruiken zie je of structured data goed geïmplementeerd is, maar ook als er nog fouten in de structured data zitten. 

Naast de testing tool kun je ook in Google Search Console structured data monitoren en prestaties bekijken. Via het menu kun je onder ‘Optimalisaties’ gemakkelijk kijken welke typen structured data geldig zijn, verbeterpunten of fouten hebben. 

Ook aan de slag met structured data?

Wil jij ook aan de slag met structured data? Of wil jij dat we eens kijken naar jouw huidige stand van zaken? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Een van onze structured data specialisten helpt je dan graag verder!