Wat is structured data? 

Structured data is tegenwoordig onmisbaar binnen SEO. Door middel van structured data wordt er context aan zoekmachines en crawlers gegeven over de inhoud van een webpagina. Dit wordt gerealiseerd met een stukje code binnen de website. Door middel van deze codes wordt aangegeven waar bepaalde content voor staat. Dankzij structured data wordt ervoor gezorgd dat de zoekmachines de content op de website beter en sneller kan begrijpen. Door het implementeren van structured data zul je daarnaast meer opvallen binnen de reguliere zoekresultaten. Dit is direct een mooie kans om een hogere CTR te realiseren!

Rich card, Rich snippets en het verschil tussen rich en featured snippets 

Er zijn verschillende soorten types structured data die zorgen voor zogenoemde rich results binnen de zoekresultaten. Te onderscheiden vallen rich snippets en rich cards. Rich snippets zijn verrijkingen op ‘normale’ zoekresultaten. Denk hier bijvoorbeeld aan Breadcrumbs, FAQ’s of Reviews sterren in de zoekresultaten. Naast de rich snippets heb je ook nog rich cards. Rich cards werden in 2017 uitgerold als een nieuwe manier om content te tonen binnen de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van recepten, evenementen of (reviews van) producten. 

Rich snippets worden vaak verward met featured snippets. Een featured snippet is een antwoord op een zoekopdracht die wordt getoond op de zogenoemde ‘positie 0’. Deze positie 0 bevindt zich boven de reguliere zoekresultaten (zowel betaald als organisch). Het grote verschil tussen rich results en featured snippets is dat rich results binnen een zoekresultaat worden getoond. En met featured snippets wordt er een direct antwoord gegeven op de vraag van een zoekmachine gebruiker boven de zoekresultaten. Daarnaast geef je bij rich results met behulp van een stukje code aan welke rich snippets of rich cards er getoond mogen worden, terwijl bij featured snippets de zoekmachine bepaalt hoe en wat er getoond wordt. 

Voordelen structured data 

Het toevoegen van structured data aan jouw website heeft niet direct invloed op de posities van jouw zoekwoorden, maar indirect brengt dit talloze voordelen met zich mee. Met een rich snippet wordt jouw positie in de zoekresultaten namelijk een stuk aantrekkelijker. Je valt hierdoor met jouw website dus meer op, maar daarnaast kan dit er ook voor zorgen dat je concurrenten met hun zoekresultaat naar beneden geduwd worden. Door het verkrijgen van een rich snippet kun je profiteren van een mogelijke hogere click through rate (CTR), waardoor er meer organische bezoekers naar jouw website komen. Dit kan op zijn beurt ook weer leiden tot een toename in conversies. 

Structured data is nog relatief nieuw, waardoor er momenteel nog een ontzettend groot concurrentievoordeel te halen valt. Wel valt het op dat het op grote schaal wordt omarmd door bedrijven uit alle werkgebieden, waardoor achterblijven geen optie is.

Vijf niet te missen types structured data

Afhankelijk van het doel van jouw website of webpagina’s en of jouw website zich focust op e-commerce of leadgeneratie, zijn er een aantal types structured data waar elk soort website van kan profiteren. 

Product

Door middel van dit structured data type kun je ervoor zorgen dat Google uitgebreide informatie deelt over een product op jouw website. Dit structured data type is ideaal voor e-commerce bedrijven. Door middel van het delen van uitgebreide productinformatie, zoals de prijs, de maten, kleuren en de levertijden worden de producten sneller begrepen door de bezoekers, wat zal resulteren in meer interesse en snellere overgang tot kliks en aankopen.

FAQ

Wanneer een website gebruik maakt van FAQ(Frequently Asked Questions)-gerelateerde content, kan dit weergeven worden binnen de zoekresultaten door middel van structured data. Hierbij wordt er binnen de zoekresultaten antwoord gegeven op de vragen die de bezoekers invoeren binnen de zoekmachines. (Potentiële) klanten worden direct voorzien in hun behoeftes.

In het verleden konden er onbeperkt vragen worden beantwoord binnen de FAQ structured data. Hier is onlangs verandering in gekomen. Tegenwoordig is de regel dat er maximaal twee regels verwerkt kunnen worden binnen de FAQ structured data. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over de twee vragen die je wilt tonen binnen deze vorm van structured data.

Local Business 

Bij het structured data type ‘local business’ kunnen bedrijfsgegevens van lokale bedrijven weergegeven worden in het kennis paneel van Google. Informatie die je hier terug kunt vinden zijn openingstijden, beoordelingen, routebeschrijvingen en acties om een afspraak te maken of artikelen te bestellen.

Breadcrumbs

Een breadcrumb op een pagina geeft de positie van de pagina in de site-hiërarchie aan en kan gebruikers helpen om een site effectief te begrijpen en te verkennen. Een gebruiker kan hierdoor gemakkelijk door de hiërarchie navigeren, één niveau per keer, door te beginnen bij de laatste breadcrumb in het spoor. Het belangrijkste voordeel van breadcrumbs is dat het de bezoekers helpt bij het navigeren, wat goed is voor de gebruiksvriendelijkheid. 

Google Search gebruikt de breadcrumbs markup in de body van een webpagina om de informatie van de pagina te categoriseren in zoekresultaten. 

Review

Review snippets is een bekend voorbeeld van een rich-snippet. Hierbij wordt de inhoud van de website versterkt binnen de zoekresultaten door middel van reviewsterren. Deze reviewsterren geven een gemiddelde beoordeling van de website of de producten die verkocht worden. Betere reviews die weergegeven worden binnen de zoekresultaten, kunnen zorgen voor meer bezoekers en een concurrentievoordeel ten opzichte van concurrenten met slechte of geen reviews.

Voice Search

Voice search heeft zich in de afgelopen jaren stormachtig ontwikkeld en dat betekent ook dat voice search vaker wordt gebruikt binnen de  zoekopdrachten. 

Om meegenomen te kunnen worden binnen voice search, is het de bedoeling dat een deel van de content gemarkeerd wordt. Het gemarkeerde content dient in circa 20 á 30 seconde voorgelezen te worden. Ook dient de content ‘geschikt om voor te lezen’ te zijn. Hiermee wordt bedoeld dat de content in een logische structuur is opgezet en makkelijk te lezen is voor de zoekmachine. Datums, locaties en opsommingen worden dus afgeraden binnen voice search, maar het gebruik van begrijpelijke- en logische zinnen wordt aangemoedigd. Google raadt aan om de teksten te herschrijven, zodat het aan de richtlijnen van Google voldoet en de content makkelijk mee kan binnen voice search.

Binnen voice search worden maximaal 3 stukken voorgelezen. De voorgelezen stukken kunnen ook opnieuw afgespeeld worden. Na het voorlezen van de stukken, wordt de bron van het voorgelezen stuk naar de telefoon van de gebruiker gestuurd. 

Implementatie structured data

Inmiddels weten we dat structured data een waardevolle toevoeging kan zijn voor de website. Het zorgt ervoor dat zoekmachines content beter kunnen begrijpen en (potentiële) klanten een meer uitgebreide ervaring in de zoekresultaten wordt geboden.

Je kan structured data op verschillende manieren toevoegen aan de website. Zo kan je gebruik maken van RDFa en MicroData, maar de meest effectieve manier van het toevoegen van structured data is met behulp van JSON-LD. JSON-LD staat voor JavaScript Object Notation for Linking Data Community Group en wordt door Google geadviseerd aan de gebruikers, ten opzichte van de andere manieren van het implementeren van structured data. Met behulp van deze aanpak worden gestructureerde gegevens makkelijker geïmplementeerd op de webpagina. Door middel van beschikbare informatie op Schema.org kan JSON-LD effectief geïmplementeerd worden aan de webpagina. Wil je hiermee aan de slag? Dan raden wij altijd om om een expert in te schakelen die je hierbij kan helpen!

JSON-LD heeft verschillende voordelen ten opzichte van andere manieren van het implementeren van structured data:

  • Het is mogelijk om data via de backend van de webpagina in te voeren. Ook kan structured data vanuit een database/plug-in geïmplementeerd worden, waardoor gestructureerde gegevens automatisch worden aangebracht op geselecteerde webpagina’s. Het voordeel hiervan is dat veel handmatig werk voorkomen kan worden aan grote websites of webpagina’s die constant veranderen.
  • Data kan los van de HTML in te brontekst worden toegepast. Dit is alleen mogelijk met JSON-LD.
  • Het structured data schema en de HTML worden expliciet van elkaar gescheiden, wat resulteert in het feit dat de tekst makkelijker gelezen wordt. 

Testen, testen, testen

Is er structured data toegevoegd aan jouw website of specifieke webpagina’s van jouw website? Dan is het enorm belangrijk om deze te testen, testen en nog eens te testen. Google heeft een tool beschikbaar gemaakt waarmee jij gemakkelijk jouw structured data kunt testen. Door de Rich Results testing tool te gebruiken zie je of structured data goed geïmplementeerd is, maar ook als er nog fouten in de structured data zitten. 

Naast de testing tool kun je ook in Google Search Console structured data monitoren en prestaties bekijken. Via het menu kun je onder ‘Optimalisaties’ gemakkelijk kijken welke typen structured data geldig zijn, verbeterpunten of fouten hebben. 

Ook aan de slag met structured data?

Wil jij ook aan de slag met structured data? Of wil jij dat we eens kijken naar jouw huidige stand van zaken? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Een van onze structured data specialisten helpt je dan graag verder!