Vorig jaar is Google begonnen met het uitrollen van de Page Experience update voor mobiel, volgens het hoofdmotto ‘Mobile-first indexing’. Ruim een half jaar later is dus de desktopvariant van de update aan de beurt. Benieuwd wat er nou precies is veranderd, wat de verwachte impact is van deze update en hoe jij je website kan optimaliseren voor deze update? Daar kom je meer over te weten in dit artikel.

Wat is er veranderd sinds de update?

Met het uitrollen van de Page Experience update voor desktop wordt gebruikers- en pagina-ervaring een onderdeel van de rankingsfactoren voor websites. Deze rankingsfactoren worden op dezelfde manier ingezet zoals ook het geval was bij de mobiele uitrol van de update. Concreet betekent dit dat de drie Core Web Vitals: LCP, FID & CLS ook gaan gelden voor desktop rankings. HTTPS-beveiliging speelt ook een rol, maar logischerwijs zal mobielvriendelijkheid alleen onderdeel blijven van de mobiele Page Experience update. Verder is Google van plan om website-eigenaren beter te laten begrijpen hoe hun desktoppagina’s werken door middel van een rapport in Google Search Console.

Hoe groot is de verwachte impact van deze update?

Bij elke update van Google is het altijd spannend en interessant om te zien hoe groot de daadwerkelijke impact is. Vaak ondervinden website-eigenaren afhankelijk van branché, onderwerp of kwaliteit van de website vanzelf wat de impact is en helaas laat Google hier vaak weinig over los. Over deze update licht Google een klein tipje van de sluier op door te zeggen dat we geen hele drastische veranderingen hoeven te verwachten. De pagina- en gebruikservaring wordt onderdeel van de rankingsfactoren, maar het blijft slechts een onderdeel van de vele factoren die de ranking van jouw website bepalen.

Hoe kan ik mijn website optimaliseren voor de Page Experience update?

De pagina-ervaring bestaat uit een reeks signalen die meten hoe websitegebruikers de interactie met jouw website of een pagina daarop ervaren. Dit gaat verder dan alleen de informatie op jouw website of pagina, maar is vooral gericht op gebruikerservaring elementen zoals: laadtijden, interactiviteit en visuele stabiliteit. Wil je weten waar je op dit moment staat met je website ten opzichte van de Page Experience update en wat je eventueel nog kunt verbeteren? Dan zijn hiervoor een aantal handige tools vanuit Google die je kunt gebruiken:

  • De PageSpeed Insights tool: Deze tool laat de prestaties van jouw website zien als het gaat om de Core Web Vitals en de websitesnelheid. Deze tool geeft ook gelijk een aantal verbeteringen die je kunt doorvoeren om nog beter te voldoen aan verschillende vereisten.
  • Wil je testen of jouw website aan de mobiele vereisten van de Page Experience voldoet? Dan kun je de Mobielvriendelijkheids test gebruiken.

Ook hebben wij een aantal interessante artikelen over de Core Web Vitals geschreven:

Hulp nodig bij de Core Web Vitals?

Heb je na het lezen van bovenstaande informatie nog een vraag over de Page Experience update? Of wil je weten hoe jij kan voldoen aan alle Core Web Vitals? Wij hebben inmiddels een heuse Core Web Vitals expert in dienst die je graag een handje helpt. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op en dan bespreken wij graag jouw specifieke situatie!