Google’s “Vraag & Antwoord” – de nooit eindigende sectie van snelle informatie-snippets die zo populair waren op meerdere zoekresultaten pagina’s – blijkt over twee maanden met pensioen te worden gestuurd door het bedrijf.

Waar werd de Q&A voor gebruikt?

Google Q&A is een eenvoudige tool waarmee Google-gebruikers online vragen over een onderwerp, bedrijf of andere zaken kunnen stellen en beantwoorden. Het is weer een andere manier om klanten te voorzien van nuttige informatie, rechtstreeks in de zoekresultaten of van een Google Mijn Bedrijf (GMB)-vermelding. Actieve gebruikers op Google of potentiële klanten kunnen elke vraag stellen die ze maar willen, en Google-gebruikers hebben de mogelijkheid om zinvolle – of compleet valse – antwoorden te geven. De Q&A op Google is niet hetzelfde als de automatische antwoorden die Google toont op basis van de cache opgeslagen zoekgegevens. Ook is het niet hetzelfde als de vragen & antwoorden-functie gekoppeld aan specifieke locaties in Maps, die ook wordt beantwoord door individuele Google-gebruikers. Het is tevens anders dan “mensen vragen ook”, die alleen Google-resultaten voor soortgelijke zoekopdrachten retourneert. 

Naast het feit dat deze functie geografisch beperkt is wat betreft toegang, toch betekent het enorme bereik van Google dat er honderdduizenden antwoorden zijn verzameld, mogelijk meer. Zoals Google vaak doet bij het sluiten van producten of functies, geeft het gebruikers de kans om de gegevens die ze hebben ingediend via Google Takeout, op te slaan in het gedeelte Zoeken.

Geen einde voor Google Question-hub

Een woordvoerder van Google vertelde dat het stoppen met de Q&A zoekfunctie geen invloed heeft op de Google Question Hub-functie, maar wel op simpelweg de mogelijkheid van gebruikers om te antwoorden op vragen die mensen hebben ingediend. Google Question Hub is een portaal voor uitgevers om vragen te zien die zijn ingediend door zoekers, zij kunnen vervolgens nieuwe webpagina’s aanmaken die het antwoord op deze vragen bevat. Wat verdwijnt is de mogelijkheid voor gebruikers in Google Search om direct bij te dragen aan antwoorden op die vragen, maar Question Hub blijft voorlopig nog bestaan. 

FAQ in Google 

Verwar de Q&A functie van Google niet met de FAQ. Hier zit namelijk wel degelijk verschil in. Het grote verschil zit in wie de antwoorden kan geven op de vragen. Bij de Q&A was iedereen in staat de vragen te plaatsen maar ook te beantwoorden. Bij FAQ kun je voor je bedrijf of organisatie vragen toevoegen waar de zoeker in Google dan direct een antwoord op krijgt. De FAQ functie zal niet van Google verdwijnen. Deze is namelijk wel degelijk ergens goed voor. Niet alleen is het goed voor jouw positie in Google, het kan ook zorgen voor vertrouwen bij de bezoeker. Nog een reden is dat het ook erg tijdbesparend kan werken als dit toegevoegd wordt aan een pagina op de site, omdat er verwezen kan worden naar de FAQ en zo de bezoeker sneller antwoord krijgt op zijn vragen. 

Ben je benieuwd wat je allemaal kan doen om jouw positie te verbeteren in Google of wil je weten wat wij voor jou SEO-resultaten kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op voor een gratis eerste advies.