Inhoudsopgave

In 2011 startte Google met het Google Brain Project en bouwde een "neuraal netwerk". Met regelmatige algoritme-updates gebruikt Google AI om te begrijpen waar de gebruiker naar op zoek is, samen met de context en relevantie van de gerelateerde trefwoorden. Vooral de BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) update van Google traint het vraag-en-antwoordsysteem door natuurlijke taalverwerking toe te passen.

Wat zijn de 5 voordelen van het gebruik van AI in Google Ads?

Hieronder worden enkele voordelen van AI voor slimmere Google Ads waar marketeers gebruik van kunnen maken:

1. Verbeterde advertentierelevantie

AI stelt Google Ads in staat om landingspagina’s en advertentieteksten te analyseren en deze relevant te maken voor de zoekopdrachten van gebruikers. Hierdoor worden relevante advertenties aan de kijkers getoond, wat leidt tot meer conversies. Deze relevantie is een belangrijke factor in het verbeteren van de gebruikerservaring en het optimaliseren van het advertentiebudget.

2. Kosten besparen

Door gebruik te maken van AI kunnen de kosten per klik en kosten per conversie lager worden. Zo analyseren AI-algoritmen de prestaties van campagnes en herkennen ze knelpunten waar positieve aanpassingen kunnen gemaakt worden. Dergelijke wijzigingen kunnen onder meer betrekking hebben op het richten op specifieke zoekwoorden, het aanpassen van biedingen, het identificeren van slecht presterende advertenties, enzovoort. Als gevolg hiervan kunnen bedrijven hun advertentiebudget verstandig gebruiken.

3. Nauwkeurige doelgroepsegmentatie

AI maakt jouw Google Ads nauwkeuriger en gerichter. Het analyseert gebruikersgegevens zoals zoekopdrachten, gebruikersgedrag, browsegeschiedenis, etc. Vervolgens maakt AI in digitale marketing gedetailleerde gebruikersprofielen en levert op basis daarvan advertenties aan de doelgroep.

4. Real-time prestatiegegevens

AI-algoritmen van Google Ads bieden real-time gegevens over de prestaties van jouw advertentiecampagnes. Op basis van deze gegevens kan een bedrijf zijn Google Ads-campagnes aanpassen en hun effectiviteit en relevantie vergroten.

5. Verhoogde concurrentiekracht

Met Google Ads AI kunnen bedrijven profiteren van deze geavanceerde technologie om voorop te blijven lopen. Door positieve veranderingen aan te brengen in hun lokale campagnes en effectieve advertenties te maken, hebben ze een voorsprong op concurrenten die mogelijk AI-gedreven Google-advertenties nodig hebben voor marketing.

Bovendien kunnen bedrijven door de prestaties van hun advertenties te blijven volgen en AI te betrekken bij Google Ads-campagnes zich effectief aanpassen aan de dynamische markt en daardoor concurrerend blijven.

Wat zijn de 5 beperkingen van AI in Google Ads?

1. Menselijke emoties begrijpen

Hoeveel je technologie ook ontwikkelt en verbetert, computers en machines kunnen nooit menselijke gevoelens hebben. Op dezelfde manier kunnen AI-geoptimaliseerde Google Ads ook geen menselijke emoties begrijpen. Dit komt doordat mensen functioneren in teams en hun managementvaardigheden toepassen om taken te voltooien en doelen te bereiken. AI-gebaseerde advertenties kunnen bijvoorbeeld specifieke emoties zoals humor, sympathie, etc. niet begrijpen en oproepen. Hierdoor kan AI jouw advertenties aan het verkeerde publiek tonen, waardoor het gewenste resultaat niet wordt behaald.

2. Gebrek aan creativiteit

Als aanvulling op het vorige punt is AI niet creatief en kan het niet buiten de gebaande paden denken bij het maken van advertenties of andere soorten inhoud. Hierdoor kan AI in digitale marketing geen unieke en aantrekkelijke advertenties genereren die je laten opvallen tussen concurrerende merken.

3. Aanpassen aan veranderingen

AI-ondersteunde Google Ads zijn ontworpen binnen een specifiek kader, dus eventuele onverwachte veranderingen in trends kunnen mogelijk niet effectief worden herkend. Hierdoor kan AI zich mogelijk niet aanpassen en nauwkeurige voorspellingen genereren.

4. Gebrek aan context bewustzijn

Een andere belangrijke beperking van AI-aangedreven PPC-advertenties is de behoefte aan meer context bewustzijn, aangezien AI hulp nodig kan hebben bij het begrijpen van de betekenis van bepaalde trefwoorden die in advertenties worden gebruikt. Hierdoor kan AI, terwijl het probeert de doelgroep van een specifiek product/dienst te bereiken, niet altijd de context hiervan begrijpen. Dit leidt opnieuw tot het tonen van de Google-advertentie aan de verkeerde gebruiker.

5. Beperkte gegevenssets

Advertentie automatisering werkt alleen zolang het is getraind en ontwikkeld. Adam Long (VP of Product Management, Automated Insights) zei terecht: “Er is een directe relatie tussen de rijkdom van gegevens en de mogelijkheden van een kunstmatige intelligentie-applicatie.” Dit betekent dat de gegevenssets die worden gebruikt voor het trainingsproces beperkt zijn, ondanks dat ze uitgebreid zijn. Hierdoor zal AI beperkt blijven in het genereren van relevante advertentie-inhoud.

Hoe gebruik je AI in Google Ads?

1. Budgetbeheersing

Marketeers en bedrijven kunnen AI in hun budgetmodule gebruiken en de prestaties van één campagne tegelijk beheren.

We weten allemaal dat slecht presterende Google-advertenties alleen maar geld verspillen. Met een traditioneel advertentiemodel kan men deze advertenties alleen blijven plaatsen zonder inkomsten te genereren. Maar met kunstmatige intelligentie en machine learning weet jouw geautomatiseerde advertentiecampagne wanneer slecht presterende advertenties gepauzeerd moeten worden en past het het budget aan. Het budget wordt niet langer gelijk verdeeld over advertentiecampagnes, maar wordt in plaats daarvan verdeeld op basis van prestaties. Slecht presterende advertenties krijgen dus minder budget, terwijl goed presterende campagnes meer budget krijgen.

2. Advertentie targeting

Hoewel je advertenties met behulp van andere methoden kunt optimaliseren, genereren ze alleen inkomsten als ze de juiste mensen op het juiste moment bereiken. Met AI Google Ads-targeting kunnen de algoritmen gebruikersgedrag, demografische gegevens, zoekgeschiedenis, etc. analyseren. Hierdoor wordt jouw advertentie zichtbaar voor degenen die het meest waarschijnlijk converteren.

3. Automatische advertentie generatie

Met behulp van AI kunnen marketeers advertenties op grote schaal genereren. AI kan advertentieteksten, koppen, afbeeldingen en andere elementen van advertenties aanbevelen op basis van eerdere prestaties en gebruikersgedrag. Dit helpt marketeers tijd te besparen bij het maken van individuele advertenties en zorgt voor consistentie en effectiviteit in de advertentiecampagnes.

Het gebruik van AI in Google Ads kan de efficiëntie en effectiviteit van advertentiecampagnes vergroten, wat resulteert in betere prestaties en hogere conversieratio’s.

AI en machine learning stimuleren marketeers en bedrijven om succes te behalen in de dynamische industrie van vandaag. Door gebruik te maken van de juiste AI-tools en tactieken kunnen tijd en moeite worden bespaard, terwijl er genoten wordt van goed presterende advertenties, een verhoogd rendement op investeringen en groei van het bedrijf. Maar onthoud – technologie is alleen zo krachtig als degene die het hanteert.

Dus, hoewel AI in digitale marketing mensen kan helpen bij het genereren van betere advertenties, moet het worden gecombineerd met menselijk intellect om de beste resultaten te garanderen. 

Wil je alles weten over de mogelijkheden die wij in huis hebben voor Google Ads? Neem dan contact op met één van onze specialisten.