Reinier van Duijne
Reinier van Duijne
4 juli 2019 in
Google Ads

Hoe maak je een effectieve tekstadvertentie in Google Ads?

De kern van elke Google Ads strategie gaat gepaard met tekstadvertenties. Maar waaraan moet je precies denken bij het schrijven van een effectieve tekstadvertentie? Dat leg ik je hier in deze blog uit. Dus lees verder en wordt een meester(es) in het schrijven van Google Ads tekstadvertenties.

De echte waarde van een tekstadvertentie

Voordat we beginnen over hoe een tekstadvertentie is opgebouwd zal ik eerst de echte waarde van een tekstadvertentie aan je uitleggen. Een tekstadvertentie is namelijk niet zomaar een loos stuk tekst die ergens in de zoekresultaten staat in de zoekmachine. Het is het meest vertoonde en daarmee het meest geklikte stuk tekst in de zoekmachine. Google Ads tekstadvertenties worden zelfs boven de ‘organische’ zoekresultaten vertoond. Dus als jij een product of dienst aanbiedt met je website zal je moeten starten met adverteren in de zoekmachine.

Concurrentie in de zoekmachine

Nu jij net bedacht dat het jou een goed idee leek om ook met tekstadvertenties te gaan starten, moet je even bedenken dat jij niet de enige bent. Jouw concurrenten zitten hoogst waarschijnlijk ook al ‘hardcore’ te adverteren in de zoekmachine van Google. Hoe zorg je er dan voor dat jouw advertentie toch bovenaan komt te staan? Daar spelen vijf verschillende factoren een rol bij:

  1. De kwaliteit van een advertentie én landingspagina. Is de advertentietekst wel relevant voor de pagina waarop geland wordt? Hoe beter dit is afgestemd hoe hoger de kwaliteitsscore zal zijn. Lees in ons andere blog alles over de kwaliteitsscore van tekstadvertenties.
  2. Het maximum bod voor een klik. Het maximale bedrag wat je bereid bent om te betalen voor een klik op een advertentie.
  3. Bod-drempel: Voor bepaalde advertenties zal er een minimum bod zijn waaraan voldaan moet worden om de advertentie te vertonen.
  4. Zoekwoorden optimaliseren. Een advertentie komt eerder bovenaan te staan wanneer de context en het gebruikte zoekwoord overeenkomen. Hoe beter dit aan elkaar aansluit, des te beter de positie in de zoekresultaten.
  5. Advertentie-extensies. Gebruik de advertentie extensies van Google Ads. Met deze extensies kan extra informatie worden toegevoegd aan de advertenties.

1.      Maximum bod

Het maximum bod voor een klik spreekt voor zich. Stel dit zo goed mogelijk in en houd hierbij rekening met je advertentiebudget. Houd wel rekening met het minimum bod om vertoond te worden.

2.      Advertentie kwaliteit

De kwaliteit van de advertentie én landingspagina moeten goed overeenkomen. Om een effectieve tekstadvertentie te schrijven moet er met de volgende aspecten rekening gehouden worden:

a) Overtuigende inhoud

Wees uniek en actueel! Overtuig degene die in de zoekmachine zoekt: maak duidelijk wat jou bijzonder en uniek maakt en welke kwaliteiten jouw merk/bedrijf bezit. Doe dit door bijvoorbeeld door unique-selling-points (USP’s) te benoemen, die doen het namelijk altijd goed. Maar wees hier ook weer uniek in. Niet de standaard: ‘Hoogste kwaliteit’ en ‘Binnen 24 uur geleverd’ USP’s.  Speel hiermee en schrijf niet één maar minimaal drie verschillende varianten van je advertenties. Dit zorgt ervoor dat je later kan bepalen wat voor soort advertentie voor jouw product/dienst werkt. Naast het benoemen van USP’s is het inspelen op actuele zaken ook erg interessant. Ten slotte, geef zoekende mensen antwoord en vermijd het creëren van vragen. Mensen zoeken in Google naar antwoorden en niet nog meer vragen.

b) Gebruik de ruimte

Gebruik de beschikbare ruimte die Google je geeft. Google Ads tekstadvertenties bestaan uit drie koppen, één URL én twee beschrijvingen. Vul deze dan ook allemaal in! Naast het invullen van de verschillende koppen en beschrijvingen moet je niet vergeten de advertentie-extensies aan te maken. Maak hier gebruik van minimaal vier verschillende soorten extensies. Minimaal vier, omdat de zoekmachine maximaal vier extensies tegelijkertijd vertoont. Waar ook rekening mee gehouden moet worden is het apparaat waarop een advertentie wordt vertoond. Maak een advertentie aantrekkelijk voor zowel mobiel als desktop.

maximaal aantal tekens voor tekstadvertenties

Figuur 1: Maximaal aantal tekens voor tekstadvertenties

c) Testen en optimaliseren

Niet één soort tekstadvertentie blijkt het meest effectief. Tekstadvertenties zijn onderhevig aan veel verschillende factoren en om deze reden dien je constant te blijven testen en optimaliseren. Na het verkrijgen van informatie kan je advertentieteksten aanpassen óf verwijderen. Hierna begint het proces waar van voor af aan.

3.      Bod-drempel

Houd bij het instellen van je biedstrategie rekening met het minimale bod waarop een advertentie vertoond zal worden. Maar naast het juiste bod moet de kwaliteitsdrempel ook behaald worden. Wanneer een advertentie een te lage kwaliteitsscore heeft zal deze minder snel vertoond worden dan de concurrent met een hogere kwaliteitsscore. Zorg er dus voor dat je advertentie zowel kwalitatief sterk is én er genoeg geboden wordt om mee te doen in de advertentieveilingen.

4.      Zoekwoorden optimaliseren

Om gevonden te worden in de zoekmachine dien je zoekwoorden toe te voegen aan je advertentiecampagnes.  Zorg ervoor dat deze goed overeenkomen met de inhoud van de landingspagina. Wanneer de context van de landingspagina én zoekwoorden overeenkomt zal je hoger vertoond worden in de zoekresultaten. Maar de unieke inhoud en USP’s van jouw tekstadvertenties moeten ervoor zorgen dat er ook daadwerkelijk op geklikt wordt!

5.      Advertentie-extensies

De advertentie-extensies van Google Ads zijn belangrijk voor een effectieve tekstadvertentie. Naast het feit dat je extra informatie kan verschaffen met deze extensies bieden ze je ook meer ruimte in de zoekresultaten. Hoe zichtbaarder jouw advertentie is ten opzichten van de concurrent hoe meer klikken je zal genereren op je advertenties.

Testen, testen én.. nog eens testen?

Het is erg belangrijk dat je blijft testen met tekstadvertenties. Het is namelijk een continue proces. Wel heb ik nog één laatste tip: optimaliseren en testen is goed, maar don’t over-do it! Geef een test genoeg tijd om daadwerkelijk genoeg informatie te verzamelen. Last but not least: optimaliseer waardevolle campagnes als eerst.

Zo! Nu kan jij aan de slag om in Google Ads effectieve tekstadvertenties te gaan schrijven. Mocht je er nou toch nog niet helemaal uit komen? Dan helpt één van onze SEA specialisten je met veel plezier verder om een succesvolle tekstadvertentiecampagne te starten.

aan de slag met google ads

Benieuwd wat Blauwe Monsters voor jou kan betekenen met betrekking tot het maken van effectieve Google Ads Tekstadvertenties? Neem dan vrijblijvend contact op, zodat één van onze specialisten samen met je kan kijken naar de mogelijkheden.

Gerelateerde nieuwsberichten in Google Ads

5 apr 2019 - in
Google Ads

Google Ads: alles over de nieuwe responsive ads

Voor wie Google Ads een bekend programma is, weet dat de meeste campagnes hetzelfde zijn opgebouwd. Allereerst maak je natuurlijk je advertentiegroepen en daarna de advertenties die goed passen bij deze individuele advertentiegroepen. De volgende ...

15 feb 2018 - in
Google Ads

Tip 39: Maak je Adwords campagne AVG proof

25 mei 2018 is het zover dan treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking. Een verordening die een forse impact gaat hebben op de eCommerce bedrijven op vele vlakken. Het is te veelomvattend om al deze consequenties in deze tip te...

8 feb 2018 - in
Google Ads

Tip 38: Geef je Adwords campagne een boost voor valentijnsdag

Nog een klein weekje dan is het zover; Valentijnsdag. Voor sommige een moetje en voor andere de uitgelezen kans om de partner eens goed in het zonnetje te zetten. Wat valentijnsdag in ieder geval ook is, is een commercieel interessant evenement vo...

Ben je geïnteresseerd in één van onze Google Ads diensten of benieuwd wat Blauwe Monsters voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op, zodat één van onze specialisten samen met je kan kijken naar de mogelijkheden!

Reinier van Duijne