Het doel van de content

Wanneer je graag kwalitatieve SEO content wil toevoegen aan de website, moet je eerst weten waarom en wat voor content er nodig is. Het is niet genoeg om een tekst te schrijven die geoptimaliseerd is op een specifiek woord. Goede content heeft altijd een specifiek doel, een bepaalde functie. Natuurlijk wil je ten eerste je marketingdoelen behalen door middel van goede content. Daarnaast heeft kwalitatieve SEO content ook een doel voor de lezer. Wat moeten de bezoekers ermee? Zodra het doel duidelijk is, kun je kwalitatieve SEO content schrijven.

kwalitatieve SEO content

Voorbeeld kwalitatieve content

Om de SEO content relevant en beter te maken, kun je onder andere kijken naar het doel van de tekst binnen de customer journey. Waar in het pad bevindt de bezoeker zich wanneer hij of zij deze tekst tegenkomt? Is dat bijvoorbeeld op productpagina niveau waar je onderaan de pagina aanvullende informatie geeft? Of bevindt de kwalitatieve SEO content zich aan het einde van het pad? Goed geschreven en relevante content kan dus tevens bijdragen aan de algehele conversie optimalisatie.

Types content onderscheiden

Naast het doel van de content, is het ook verstandig een duidelijk onderscheid te maken tussen de types content. Afhankelijk van de strategie kun je diverse soorten content schrijven. Over het algemeen zijn er 3 types content: basiscontent, campagnecontent en topcontent. Kwalitatieve SEO content behoort meestal tot de categorie ‘basiscontent’. Houd dat in je achterhoofd tijdens het schrijven. De bezoeker/de lezer wil namelijk de content lezen die het verwacht. Zo geeft basiscontent altijd antwoord op allerlei basisvragen.

Voordat je dus begint met schrijven van kwalitatieve SEO content, moet je duidelijk voor ogen hebben wat voor teksten nodig zijn. Je start met andere woorden pas met schrijven wanneer je antwoord kunt geven op de volgende vragen: wat is het doel van de kwalitatieve SEO content en welk type content hoort daarbij? Vervolgens is het tijd om aan de slag te gaan met het schrijven van kwalitatieve SEO content.

Vooronderzoek naar zoekwoorden

Voordat je werkelijk gaat schrijven, wil je natuurlijk wel weten welke termen interessant zijn voor de pagina waar je de content voor schrijft. Kwalitatieve SEO content begint daarom met een onderzoek naar relevante zoekwoorden. Wij werken altijd met een zoekwoordencluster. Dat wil zeggen dat er een hoofdzoekwoord aangewezen is en daarnaast relevante zoekwoorden tevens verwerkt worden in de tekst.

Zo’n cluster kun je eenvoudig maken door onder andere tools zoals Keyword Planner of SemRush te gebruiken. Voor het creëren van zo’n cluster kijk je ten eerste naar relevante zoekwoorden. Vervolgens let je ook op zoekwoorden waar al op geranked wordt. Daar liggen vaak haalbare stijging kansen. De enige voorwaarde is dat de gekozen zoekwoorden wel relevant moeten zijn voor de pagina.

Stel, je hebt een webshop met allerlei damesschoenen. Je wilt dat de pagina vol damesschoenen gevonden wordt op dat zoekwoord. Een zoekwoordencluster kan er dan als volgt uitzien:

  • Damesschoenen
  • Schoenen voor dames
  • Dames sneakers
  • Dames hakken
  • Dames pumps
  • Schoenen dames kopen

Eindelijk kwalitatieve SEO content schrijven

Hierboven is een klein voorbeeld te zien van een zoekwoordcluster waarbij ‘damesschoenen’ het hoofdzoekwoord is. Tijdens het schrijven van kwalitatieve SEO content voor deze casus zal daar de nadruk op liggen. Vervolgens zullen de onderstaande termen verwerkt worden in de tekst. Dat wil zeggen dat deze woorden (of woordcombinaties) een paar keer voorkomen.

Gewapend met een duidelijke visie voor de content en een zoekwoordencluster onder de arm is het dan eindelijk tijd om die kwalitatieve SEO content te schrijven. We spreken over kwalitatieve SEO content wanneer:

  • de tekst geoptimaliseerd is op een specifiek zoekwoord;
  • er verschillende h-koppen in de tekst verwerkt zijn;
  • de tekst goed leesbaar is en correct Nederlands geschreven is;
  • en het in lijn staat met de identiteit van jouw webshop.

Vooral de leesbaarheid is belangrijk. Natuurlijk wil je met kwalitatieve SEO content een hogere positie behalen in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Zoals eerder vermeld heeft content echter een dubbele functie: marketingdoeleinden en informatie geven aan bezoekers. Een slecht leesbare SEO tekst is daarom niet hetzelfde als kwalitatieve SEO content.

Daarnaast is het ook belangrijk om jouw brand identiteit te verwerken in de content. Doe je dit niet? Dan kan de SEO tekst in feite op iedere webpagina geplaatst worden. Gebruik bijvoorbeeld de Unique Selling Points (USP’s) van jouw bedrijf om echt kwalitatieve SEO content te creëren.

Kortom, kwalitatieve SEO content schrijven hoeft niet moeilijk te zijn. Je moet alleen weten op welke punten je moet letten en daar moet je soms even de tijd voor nemen.