Steeds beter

Na de komst van de Generative Pre-trained Transformer (GPT) in 2018, volgden de ontwikkelingen op het vlak van automatische contentgeneratie elkaar snel op. Zo introduceerde ontwikkelaar OpenAI een jaar later al de GPT-2 met een sterk toegenomen aantal parameters en lerend vermogen. Weer een jaar later volgde de GPT-3 met wederom een flinke toename in het aantal parameters. Dankzij het deep learning-mechanisme van GPT-3 worden de teksten die het genereert steeds beter. Zo is de introductie van dit artikel volledig door de AI gemaakt. Hierdoor stellen sommige personen al de vraag of GPT-3 het werk van de contentspecialisten kan overnemen.

Beginfase

Hoewel teksten die de GPT-3 maakt steeds meer lijken op teksten die door mensen zijn geschreven, staat de ontwikkeling nog redelijk in de spreekwoordelijke kinderschoenen. Zo bevatten de teksten die het taalmodel creëert momenteel nog regelmatig inhoudelijke onjuistheden. Dit komt omdat GPT-3 voor de creatie van teksten volledig afhankelijk is van de gegevens die in de database staan. Als deze ‘trainingsgegevens’ vertekeningen of vooringenomenheden bevatten, kunnen deze terugkomen in de teksten die het taalmodel genereert. 

Hulpmiddel

Doordat de teksten die GTP-3 ‘schrijft’ af en toe nog fouten bevatten, blijft menselijke controle van de teksten die het programma maakt nodig. Dit betekent niet dat GTP-3 onbruikbaar is voor de creatie van teksten. Het taalmodel vormt bijvoorbeeld een handig hulpmiddel om verschillende invalshoeken te ontdekken voor een onderwerp waar de contentspecialist over wil schrijven. Dit is ook precies de reden dat GTP is ontwikkeld; als hulpmiddel. Het programma helpt de contentspecialist dus bij het creatieve proces dat ten grondslag ligt aan schrijven. In dat licht is GTP-3 dus een aanvulling voor de contentspecialist, in plaats van een vervanger.

Relevante content

Het is niet aan te raden om GTP-3 in te zetten om snel teksten voor een website te creëren. Met de groei van het gebruik van het programma worden ook tools voor het opsporen van AI-teksten ontwikkeld. Zo heeft Google met de ‘Helpful Content’-update veranderingen doorgevoerd, waardoor websites met content die niet is afgestemd op de bezoekers minder vaak terugkomen in de zoekresultaten. Omdat GTP-3 niet in staat is om teksten af te stemmen op een doelgroep, zijn de teksten van het taalmodel dus minder geschikt wanneer je online goed vindbaar wil zijn.

Gebrek aan creativiteit

Een ander punt dat hierop aansluit, is het gebrek aan creativiteit in de teksten die GTP-3 genereert. Door de manier waarop het algoritme is getraind, is de GPT-3 goed in staat om zinnen te creëren die lijken alsof ze door mensen zijn geschreven. De teksten missen echter de creativiteit van content die echt door een persoon is geschreven. Hierdoor kunnen de teksten die het programma maakt eentonig en saai zijn. Wanneer je een aansprekende webtekst nodig hebt die jouw specifieke doelgroep aanspreekt en in beweging brengt, is de GPT-3 dus niet de meest geschikte schrijver.

Complexe schrijfopdrachten

De GPT-3 blinkt bovendien niet uit in het schrijven van langere of complexere teksten. Bij complexe schrijfopdrachten is de materie soms te ingewikkeld om met de beschikbare gegevens in de database een goedlopende en inhoudelijk kloppende tekst te genereren. Wanneer je een nieuw product, nieuwe dienst of recente ontwikkeling wilt introduceren, heeft de GPT-3 zelfs helemaal geen data beschikbaar om uit te putten. Verschillende testen wijzen bovendien uit dat langere GPT-3-gegenereerde teksten meer onjuistheden, dubbelingen of vreemde formuleringen bevatten. Voor het schrijven van bijvoorbeeld een whitepaper kun je dus beter de hulp inroepen van een menselijke copywriter. 

Kwaliteit blijft mensenwerk

GPT-3 is een heel interessante ontwikkeling op het gebied van AI en machine learning. Het algoritme is momenteel in staat om korte teksten te creëren die lijken op teksten van de menselijke hand. Toch ontbreekt het bij het digitale taalmodel nog aan een aantal cruciale menselijke eigenschappen om kwalitatief hoogwaardige teksten te schrijven voor je website of schriftelijke brochure. Voor een tekst die op een creatieve manier inspeelt op de wensen en interesses van jouw doelgroep, is de contentspecialist nog steeds de aangewezen persoon. 

Hulp bij contentcreatie

Zoek jij iemand die je kan helpen bij het schrijven van aantrekkelijke teksten om jouw doelgroep te bereiken? Dan ben je bij Blauwe Monsters aan het juiste adres. Ons team van contentspecialisten staat voor je klaar met een scherp oog en een goed gevulde database aan creativiteit en ervaring. Neem vrijblijvend contact met ons op, dan we vertellen we je graag hoe we jou kunnen helpen!