Daarom kunnen we het beste het negatieve effect van de corona crisis omzetten in iets positiefs. Het biedt organisaties namelijk de kans om zich te onderscheiden door empathische content aan te bieden die zowel klanten als bedrijfsdoelstellingen ondersteunen. Het creëren van empathische content staat dan ook centraal in dit artikel. Aan de hand van de onderstaande tips weet jij straks precies hoe je content marketing in deze periode goed in kunt zetten en hoe het een toegevoegde waarde kan zijn voor jouw publiek. 

Het zoekgedrag 

COVID-19 heeft ook drastische gevolgen wat betreft het zoekgedrag. Zoekgedrag patronen kunnen enorm afwijken van de voorgaande jaren. Dat betekent niet dat de zoekgegevens niet langer nuttig zijn, maar dat er meer inspanning, creativiteit en onderzoek nodig is voordat beslissingen over de huidige contentmarketingstrategie genomen worden. Zo hebben bedrijven die reisartikelen aanbieden aan de hand van de teruglopende vraag waarschijnlijk hun online marketing uitingen stilgelegd. Terwijl bedrijven die fitness spullen voor thuis verkopen of online boodschappenservices de vraag enorm hebben zien stijgen. Deze abnormale verschuiving maakt het voor bedrijven moeilijker om het zoekgedrag te interpreteren. 

In ieder geval kunnen we in deze tijd dringende vragen of zorgen van de consumenten middels content beantwoorden. Hierdoor hebben bedrijven vervolgens een grotere kans om goed te worden ontvangen. Bovendien zal alles wat van dat doel afwijkt als ruis worden beschouwd. Onderzoek daarom zorgvuldig of de huidige content aansluit op datgene waar het publiek naar op zoek is en het tevens hun vragen beantwoordt. Als je hen op dit moment niet kunt bedienen, kies er dan niet voor om hen af te leiden met content die gepusht wordt. Publiceer liever op je eigen website waar mensen het zullen lezen op het moment dat zij er klaar voor zijn. Vergeet nooit dat content niet draait om jou of het bedrijf maar altijd om het publiek. Profiteer daarom niet van de crisis door jezelf te centreren in dit probleem. 

Vraag ontdekken in andere branches 

Ben jij de dupe van een dalende vraag naar jouw producten? Misschien kun je een kans ontdekken door te kijken naar andere branches waar de vraag wel stijgt. Bied bijvoorbeeld aanvullende diensten aan die voor jouw publiek wel interessant zijn in deze periode. Of neem een aantal restaurants als voorbeeld, die hun producten via een ander kanaal gingen aanbieden. De branches waar nu een ontzettend grote vraag naar is, zijn informatievoorziening zoals het nieuws en tijdverdrijf zoals games. Hier kun jij met je content marketing creatief op inspelen zodat het merk zichtbaar blijft. 

Pijnpunten ontdekken 

Het zoekgedrag is zoals eerder toegelicht per branche enorm veranderd. Naast het nauwlettend in de gaten houden van zoekgegevens, moeten we ook luisteren naar wat het publiek voelt. Bijvoorbeeld door directe communicatie, het volgen van social media gesprekken of het verspreiden van enquêtes. Gesprekken die het publiek onderling voert op social media en de emotionele uitingen die zij doen helpen ons om de pijnpunten beter te begrijpen. Juist deze pijnpunten geven een nieuwe input voor content marketing. 

Een leuk voorbeeld is van het bedrijf DoubleTree Hilton. Zij deelden het officiële recept voor chocolade koekjes zodat teleurgestelde gezinnen tijdens hun thuisverblijf toch nog plezier beleven aan het samen bakken. Deze campagne ondersteunde de reizigers empathisch door hen een vertrouwde activiteit te bieden die het merk van DoubleTree promoot. Tegelijkertijd biedt de campagne relevantie in deze periode waar mensen minder dan ooit reizen. 

Andere manieren om vragen inzichtelijk maken

Waardevolle content is het bieden van relevante informatie aan de doelgroep op het juiste tijdstip en via het juiste kanaal, zonder dat jij jezelf centraal stelt. Naast het volgen van de directe communicatie is Google Search Console een belangrijke bron voor content marketing. Bekijk op welke zoekopdrachten de gebruikers binnenkomen en zorg ervoor dat zij de juiste content te zien krijgen. Nog een andere manier om de vragen van de doelgroep te achterhalen is door het aan je eigen klantenservice te vragen. 

Druk op de klantenservice 

Al met al roept de corona crisis veel vragen op. Deze vragen zullen grotendeels bij de klantenservice terecht komen. Om de druk te verlichten kun jij middels structured data markup meer informatie geven aan gebruikers. Bied bijvoorbeeld de juiste content aan op FAQ-pagina’s voor vragen die nu actueel zijn. Vervolgens kun je deze content met behulp van structured data markeren om in de zoekresultaten direct de meest gestelde vragen te tonen. 

Social media gebruik

Ook is er een flinke stijging te zien in het social media gebruik. Dit biedt nog een kans om de huidige doelgroep of nieuwe doelgroepen te bereiken met relevante content. Let daarbij wel goed op hoe het publiek jouw bericht zal interpreteren. Het overbrengen van een onjuiste veronderstelling zal eerder voor negatieve effecten zorgen. Vermijd daarom grapjes, tenzij je er zeker van bent dat jij die ene goede grap hebt. 

Verschillende doelgroepen worden op talloze manieren beïnvloed door marketing inspanningen. De juiste mix van creativiteit en gegevens zal per sector verschillen. Zorg ervoor dat de content te allen tijde merkgericht is, de juiste toon bevat, de klanten ondersteunt bij hun problemen en past bij het tijdstip ofwel het moment. Voldoe je hier allemaal aan? Dan zal het publiek jouw content marketing inspanningen waarderen. 

Heb jij behoefte aan een content marketing specialist? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en dan helpen wij je graag verder!