E-mail wordt steeds vaker als spam gezien. Bedrijven krijgen dagelijks tientallen mails die als spam kunnen worden gezien. De overvolle mailbox waarmee de gemiddelde klant wordt geconfronteerd zorgt voor vele irritaties. Hierdoor worden 9 van de 10 mails zonder lezen direct verwijderd. Wil je als bedrijf gebruik maken van e-mail marketing dan is het belangrijk dat je e-mails relevant zijn. Het aanbieden van relevante reclame op de juiste tijd en de juiste moment bieden uw klanten actuele en leuke aanbiedingen. Hierdoor verschuiven bedrijven die gebruik maken van e-mail steeds meer van adverteer naar relatiemanager.

Tip 1 service

Probeer je klant te helpen gedurende het aankoopproces. Als bedrijf moet je opzoek naar relevante contactmomenten waarop je als bedrijf jouw expertise kan laten zien. Nog te vaak krijgen bedrijven e-mails die een verkapte sales actief hebben met daarbij vaak een winactie. Op dit moment komt de orantjekoorts weer op gang. De oranje spullen vliegen over de toonbank bij veel winkels. Door hier als kledingwinkel adequaat op te reageren, is het mogelijk om als bedrijf een nieuwsbrief te sturen die relevant is voor jouw klanten.

Tip 2 segmenteren van jouw doelgroep

Segmentatie is en blijft nog steeds ontzettend belangrijk bij e-mailmarketing. Zo is nog niet zo lang geleden een onderzoek gedaan door Experian Marketing Services naar het wel of niet segmenteren. Het bleek dat gepersonaliseerde promotie mails ruim zes keer meer opbrengen dan mails die niet gepersonaliseerd zijn. Om hier goed gebruik van te maken is het wel van belangrijk om goed op de hoogte te zijn wat je klant belangrijk vindt. Als bedrijf kun je bijvoorbeeld de leeftijd of geslacht vastleggen voor het segmenteren.

Tip 3 Wees onderscheidend en verras je klant

Probeer als bedrijf je klanten te verassen. De e-mails waarbij je prijzen kunt winnen vliegen bij veel bedrijven en consumenten om de oren. Het winnen van een prijs zorgt dus niet meer voor een verassing. Zorg dus dat je als bedrijf hier niet alleen de nadruk op legt Als webshop is het misschien ook een keer in te spelen op actualiteit of vanuit een hele andere invalshoek een keer een mail te sturen.

4. Kwetsbaarheid

De laatste tip die wij als Blauwe Monsters u graag willen meegeven is dat je als bedrijf je soms kwetsbaar moet opstellen. Het kiezen voor transparantie kan de band met je klant juist versterken. Door je als webwinkeleigenaar je kwetsbaar op te stellen, kunnen je klanten zich beter in je verplaatsen. Hierdoor kun je als klant zich gemakkelijker in je verplaatsen.

Het is belangrijk dus om de interactie aan te gaan met je klanten. Van adverteerder naar relatiemanager is geen gemakkelijke weg, maar met deze tips hopen wij u te laten dat luisteren, leren en vooral doen belangrijk is om de klantrelatie te verbeteren.