SEO steeds belangrijker

Tijd om ook aan de slag te gaan met je SEO op social media-platformen zoals TikTok. Generatie Z gebruikt TikTok steeds vaker als zoekmachine. Daarom is het belangrijk om zoekwoorden in je caption mee te nemen, zodat je beter wordt gevonden. Maak een lijst van zoekwoorden waarop jouw merk gevonden moet worden en baseer je content hierop. 

Een ander platform waarvan het al langer van bekend is dat SEO zorgt voor een groot deel van het succes is Pinterest. Net zoals Google is Pinterest een zoekmachine. Hier zijn een aantal tips om je Pinterest te verbeteren op het gebied van SEO. 

Optimaliseer je profiel

  1. Je Pinterest-profiel moet een duidelijke beschrijving bevatten van wat je doet en wie je bent. Dit kan helpen om je profiel beter te laten ranken in zoekopdrachten. Gebruik ook relevante zoekwoorden in je profielbeschrijving.

Gebruik relevante zoekwoorden in je pins

  1. Wanneer je een pin maakt, zorg er dan voor dat je in de titel relevante zoekwoorden gebruikt die aansluiten bij jouw bedrijf/ product, beschrijving en tags. Dit zal helpen om je pins te laten ranken in zoekopdrachten.

Maak boards rondom zoekwoorden

  1. Maak boards aan rondom zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Gebruik relevante zoekwoorden in de titel en een beschrijving van het board. Plaats vervolgens pins op het board die relevant zijn voor dat onderwerp.

UGC is een must voor jouw sociale strategie

Al met al wordt User Generated Content (UGC) een steeds belangrijker onderdeel van social media-marketing. Door gebruikers aan te moedigen inhoud te creëren en te delen, kunnen merken vertrouwen opbouwen, een gemeenschapsgevoel creëren en op nieuwe en zinvolle manieren met hun publiek in contact treden.

Later.com voorspelt dat UGC-creators in 2023 een gat in de markt zullen vullen. Dit fenomeen zal leiden tot een toename van nano creators waarop geld verdiend kan worden op social media – zonder dat ze op hun eigen kanalen hoeven te posten. Moedig jouw volgers aan user generated content aan te leveren! 

Ben jij al aan de slag gegaan met Youtube shorts?

YouTube Shorts is een nieuwe functie op het populaire video-sharing platform waarmee gebruikers korte video’s van maximaal 60 seconden kunnen maken en bekijken. De functie werd in 2020 gelanceerd als reactie op de groeiende populariteit van TikTok en andere platforms voor korte video’s.

Een van de belangrijkste voordelen van YouTube Shorts is dat gebruikers hiermee snel boeiende content kunnen maken en delen met een breder publiek. Het korte videoformaat is ideaal om de aandacht te trekken en snel een boodschap over te brengen, waardoor het perfect is voor marketing- en merkcampagnes.

Een ander voordeel van YouTube Shorts is dat het is geïntegreerd in het hoofdplatform van YouTube. Dit betekent dat makers de kracht van het enorme gebruikersbestand van het platform kunnen benutten om een groter publiek te bereiken. Dit kan de zichtbaarheid en betrokkenheid van hun content vergroten, wat weer kan leiden tot een groei in het aantal abonnees.

YouTube Shorts is nog een relatief nieuwe functie en het platform werkt actief aan de verbetering ervan door nieuwe functies en bruikbaarheid toe te voegen. Naarmate het platform zich verder ontwikkelt, zullen steeds meer makers de functies gebruiken om hun publiek te bereiken en op en innovatieve manieren met hun fans in contact te komen.

Kortom, YouTube Shorts is een krachtige nieuwe functie op het populaire video-sharingplatform waarmee makers snel en gemakkelijk aantrekkelijke korte video’s kunnen maken. Door de integratie van een reeks creatieve tools vergroot YouTube de potentie om een belangrijke speler te worden in het social media landschap.

De kracht van veelzijdigheid: Omnichannel strategie is de toekomst

Niemand gebruikt nog maar één informatiekanaal. Sterker nog de gemiddelde Nederlander gebruikt al 4 of meer social media-kanalen. Daarom zou jouw strategie moeten bestaan uit meerdere kanalen zoals websites, sociale netwerken, zoekmachines, e-commerce platforms, apps en nieuwsbrieven. Het is belangrijk dat jouw (totale) marketingstrategie aansluit op ieder kanaal, omdat elk platform zijn eigen regels en publiek heeft. Het is essentieel om een ​​omnichannel als communicatietechniek te ontwerpen en tegelijkertijd het lokale merkimago te respecteren. Dit betekent dat de ervaring van de consument over de verschillende kanalen vloeiend moet zijn.

Van volgers naar verbinding

De manier waarop social media-algoritmen werken is veranderd. Het aantal volgers dat je hebt is niet meer de enige factor die bepaalt hoe succesvol je bent op bijvoorbeeld Instagram en TikTok. Tegenwoordig wordt het algoritme aangestuurd op basis van de inhoud en interactie van je posts. Het is belangrijk om kwalitatieve en authentieke content te creëren die waarde biedt aan je doelgroep. Op deze manier kun je een groter bereik creëren, ongeacht het aantal volgers dat je hebt. Content is nu meer dan ooit de sleutel tot succes!

Daarnaast zijn algoritmen steeds meer gericht op interactie. Zorg ervoor dat je doelgroep betrokken is bij je posts en dat er een gesprek ontstaat. Reageer op de reacties van je volgers en probeer zelf ook actief deel te nemen aan gesprekken. Het is belangrijk om een diepere connectie te realiseren met je volgers. Met de nieuwe functionaliteiten op Instagram en TikTok, zoals stickers en vragen in je stories, wordt dit steeds gemakkelijker. Het draait allemaal om het creëren van een sterke band met je volgers.