Inhoudsopgave

Een exact domain name of EDM is een domein dat relevant is voor de inhoud van je website. Dit domein komt precies overeen met het zoekwoord dat iemand gebruikt bij het zoeken naar de inhoud van je website. Hierdoor komt de exact domain name precies overeen met een zoekopdracht, waardoor deze een hogere rang krijgt binnen de zoekresultaten. Zoekmachines hechten namelijk veel belang aan domeinnamen als indicatie van het onderwerp van de website.

Het hoogtepunt van Exact Domain Match

Exacte domeinnamen stegen vanaf 2000 in populariteit, met een hoogtepunt van 2007 tot 2010. Gedurende deze jaren werkten de exact domeinnamen uitstekend. Het proces ging als volgt in zijn werk:

Als eerst wordt er een exact domeinnaam aangeschaft. Vervolgens werden een tiental pagina’s aangemaakt, die gevuld werden met banners, advertenties en affiliatie links. Daarna worden er verschillende linkbuilding tactieken(spam) gebruikt om de zoekmachines te manipuleren en de website hoger te rangschikken.

Google grijpt in

Verschillende webmasters begonnen Google te waarschuwen over deze praktijken. Doordat steeds meer mensen gebruikmaakten van deze techniek, begonnen de zoekresultaten hieronder te lijden. Google kondigde dan ook aan in 2012 om het aantal exact overeenkomende domeinen met lage kwaliteit te verminderen in de zoekresultaten. Echter konden de meeste website eigenaren de zoekresultaten lang genoeg manipuleren om toch rendement te krijgen voordat zij bestraft werden. Hierdoor werd het proces vaak herhaald, deze website stonden bekend als churn and burn websites.

Google heeft zich echter zich door de jaren heen steeds meer gericht op het kraken van zoekmachinemanipulatie, ook wel bekend als Black Hat SEO. Dit resulteerde in een devaluatie van exacte domeinnamen. Dit houdt overigens niet in dat het hebben van een exacte domeinnaam onverstandig is.

Exacte domeinnamen vs. Brand gebaseerd

Er zijn meer dan 400 factoren die Google, en andere zoekmachines, overwegen om websites te rangschikken binnen de zoekresultaten. Het hoeft niet zo te zijn dat Google je afrekent door de keuze van een exacte domeinnaam. Vaak beschrijven exacte domeinnamen precies het doel van de website. Hierdoor zijn ze erg gewild, vaak hebben deze domeinnamen wel een relatief hoog prijskaartje.

Je kunt er ook voor kiezen een brand gebaseerde website te starten. Zo kun je een merk rondom de naam bouwen. Grotere concerns maken ook veelvuldig gebruik van deze techniek. De keuze ligt bij jou: Maak je gebruik van een exacte domeinnaam of kies je voor het bouwen van je eigen merk?

Het kiezen van een domeinnaam

Ondanks dat je vaak als eerste denkt over een domeinnaam, is de inhoud en kwaliteit van de website veel belangrijker. De volgende tips kun je gebruiken bij de keuze van een domeinnaam:


  • Vermijd streepjes: Hierdoor ziet de URL er minder betrouwbaar uit. Daarnaast is zo’n URL ook vaak niet erg SEO-vriendelijk.
  • Maak de URL niet te ingewikkeld: Zorg dat de URL makkelijk uit te spreken is, en het enig idee geeft waarover de website gaat.
  • Gebruik 15 karakters of minder: Een lange URL heeft een negatief effect op de vindbaarheid.