Inhoudsopgave

Bij SEO optimalisatie denkt iedereen vaak als eerste aan content, linkbuilding en de technische aspecten. De interne linkstructuur krijgt hierin vaak weinig aandacht en is daarom naar onze mening een onderschat aspect van SEO. Met behulp van deze interne links kun je namelijk aan Google duidelijk maken welke pagina's belangrijk zijn, maar belangrijker nog de bezoekers kunnen soepel door je website heen navigeren en verblijven langer op je website.

De verblijftijd van de bezoekers op je website is ook een factor die bepalend is om hoger in Google te komen. Een goede reden om deze tip aan het intern linken te wijden. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat je heel makkelijk zelf aan de slag kunt gaan met het opzetten van een goede interne linkstructuur op je website.

Optimaliseren van de interne linkstructuur voor de zoekmachine

Om twee redenen is intern linken belangrijk voor SEO. Eerste is dat je met intern linken de waarde van de belangrijkste pagina’s kunt vergroten door hier meer naar te verwijzen met interne links. Daarnaast is het zo dat Google je website makkelijker kan crawlen door de interne links. De robot van Google herkent deze interne links en volgt deze ook en zal de pagina waarnaar gelinkt wordt ook gaan crawlen enzovoort. Als er geen interne link is kan het zijn dat Google stopt na het crawlen van deze ene pagina. Hoe meer intern gelinkt wordt naar een pagina hoe vaker Google deze zal crawlen en hoe meer waarde aan deze pagina gegeven wordt.

Hoe kan ik zelf aan de slag gaan met intern linken?

Het intern linken is relatief eenvoudig. Er zijn een aantal zaken waarmee je rekening moet houden. Net zoals bij externe links dienen de interne links relevant te zijn. Als wij een interne link plaatsen op het zoekwoord Google adwords of Internet marketing dan dient de pagina waarnaar gelinkt wordt daar wel over te gaan. De makkelijkste werkwijze is om eerst een goede tekst te schrijven en vervolgens te kijken waar je onderwerpen aansnijdt waarin op een andere pagina uitgebreidere informatie te vinden is. Via een interne link kunnen bezoekers dan gemakkelijk bij deze aanvullende informatie komen en zullen deze informatie ook als toegevoegde waarde zien. Gebruik zoveel mogelijk als anchor de zoekterm waarop je dde pagina waarnaar je linkt hebt geoptimaliseerd. Probeer daarnaast altijd voor ogen te houden welke pagina’s je het belangrijkst vindt. De homepage of de pagina die echt over jouw core business gaat zijn het belangrijkst en je wil dat daarop de meeste bezoekers komen. Zorg dan dat op de ander pagina’s zoveel mogelijk naar deze pagina’s verwezen wordt.

Hoeveel interne links kan ik plaatsen op een pagina?

Met intern linken hoef je echt niet te zuinig te doen. Google heeft de limiet op 100 interne links per pagina gelegd. Gaat u hierboven dan creëert u voor zowel Google als u bezoeker verwarring en heeft het een negatief effect in plaats van een positief effect. Verwijd ook teveel externe links. Deze links kunnen van toegevoegde waarde zijn, maar kunnen er ook voor zorgen dat de waarde van uw pagina richting een andere website vloeien. Hoe meer interne links hoe groter het risico wordt op broken links. Dit zijn links die verwijzen naar een pagina die niet meer bestaat. Een zogenaamde 404 pagina. Via Google search console kun je zien of er 404 pagina’s zijn. Belangrijk is om deze te redirecten naar een soortgelijke pagina. De interne links zullen vervolgens hiernaar verwijzen en de bezoeker komt bij het klikken op een relevante pagina terecht. Het spreekt voor zich dat bezoekers bij het landen op een 404 pagina over het algemeen zullen afhaken en de website zullen verlaten.

Waar plaats ik mijn interne link?

Laatste aspect waarmee je rekening mee moet houden bij het plaatsen van een interne link is de positie. Hierin is eigenlijk een simpele spelregel te hanteren. Hoe hoger op de pagina hoe meer waarde de interne link heeft. Onderaan in de footer zoveel mogelijk links plaatsen heeft dus niet heel veel toegevoegde waarde. In de eerste alinea van je tekst dus veel meer. Kortom intern linken is niet ingewikkeld en er kan niet heel veel fout in gaan. Zeker niet als je de gebruikersvriendelijkheid als uitgangspunt neemt. Geen reden om hiermee direct aan de slag te gaan.