Inhoudsopgave

Voor degenen die in een competitieve online markt opereren is linkbuilding een absolute must om een goede positie in Google te genereren. Sinds de Google Penguin update kleeft er echter een risico aan linkbuilding. Te agressief linkbuilden kan een penalty betekenen. Een penalty vanuit Google kan een verwijdering uit de ranking betekenen of zakken in ranking.

Te agressief linkbuilden kan zijn een nieuwe website die te snel een linkprofiel opbouwt. Dus veel links plaatsen of inkopen met alleen zoekwoorden als anchortekst. Of puur en alleen zoekwoorden als anchortekst gebruiken kan Google ook interpreteren als te agressief en kan dat dus ook bestraffen. Daarom zie je vaak dat grotere partijen die al een natuurlijk linkprofiel hebben opgebouwd meer baat hebben bij linkbuilding. Kortom, de kunst is een natuurlijk linkprofiel opbouwen met een natuurlijke variatie aan anchorteksten. In deze tip nemen we jullie graag mee in hoe je een natuurlijke variatie in de anchorteksten aanbrengt. Hierin is overigens geen keiharde waarheid. Onderzoek doen naar concurrenten en zelf ondervinden zijn belangrijke aspecten.

Wat is een anchortekst?

Een anchortekst wordt ook wel ankertekst of linktekst genoemd. Het is de tekst waaraan de link gekoppeld zit. Vaak is deze tekst anders van kleur of onderstreept om duidelijk te maken dat er een link achter verscholen zit. Zoals hier bij het woord Hoger in Google. De tekst is lichter van kleur en ik gebruik de anchortekst ‘Hoger in Google’ omdat de pagina waarnaar de link verwijst over Hoger in Google gaat. In dit geval is het een interne link naar een andere pagina van onze website, maar deze link zou ook naar een andere website kunnen verwijzen.

Wat is het belang van een goede anchortekst?

Om het belang van een goede anchortekst te begrijpen is het goed om terug te gaan in de tijd en naar de ontwikkeling van Google te kijken. In de beginjaren van Google was het aantal verwijzende links het belangrijkste aspect om de relevantie van een bepaalde website te bepalen. De anchortekst van de links was dan bepalend op welk vlak de website relevant was. Kort daarna was Black hat SEO geboren. Er werd agressief en onnatuurlijk gelinkbuild vaak op zogenaamde linkfarms om de positie in Google te manipuleren. Het gevolg was dat niet altijd de meeste relevante website op de nummer 1 positie in Google stond. Een doorn in het oog voor Google die graag de meeste relevante website aan de zoeker presenteert. Google ging zeer actief aan de slag met het optimaliseren van haar algoritme en kwam in 2012 met de Penguin update. Hiermee maakte Google een goede slag. Alleen een natuurlijk linkprofiel draagt nu nog bij aan een betere positie in Google. Black hat SEO praktijken die hierboven beschreven zijn hebben een averechts effect en leveren vaak een penalty op. Als je wilt dat linkbuilden uiteindelijk een betere positie oplevert dan moet je goed weten wat je doet in deze tijd. Als je dat weet dan kan linkbuilding zeker een betere positie opleveren.

Welke Anchorteksten dragen het meest bij?

Om tot een natuurlijk mix van backlinks te komen is het allereerst belangrijk te weten welke soorten anchorteksten er zijn. Hieronder een opsomming van de 8 anchorteksten die het meest gebruikt worden.

Paginatitel:

Hierin matcht de Anchortekst met de paginatitel van de pagina waarnaar de link verwijst.

De volledige URL:

De volledige URL van de homepage is tevens de link, bijvoorbeeld https://blauwemonsters.nl/hoger-in-google/.

Gedeelte van de URL:

Dit is bijvoordbeeld de URL maar dan zonder HTTPS en www. Bijvoorbeeld blauwemonsters.nl

Bedrijfsnaam:

Dit is alleen de naam van het bedrijf. In ons geval is dat Blauwe Monsters

Bedrijfsnaam met een zoekwoord:

Zie bovenstaand maar dan met een zoekwoord. Bijvoorbeeld Blauwe Monsters Internet marketing

Zoekwoord:

Een zoekwoord waar je graag op gevonden wil worden is de Anchortekst. In ons geval is dat bijvoorbeeld Internet marketing

Zoekwoord met een woord:

In ons geval kan dat zijn Internet marketing uitbesteden.

Andere tekst:

Dit zijn woorden die niet aan een zoekwoord of iets dergelijks refereren. Je kunt hierbij denken aan klik hier bijvoorbeeld.

Bovenstaande ankerteksten worden veel gebruikt, maar wat is nu de ideale mix die een stijging in Google oplevert? Collega SEO specialist Adam White heeft in een aantal branches de nummers 1 in Google onderzocht op dit vlak. Hij kwam in dit onderzoek tot onderstaande verdeling:

Paginatitel: 27.54%

Zoekwoord: 17.50%

Natuurlijk: 15.29%

URL: 11.75%

Gedeeltelijk zoekwoord: 7.14%

Merknaam +: 7%

Zoekwoord +: 6.09%

Merknaam: 5.57%

MijnWebsite.nl: 2.35%

Geen tekst: 1.54%

Home URL: .90%

URL met www’s: .55%

Opvallend is de nummer 1 positie, de paginatitel. Dit is de backlink waarbij de Anchortekst overeen komt met de paginatitel van de pagina waar de link naar verwijst. En alleen deze conclusie maakt deze tip al meer dan de moeite waard, want weinig linkbuilders zijn zich hier bewust van. Het geeft overigens ook extra het belang aan van het plaatsen van het zoekwoord in de paginatitel. Goed om wel te vermelden dat de nummers 1 niet allemaal bovenstaande verdeling hadden. Er zaten ook verschillen in de nummers 1. Helaas bestaat de ideale mix dus niet en is bovenstaande verdeling prima als uitgangspunt te gebruiken, maar is het vooral zelf ondervinden wat het meest effect heeft op stijging in Google.