Inhoudsopgave
Het doel van online marketing is om via online kanalen zichtbaar en in contact met je doelgroep te komen en daar uiteindelijk meer business uit genereren. Er zijn inmiddels vele online kanalen waarmee je in contact kunt komen met je doelgroep.
Een van deze online kanalen is flink groeiende: influencer marketing. Een mooi middel, want een influencer heeft vaak een goed contact met zijn volgers en die volgers zouden zomaar eens tot je doelgroep kunnen behoren. Hoe mooi is het dan als die influencer jouw merk of product gaat promoten? Gegarandeerd succes! Toch wordt er bij veel bedrijven nog geen budget vrijgemaakt voor deze vorm van online marketing, vaak niet terecht. Daarom in deze tip wat input om te kunnen bepalen of influencer marketing een goede aanvulling van je online marketing strategie kan zijn.
Influencer marketing; Hoe ga je te werk
Influencer marketing is in eerste instantie geschikt om je merk op te bouwen. Door het inzetten van influencers creëer je Buzz rondom je merk. Belangrijke stap daarvoor is om heel duidelijk vast te stellen wat de identiteit van je merk is en wie er dan tot de doelgroep behoren. Het in beeld brengen van je doelgroep dien je zo zorgvuldig mogelijk te doen totdat er daadwerkelijk een beeld ontstaat van de concrete personen die tot de doelgroep behoren. Wat houdt ze bezig, wat voor kleding dragen ze, wat zijn hun hobby’s? Op deze manier ontstaat ook een beeld welke influencers geschikt zijn om je merk te promoten. Een influencer heeft namelijk vaak volgers die met betrekking tot interesses en dergelijke overeenkomsten hebben. Met het selecteren van de juiste influencer kom je dus ook in contact met jouw doelgroep en is het dus een efficiënte manier van online marketing met weinig waste. Daarnaast heeft de invloed ook nog eens een duidelijke invloed op zijn of haar volgers en kan dus vrij eenvoudig een positieve merkbeleving creëren voor jouw merk of product. Uiteraard kost het inzetten van een influencer geld. Helemaal niet gek want een goede influencer creëert nu eenmaal goede en creatieve content en dat kost tijd. En is dus per definitie al geld waard. Als je met die content ook nog eens heel direct nauwkeurig je doelgroep bereikt zou het zomaar eens kunnen zijn dat het kostentechnisch een hele interessante vorm van online marketing is.
Influencer marketing bij Blauwe Monsters
Bij Blauwe Monsters hebben we voor onze klanten afgelopen jaar een aantal succesvolle influencer marketingcampagnes gedraaid. Dit vanuit een succesvol samenwerkingsverband met Bloggerslijst. Bloggerslijst is een platform waarbij de verbinding gemaakt wordt tussen bloggers met veel volgers (influencers) en bedrijven die graag dit inzetten om hun product of dienst te verkopen. Hierbij snijdt het mes aan twee kanten vanuit het blog van de influencer wordt direct relevant verkeer naar de website van het betreffende bedrijf gegenereerd en vanuit de link ontstaat SEO waarde die een organische stijging in de zoekmachines tot gevolg kan hebben.