Google is 10 jaar geleden begonnen met ondersteunende diensten voor websitebeheerders door middel van Google Webmaster Tools. Vanaf het introduceren tot nu is de populariteit van Webmaster tools fors toegenomen. Ook hobbyisten en SEO specialisten begonnen deze tools te gebruiken. Dit is de reden waarom Google deze dienstverlening graag nog toegankelijker wilde maken. Hierom hebben zij Google Search Console geïntroduceerd. Een ideaal middel om uw zoekmachine optimalisatie professioneel vorm te geven. In dit blog nemen we uw graag mee in de belangrijkste mogelijkheden van Google Search Console zodat u er direct mee aan de slag kunt.

Welke inzichten geeft Google Search Console?

Google Search Console geeft eigenlijk op alle SEO vlakken inzicht. U kunt zien of uw pagina’s zijn geïndexeerd. Als ze niet zijn geïndexeerd ziet u wat de reden hiervan is. Soms is het een fout waardoor Google de betreffende pagina niet kan indexeren. Met behulp van Google Search Console kunt u deze fout verhelpen. Ander belangrijk inzicht die Google Search Console geeft is dat u kunt zien op welke zoekwoorden u gevonden wordt. Dit is een belangrijke aanvulling op Analytics. Daarin kunt u wel zien hoe vaak u organisch gevonden wordt, maar niet op welk zoekwoord. Dit kan hele belangrijke informatie zijn. Naast het zoekwoord waarop verkeer op uw website gegenereerd wordt ziet u ook het CTR van het zoekwoord. CTR staat voor Click Through rate en geeft het percentage weer wat naar uw site klikt op het moment dat uw website wordt getoond in de zoekresultaten. Is uw CTR lager dan gemiddeld kunt u daarmee bijvoorbeeld verbeteringen aanbrengen door uw Meta omschrijving te verbeteren. De Meta omschrijving is de zin die onderaan het zoekresultaat wordt getoond. Deze zin moet de zoeker stimuleren om op uw website door te klikken.

Hoe koppel ik mijn website aan Google Search Console?

Om je website te koppelen ga je eerst naar Google Search console. U ziet al snel de plek waar u uw URL kunt invullen. Als u dit doet kunt u vervolgens op Property toevoegen klikken. Vervolgens wordt geverifieerd of u de eigenaar bent van de website. Hiervoor gebruikt Google een aantal mogelijkheden:
• Upload een HTML-bestand
• Voeg een HTML-tag toe aan devan je website • Meld je aan bij je domeinnaamprovider
• Gebruik je Google Analytics-account
• Gebruik je Google Tag Manager-account

Het is aan te raden om uw website met en zonder www te laten verifiëren. U bent er hiermee zekerder van dat Google Search Console alle fouten op uw website ontdekt.

Het analyseren van de Zoekopmaak met Google Search Console

U vindt de tab Zoekopmaak aan de linkerkant. In deze tab vindt u een aantal subtab’s. Deze hebben allemaal te maken hoe Google uw website weergeeft in de zoekresultaten. Door dit te analyseren kunt u tot verbeteringen komen. Hiermee realiseert u uiteindelijk een betere CTR (Click Through Rate).
Gestructureerde gegevens:
Gestructureerde gegevens helpen Google bepalen wat de inhoud van uw pagina is. Hiermee kan Google weer Rich Snippets aanmaken die getoond worden bij de zoekresultaten. De reviews met het aantal sterren is één van de bekendste Rich Snippets die Google toont. Google Search Console kan analyseren welke Rich Snippets uw pagina’s tonen en tevens aangeven welke fouten het gevonden heeft.
Gegevens markeren:
Hierin kunt u als u bepaalde stukken tekst in de zoekresultaten eruit laten springen door deze te markeren. Als u naar deze tab gaat kunt u de URL invoeren en de betreffende tekst zoals bijvoorbeeld een datum of plaats markeren. U kunt dit ook tegelijk doen voor een aantal vergelijkbare pagina’s.
HTML verbeteringen:
Hierin kunt u vinden of er bijvoorbeeld problemen zijn met de Meta omschrijving. Google geeft bijvoorbeeld aan als er korte Meta omschrijvingen zijn. Dit kan er toe leiden dat u de klant onvoldoende informeert wat er op uw website te vinden is. Dit kan weer leiden tot een lagere CTR. Ook kunt u hier zien of er eventueel dubbele pagina’s zijn op uw website. Dubbele pagina’s zijn slecht voor uw website omdat Google niet weet welke pagina ze moet indexeren.

Het analyseren van uw zoekverkeer met Google Search Console

Onder dit kopje kunt u heel gedetailleerd het organische zoekverkeer op uw website analyseren. Het verschil met Analytics is dat u een analyse kunt doen op alle zoektermen die verkeer op uw website hebben gerealiseerd. Per zoekterm heeft u ook de mogelijkheid om te bekijken hoeveel weergaves er zijn geweest en hoe vaak er is geklikt. Hiermee weet u dus ook de CTR per zoekterm. Is de CTR heel laag dan kunt u kijken of u dit kunt verhogen met een andere Meta omschrijving.
Links naar uw site en interne links.
Deze tab geeft aan hoeveel links er vanaf een externe website naar uw site verwijzen. Daarbij wordt ook vermeld met welke Anchor tekst dit gebeurd en welke URL eraan gekoppeld is. Daarnaast kunt u hier zien hoeveel interne links naar pagina’s verwijzen. U kunt zodoende zien welke pagina’s intern populair zijn en welke wat extra aandacht kunnen gebruiken.

Handmatige acties:
Onder dit tabje worden zaken getoond die eventueel kunnen leiden tot een Google penalty. Controleer deze tab dus goed en als u een melding heeft onderneem dan snel actie.
Mobiele bruikbaarheid:
Sinds kort is de mobiel vriendelijkheid van uw website voor Google een factor in de ranking. Het is daarmee nog meer van belang geworden om te zorgen dat uw website mobiel vriendelijk is. Google Search Console laat per pagina zien of uw website mobielvriendelijk is. U krijgt bijvoorbeeld als terugkoppeling; klikbare elementen te dicht bij elkaar of content te breed. U kunt hiermee gericht aan de slag om de mobielvriendelijkheid van uw website te verbeteren.

De Google index in Search Console

Onder deze tab kunt u zien hoeveel van uw pagina’s zijn geïndexeerd door Google. Heeft u pagina’s geblokkeerd met uw robots.txt bestand dan worden deze niet weergegeven. Onder de tab geblokkeerde bronnen ziet u wel welke pagina’s zijn geblokkeerd. Mocht een pagina niet zijn geïndexeerd kan er sprake zijn van een technische fout op uw pagina waardoor Google deze niet kan indexeren. Check daarom regelmatig of al uw pagina’s zijn geïndexeerd.

Crawl informatie in Google Search Console

Crawlen houdt in dat Google de informatie van uw website afhaalt en analyseert. Op basis hiervan zullen ze bepalen voor welke zoekers deze informatie relevant is op basis waarvan ze uw pagina zullen indexeren en ranken. In Google Search Console kunt u zien hoeveel pagina’s de afgelopen periode bij u zijn gecralwd. U ziet hierbij ook de snelheid waarmee dat is gebeurd. Hoe sneller hoe beter het is. Met fetchen als Google kunt u zien hoe Google u pagina ziet. Hierin kunt u dus controleren of dit ook hetgeen is wat Google moet zien.
In Robots.txt tester kunt u aanpassingen doen in uw Robots.txt bestand en deze wijzigingen vervolgens gelijk testen in Google Search Console. Onder de Sitemap tab kunt u aan Google de locatie van uw Sitemap doorgeven. U kunt tevens wijzigingen aanbrengen in uw Sitemap via de knop “Sitemap toevoegen/testen”.

Google Search Console en Blauwe Monsters:

Voor veel van haar klanten zet Blauwe Monsters Google Search Console al in en kan zodoende gericht de SEO verbeteren. Wilt u in uw geval concreet weten hoe Google Search Console u kan helpen om de prestaties van uw website te verbeteren? Neem dan contact met ons op.