Inhoudsopgave

Verandering in het Google Ads-landschap! Per 14 april 2025 heeft Google het beleid aan binnen de Unfair Advantage Policy aangepast.


Het is nu toegestaan dat meerdere advertenties van één bedrijf op dezelfde zoekresultatenpagina (SERP) verschijnen – zolang ze verschillende advertentieposities innemen. Waar dit vroeger expliciet werd tegengehouden, opent Google nu de deur voor meer merkdominantie binnen de zoekresultaten.


01 /

Meer zichtbaarheid


Je merk kan nu op meerdere plekken tegelijk verschijnen in de zoekresultaten – ideaal voor merkherkenning en claimen van SERP-relevantie.


02 /

Unieke veilingen per positie


Elke advertentiepositie heeft zijn eigen veiling. Dit betekent dat je biedstrategieën mogelijk opnieuw bekeken moeten worden om de juiste plekken te claimen.


03 /

Grotere concurrentiedruk


Grote spelers kunnen nu meerdere plekken innemen – wat de druk op kleinere adverteerders verhoogt. Differentiatie en strategie worden nóg belangrijker.


04 /

Wat kun je nu doen?


Check je biedstrategie

Pas je strategie aan op basis van performance per positie. Denk na over hoe je in meerdere veilingen wilt (en kunt) meespelen.


Houd je data goed in de gaten

Zie je al dubbele vertoningen? Wat doen ze met je CTR, CPC en conversies?


Gebruik slimme tools

Tools zoals de Ad Preview & Diagnosis Tool helpen je inzicht te krijgen in hoe en waar je advertenties verschijnen in de SERP.


05 /

Tot slot


Deze beleidswijziging biedt kansen voor adverteerders die hun merk stevig willen neerzetten. Maar let op: meer zichtbaarheid betekent niet automatisch meer rendement. Zorg voor een slimme, datagedreven aanpak – en blijf testen wat écht werkt.