Nu wellicht nog een vraag, over een paar minuten ook voor jou een weet! 

Wat is social proof en waarom zijn we er zo ontvankelijk voor? 

Social proof – of ‘sociale bewijskracht’ in correct Nederlands – gaat uit van het principe dat we ons gedrag vaak laten afhangen van dat van onze (directe) omgeving. Volgens Cialdini speelt onzekerheid een cruciale rol in de kracht van social proof. Wanneer iemand niet zeker weet welk gedrag-ie moet vertonen in een specifieke situatie, kijkt hij om zich heen om uit het gedrag van de omgeving te kunnen afleiden wat het beste is om te doen. Of, zoals de onvolprezen hoofdrolspeler van de contentmaand het in zijn beroemde boek Influence: The Psychology of Persuasion omschrijft: ‘We zien een gedrag als correcter in een bepaalde situatie naarmate we het anderen zien uitvoeren.’

Welke soorten sociale bewijskracht zijn er en hoe pas je dit toe in je (content)marketing? 

Sociale bewijskracht gaat dus om het kopiëren van de mening of ervaring van anderen. Maar over wie hebben we het dan precies? Over het algemeen laten we ons het meest beïnvloeden door het gedrag van een van de volgende ‘personen’:

Experts 

Met expert social proof maak je gebruik van het aangeboren vertrouwen dat mensen hebben in mensen met autoriteit en expertise. Wanneer een expert in jouw vakgebied zegt dat je product of dienst werkt, zullen andere mensen daar ook blind vanuit gaan. Expert social proof heeft veel raakvlakken met een andere beïnvloedingsprincipe van Cialdini: autoriteit. 

Bewijskracht van experts is volgens marketingpsycholoog Cialdini een van de krachtigste vormen van social proof.

Hoe pas je expert social proof toe in je (content)marketing? 

In het ideale geval krijg je een expert in je vakgebied zover om iets positiefs over jouw product te zeggen. Dit kan echter lastig zijn. Soms is het ook voldoende om de indruk te wekken dat experts jouw product aanbevelen. Tandpastamerken zijn daar bijvoorbeeld grootmeesters in: ‘9 op de 10 tandartsen adviseert *elke willekeurige tandpasta*!’

Celebrities 

Beroemdheden die artikelen aanprijzen: het is inmiddels haast de normaalste zaak van de wereld. Zeker sinds de opkomst van Instagram, TikTok en andere kanalen waar influencers op los kunnen gaan, is celebrity endorsement hip. Niet gek ook, want deze vorm van social proof werkt. Helemaal als gebruikers zich met een celebrity of influencer kunnen identificeren, zullen zij zonder twijfel aannemen dat het product of de dienst dat zij aanprijzen de beste is. 

Hoe pas je celebrity social proof toe in je (content)marketing?

Het inzetten van celebrity social proof heeft veel raakvlakken met expert social proof. Ook hier vind je in het ideale geval een beroemdheid of influencer die bereid is om jouw product aan te prijzen. Dit kun je doen door ze te benaderen en geld te bieden, maar steeds vaker sturen merken hun goederen gratis op naar influencers, in de hoop dat ze er zelf aandacht aan besteden. 

Gebruikers

We hebben nu de social proof van experts en celebrities behandeld, maar gelukkig spelen de gebruikers ook nog een belangrijke rol. Wanneer je kunt laten zien dat veel mensen jouw product of dienst gebruiken, is dat voor onzekere niet-gebruikers een bevestiging dat ze het ook maar eens moeten proberen.

Hoe pas je de social proof van gebruikers toe in je (content)marketing?

In je marketing kun je inspelen op zowel de kwantiteit als de kwaliteit van gebruikerservaringen. Alleen al het feit dat veel mensen gebruikmaken van jouw product of dienst, is voor veel mensen een valide bewijs dat het wel goed moet zijn.

Dit kun je benadrukken door aandacht te besteden aan belangrijke mijlpalen van je gebruikersbestand. Zo beloonde Blauwe Monsters’ partner Younited, een organisatieplatform voor zelfstandig ondernemers, haar 10.000ste lid met een opleidingsvoucher ter waarde van € 1.000. 

Bij kwalitatieve gebruikerservaringen is ‘reviews’ het toverwoord. Wanneer gebruikers online positief spreken over jouw product of organisatie, zullen niet-gebruikers eerder geneigd zijn om het ook te proberen. Met het oog op je marketingstrategie mag je positieve reviews best een beetje pushen. Zo kun je gebruikers vragen om een beoordeling achter te laten op de website of op je socialmediakanalen.  

Vrienden

Wat is nog effectiever dan de mening van het grote publiek of een positieve review? De mening van je vrienden! Wanneer je ziet dat een van je vrienden een product aanprijst, is het vaak slechts nog een kwestie van tijd tot jij ook om bent. 

Hoe pas je de social proof van vrienden toe in je (content)marketing?

Mensen moeten zien dat hun vrienden jouw product gebruiken of leuk vinden. Klinkt lastig, maar zeker op social media wordt het juist makkelijk voor je gemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je ads op Facebook worden getarget naar vrienden van mensen die je pagina leuk vinden (onze Social-specialisten vertellen je er graag meer over). 

Een andere manier om de vrienden van je gebruikers in aanraking te laten komen met jouw product, is door gebruik te maken van weggevers. Hoeveel HelloFresh-gebruikers zullen hun eerste maaltijdbox niet gratis hebben gekregen van een van hun vrienden? 

Keurmerken 

De laatste vorm van social proof draait niet zozeer om personen, maar om externe validatie. Als mensen zien dat je wordt geverifieerd of gevalideerd door externe gezaghebbende partijen, is er voor hen genoeg social proof om je te vertrouwen en wellicht je product ook eens te proberen. 

Hoe pas je de social proof van keurmerken toe in je (content)marketing?

Is je bedrijf of product ooit uitgeroepen tot beste, mooiste, slimste of handigste? Gebruik dit dan optimaal. Voeg je successen toe op je website. Denk aan het ‘beste uit de test’-keurmerk van de Consumentenbond. De inmiddels beroemde ‘blauwe vinkjes’ op Twitter zijn ook een voorbeeld van social proof in deze categorie. Gebruikers vertrouwen je eerder als jouw bedrijf zo’n blauwe verificatiebadge heeft. 

Ook gebruik maken van social proof in jouw marketingstrategie? 

Social proof is een belangrijk beïnvloedingsprincipe. Dat zeggen wij niet, dat zegt hoogleraar Robert Cialdini. Dat zal deze expert op het gebied van marketingpsychologie toch niet voor niets doen?Wil je meer weten over sociale bewijskracht als principe of tips over hoe jij dit toe kunt passen in je (content)marketingstrategie? De specialisten van Blauwe Monsters staan voor je klaar. Neem dus vooral contact met ons op!