Mark Koningen
Mark Koningen
19 november 2019 in
Google Ads

Welk zoekwoordtypen is het beste voor mijn Google Ads campagne?

Er zijn tal van verschillende zoekwoordtypen waaruit je kan kiezen wanneer je opzoek gaat naar geschikte zoekwoorden voor je Google Ads campagne. In de basis heb je brede zoekwoorden, woordgroepen en exacte zoekwoorden. Daarbij heb je ook nog BMM (broad match modifiers). In deze blog lees je precies welke zoekwoordtypen je het beste kan gebruiken. Dit helpt om hoge kosten te voorkomen in beginnende Ads accounts. Zoekwoordtypen zijn immers nog altijd de kern van elke succesvolle Ads campagne. Wanneer je hulp nodig hebt met het structureren van de zoekwoorden in de jouw eigen Google Ads campagne kun je natuurlijk altijd bij ons terecht.

Zoekwoordtypen gebruiken voor een ideale combinatie

Om meteen met de deur in huis te vallen: er is geen beste zoekwoordtypen. Brede zoekwoordtypen kunnen het net zo goed doen als exacte zoekwoordtypen of woordgroepen. Het geheim zit hem in de ideale combinatie vinden. Het is namelijk zo dat brede zoekwoorden heel veel gerelateerde zoektermen opleveren. Natuurlijk komen er ook zoekwoorden in voor die helemaal niet converteren. Deze kun je dan ook uitsluiten. Bij het inzetten van brede zoekwoorden of BMM gaat het er met name om een bepaald zoekwoord te vinden waar je zelf nooit aan zou hebben gedacht. Wanneer je meteen begint met vooropgestelde zoekwoorden zal je nooit erachter komen of het niet beter had gekund. Ons advies hierin is dus om te combineren. In een beginnend account is het logisch dat er op het begin een minder hoge ROAS is dan later. Echter als je na een tijdje converterende zoekwoorden behoud en niet converterende uitsluit kom je uit op een perfecte combinatie. Lees ons volgende kopje snel om erachter te komen hoe je deze combinatie een stapje hoger tilt!

Combineren van zoekwoorden op een hoger niveau

Zoals eerder gezegd krijg je dus uiteindelijk een mooie lijst van relevante en converterende zoekwoorden. Het mooie van de verschillende zoekwoordtypen is dat je vervolgens deze zoekwoorden in een aparte advertentiegroep kan plaatsen. Hier kun je met nog relevantere advertenties en landingspagina’s proberen om het conversiepercentage op te krikken. Ook kun je proberen om de kwaliteitsscore te verhogen. Wanneer je in deze werkwijze blijft doorgaan zal je erachter komen dat het beheren van Google Ads campagnes nooit klaar is. Elke dag, week of maand zal je weer interessante zoekwoorden vinden die je op het exacte zoekwoordtypen kan zetten. Het is aan jou om dit ook daadwerkelijk te doen en je ROAS te verhogen.

Hoe doe je dit in de praktijk?

Om te beginnen is het belangrijk om een campagne te voorzien van 3 verschillende zoektypen. Elk zoektypen verwerkt in een eigen advertentiegroep. Dit ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit:

Campagne 1. Blauwe Monsters // Branded

  • Blauwe Monsters exact
  • Blauwe Monsters woordgroepen
  • Blauwe Monsters BMM

Het proces wat deze structuur tot een succes maakt zit in de doorstroming van de zoekwoorden. Interessante zoekwoorden uit de BMM vloeien door naar de woordgroepen en uiteindelijk misschien zelfs wel naar de exacte advertentiegroepen. Op deze manier kun je dan gericht advertenties hiervoor maken.

Gerelateerde nieuwsberichten in Google Ads

4 jul 2019 - in
Google Ads

Hoe maak je een effectieve tekstadvertentie in Google Ads?

De kern van elke Google Ads strategie gaat gepaard met tekstadvertenties. Maar waaraan moet je precies denken bij het schrijven van een effectieve tekstadvertentie? Dat leg ik je hier in deze blog uit. Dus lees verder en wordt een meester(es) in h...

5 apr 2019 - in
Google Ads

Google Ads: alles over de nieuwe responsive ads

Voor wie Google Ads een bekend programma is, weet dat de meeste campagnes hetzelfde zijn opgebouwd. Allereerst maak je natuurlijk je advertentiegroepen en daarna de advertenties die goed passen bij deze individuele advertentiegroepen. De volgende ...

12 aug 2018 - in
SEA

Tip 50 – Hoe verbeter ik de kwaliteitsscore van mijn Adwords campagne?

De online concurrentie is groot. Er is geen branche meer te bedenken die niet online actief is en business wil genereren via online kanalen. Het aantal adverteerders wat via Google Adwords adverteert is daarom fors toegenomen de afgelopen jaren. H...