Facebook introduceert daarom Facebook Shops. Facebook Shops zorgt ervoor dat consumenten en bedrijven makkelijker kunnen kopen en verkopen op het platform van Facebook, Instagram en Whatsapp. Met deze ontwikkeling wil Facebook niet alleen ondernemers helpen. Daarnaast willen zij online winkelen makkelijker en plezieriger maken voor gebruikers van hun platformen. Zo komt Facebook met een aantal revolutionaire ontwikkeling binnen de Shops waardoor winkelen wellicht nooit meer hetzelfde zal zijn.

Shoppen met AR en Live Streams

Een ontzettend gave ontwikkeling is bijvoorbeeld het gebruik van Augmented Reality. Augmented Reality wordt steeds populairder. Zo wordt het toegepast in apps als Snapchat en mobile games zoals Pokémon Go!. Facebook wil Augmented Reality uit gaan rollen voor advertenties en Facebook Shops. Hierdoor kunnen bedrijven gemakkelijk producten inladen zoals een zonnebril of een bank. Met de tool dragen gebruikers bijvoorbeeld de zonnebril direct op hun gezicht: je kunt met andere woorden virtueel een product passen.

Een ander voorbeeld: de bank kan door de camera te draaien moeiteloos geplaatst worden in de woonkamer. Hierdoor kan je als klant vervolgens een goede inschatting maken of deze bank wel past bij je huidige interieur. Het is te verwachten dat online winkelen hierdoor een boost zal krijgen.

Augmented Reality voor het kopen van lippenstift

Een tweede opmerkelijke ontwikkeling is het live verkopen van producten. In principe is dit al deels mogelijk, alleen zal dit gebruiksvriendelijker worden gemaakt. Door live te gaan op Facebook of Instagram kunnen volgers de nieuwste collectie bekijken en direct vragen stellen. Hierdoor heb je een realistisch beeld over hoe een product staat en wat de grootte ervan is. Bovendien wordt het op deze manier mogelijk om het product direct in de livestream aan te schaffen. Hiermee maakt Facebook een grote slag omtrent personalisatie. 

Hoe komen deze Shops eruit te zien?

Het huidige design voor de Facebook Shops en het design voor Instagram variant zijn vrijwel identiek.

Facebook Shops

Instagram Shops

Whatsapp Shops

Bekijk hier een video van de werking van Facebook Shops.

Voordelen van Facebook en Instagram Shops

Met dagelijks ruim 7 miljoen gebruikers blijft Facebook één van het meest gebruikte social media platform, ondanks dat het aantal gebruikers daalt. Daarnaast is de afgelopen jaren Instagram steeds populairder geworden. Doordat er miljoenen dagelijkse gebruikers zijn, zijn Facebook en Instagram gecombineerd een waardige tegenstander voor Bol.com en Amazon. Bovendien is het opzetten van een Facebook Shop helemaal gratis! Zo hebben ondernemers zonder een eigen website toch een online verkoopkanaal.

Facebook en Instagram hebben dus een groot bereik. Het voordeel hiervan is dat bezoekers niet meer het platform hoeven te verlaten. Hierdoor is de laadtijd voor jouw winkelpagina een stuk sneller dan wanneer een bezoeker het platform verlaat om naar jouw website te gaan. Hierdoor zullen consumenten minder snel afhaken. Doordat de lay-out voor iedere winkel bijna hetzelfde is, wordt er tevens een hoge gebruikerservaring verwacht.

Verder komt er in de app een tabblad met een shopping knop. Hierdoor kunnen gebruikers nog sneller en makkelijker winkelen. Ook betalen gaat via het platform. Hierdoor doorlopen gebruikers een snel checkout-proces.

De verwachting is dat het adverteren op Facebook een hogere ROAS zal hebben. Omdat gebruikers het platform niet meer hoeven te verlaten, zal alles prettiger én sneller werken. Hierdoor zullen er tevens minder mensen afhaken. Daarnaast kun je direct met jouw winkel adverteren in plaats van met een link naar de website.

Whatsapp Shops

Over Whatsapp Shops is nog weinig bekend. Deze shop zal dan ook pas in een later stadium gelanceerd worden. Met gebruik van Whatsapp, Facebook Messenger en Instagram Direct kunnen consumenten vragen stellen, zendingen volgen en in de toekomst ook bestellingen plaatsen.

What’s in it for Facebook?

De grote vraag is natuurlijk: wat gaat dit kosten? Facebook heeft de laatste jaren veel kritiek over zich heen gehad en daardoor ook veel gebruikers verloren. Naast dat zij mensen willen helpen met verbinden met de dingen waar je van houdt, wil Facebook natuurlijk ook relevant blijven. Combineer dat met het bereik van het social media platform en je kunt al gauw concluderen dat Facebook zich als een waardige tegenstander kan zijn voor bedrijven als Amazon en Bol.com.

Het opzetten van een Shop is zoals eerder vermeld geheel gratis. Bedrijven betalen echter wel elke keer als een product wordt afgerekend. Facebook vraagt hier namelijk een commissie van 5% voor. Met deze vaste commissie zijn zij in sommige gevallen flink goedkoper dan een Bol.com en een Amazon. Bij Amazon betaal je bijvoorbeeld met een shop met meer dan 40 artikelen een vast maandbedrag van €39,-. Dit staat los van het feit of je dan ook echt iets verkoopt of niet. Hierdoor is Facebook voor uiteenlopende bedrijven een hele interessante optie om te dienen als Marketplace.

Voor wie is Facebook Shops bedoeld?

Shops is bedoeld voor bedrijven die producten verkopen die tastbaar zijn. Het verkopen van opleidingsprogramma’s, diensten, maatwerk producten of hoogwaardige producten zoals een auto of een woning via dit nieuwe platform wordt lastig.

Wanneer is Shops beschikbaar?

Op dit moment wordt Facebook Shops uitgerold in de Verenigde Staten en zal na verwachting later in het jaar over de rest van de wereld worden uitgerold. Deze zomer wordt verder ook Instagram Shops gelanceerd. Dit zal ook eerst in de Verenigde Staten worden opgezet. Je kunt je wel al voorbereiden door jouw Facebook-pagina om te zetten tot een winkelpagina, indien je dit nog niet gedaan had. Hierdoor zul je automatisch een bericht krijgen wanneer Facebook Shops gereed is voor Nederland.

Wil jij meer weten over Facebook Shops, de mogelijkheden en hoe jij je kunt voorbereiden? Neem dan contact op met Jack Zuidam.