Naar de energiemarkt met SEO als kompas

Naar de energiemarkt met SEO als kompas

Naar de energiemarkt met SEO als kompas

De ANWB is al decennia bekend als hulpverlener op de weg, maar wilde zich ook stevig positioneren als aanbieder van dynamische energiecontracten. Ze vroegen ons om een SEO-strategie te ontwikkelen die hen zichtbaar maakt in een markt die wordt gedomineerd door grote energiemaatschappijen en vergelijkingssites.

01 /

De uitdaging.


De energiemarkt is zeer competitief: gevestigde energiemaatschappijen en grote vergelijkingsplatformen beheersen de zoekresultaten. Daar kwam bij dat dynamische energiecontracten een relatief nieuw product waren en nog weinig bekendheid hadden bij consumenten. De uitdaging lag dus in het vergroten van de zichtbaarheid zonder de directe strijd aan te gaan op de zwaarste zoektermen, én in het opbouwen van autoriteit in een niche die pas net in opkomst was.

02 /

Aanpak en strategie.


We kozen voor een nichegerichte SEO-aanpak die de unieke positie van ANWB Energie optimaal benut.

Eerst voerden we een uitgebreide markt- en zoekwoordenanalyse uit. We onderzochten het zoekgedrag van consumenten, brachten contentgaps in kaart en signaleerden opkomende trends in energiegerelateerde onderwerpen. Dit gaf ons een duidelijk startpunt voor het schrijven van gerichte content met zoekwoorden die zowel relevant waren als haalbaar om op te ranken.



Vervolgens ontwikkelden we informatieve content die consumenten wegwijs maakte in de wereld van dynamische energie. We creëerden onder meer gidsen, FAQ’s en blogs die actuele thema’s en prijsontwikkelingen behandelden. Door snel in te spelen op marktschommelingen, zoals stijgende energieprijzen of nieuwe regelgeving, bleef de content actueel en bouwden we stap voor stap autoriteit op.


Naast de contentoptimalisatie voerden we ook technische verbeteringen door, zoals het optimaliseren van de url-structuur en het toevoegen van structured data. Ook zetten we een gerichte linkbuildingstrategie op om de zichtbaarheid op zoekwoorden rondom dynamische energiecontracten te versterken en te behouden.

04 /

Resultaten


De combinatie van een slimme nichefocus, actuele content en technische optimalisaties leverde in korte tijd sterke groei op:

  • Binnen twee jaar meer dan 33.000 gerankte zoekwoorden, waarvan ruim 2.500 in de top 3
  • Marktleider geworden rondom dynamische energiecontracten
  • Top 3-posities op alle relevante zoekwoorden in deze niche
  • 65% stijging in organisch non-branded verkeer (jaar-op-jaar)
  • sterke zichtbaarheid in AI-overviews

Dankzij deze strategie heeft ANWB Energie zich snel ontwikkeld tot een goed vind- én betrouwbare speler in de energiemarkt, met een stevige en duurzame positie in de resultaten.

65%

Organisch non branded verkeer

2500

Top 3 posities

verf.nl case Blauwe Monsters

33000

Gerankte zoekwoorden

2500

Top 3-posities

65%

Organic non-branded traffic

Zij kunnen je alles vertellen over deze case

Koen Egberts - Operationeel Manager

Koen Egberts

Operationeel Manager.

Oussama Mamnouh - SEO Specialist

Oussama Mamnouh

SEO Specialist.

Renzo Graziosi - SEO Specialist

Renzo Graziosi

SEO Specialist.

Jasper Rooks - Contentspecialist

Jasper Rooks

Contentspecialist.

Geopend

Start vandaag nog met jouw digitale strategie

Demo image

Binnen 24 uur contact

Bekijk onze overige cases