Digitaal kleur op de wangen voor Verf.nl

Digitaal kleur op de wangen voor Verf.nl

Digitaal kleur op de wangen voor Verf.nl

Verf.nl wil de grootste verf-webshop van Nederland worden. Wij hielpen hen om deze ambitieuze doelstelling te realiseren door het opstellen en uitvoeren van de online marketingstrategie.

01 /

De uitdaging.


De reis van Verf.nl om de grootste digitale verfshop te worden begon met een grootschalige migratie naar een nieuw CMS. Na deze migratie verschoof de focus naar online groei, waarbij de nadruk lag op SEO, Google Ads en social ads om meer verkeer binnen te halen.

De belangrijkste doelstelling was het verhogen van de omzet uit organisch verkeer. De opdracht was dus om te zorgen voor een betere organische zichtbaarheid. Tegelijkertijd wilde Verf.nl graag de naamsbekendheid vergroten. Dit pakten we proactief op door te adverteren binnen Google en op diverse social media-kanalen.

02 /

Uitvoering.


Een belangrijk onderdeel van de samenwerking met Verf.nl was de kennisoverdracht. Tijdens wekelijkse vergaderingen deelden onze specialisten hun kennis met het team van Verf.nl. Hierdoor ontstond er een prettige samenwerking waarbij alle betrokkenen als één team aan het doel van online groei werkten.


De kick-off vond plaats bij Verf.nl, waar we hun verfwinkel en de verfmarkt beter leerden kennen. De klant presenteerde hoe de professionele verfmarkt werkt en welke verfsoorten cruciaal zijn voor de omzet. Dit gaf ons waardevolle inzichten om het zoekgedrag gerichter te analyseren en per kanaal strategische doelen te bepalen.

Strategie
03 /

Strategie


Na een grondige accountanalyse ontwikkelden we een gerichte strategie voor elk marketingkanaal. De SEO-focus lag op de topproducten en commerciële zoekopdrachten, met optimalisaties voor content, interne links en linkbuilding. Google Ads had een focus op maximale conversies met een ROAS-doelstelling van 700%. We zetten de social ads in via een full-funnel-strategie, om zowel de merkbekendheid als de conversies te stimuleren. Deze geïntegreerde aanpak zorgde voor een duurzame omzetgroei en een sterke marktpositie voor Verf.nl.

04 /

Blijvende organische groei.


Onze SEO-strategie voor Verf.nl richtte zich op commerciële zoekopdrachten en oriënterende bezoekers. We optimaliseerden de topproducten on-page en off-page, versterkten de interne linkstructuur en bouwden autoriteit op via linkbuilding. Een sterke contentstrategie voor de categorie- en blogpagina’s hielp om de organische zichtbaarheid te vergroten.


De samenwerking met Verf.nl was intensief en waardevol. Dankzij het hoge kennisniveau aan klantzijde ontstonden sterke synergieën, waarbij we elkaar continu uitdaagden. Naast de directe SEO-optimalisaties lag de focus op kennisoverdracht, zodat het team van Verf.nl steeds beter zelfstandig kon sturen op organische groei.


De resultaten spreken voor zich: een aanzienlijke stijging in gerankte zoekwoorden, waarvan 2.000+ top 10-posities en 1.900+ top 3-posities. Het organische verkeer groeide met 90% aanzienlijk en de organische omzet lag gemiddeld 30% hoger dan een jaar geleden.


Daarnaast zetten we AI in om de contentstrategie efficiënter en slimmer te maken. Wekelijkse meetings zorgen voor een kritische blik op de voortgang en samenwerking, met continue optimalisaties als resultaat. Dit zorgt ervoor dat Verf.nl blijft groeien en haar marktpositie verder versterkt.

90%

Organisch verkeer

30%

Organische omzet

verf.nl case Blauwe Monsters
05 /

Datagedreven Ads


Bij de Google Ads-strategie lag onze focus op maximale efficiëntie en omzetgroei, met een ROAS-doelstelling van 700%. Aan het begin van de samenwerking hadden we wekelijks contact met het team van Verf.nl om hen de basis van het adverteren te leren. Dit leidde tot betere strategische beslissingen.


Een belangrijke optimalisatie voor het adverteren binnen Google was de overstap naar Channable. Het gevolg hiervan was een rijkere productfeed met extra data en een sterk verbeterde zichtbaarheid binnen Google Shopping. Daarnaast verwerkten we de promoties actief in Google Shopping en Google Search; een onmisbare stap in een competitieve markt waar prijsstrategieën cruciaal zijn.


Door producten te categoriseren op basis van marge en verkoopaantallen, konden we de advertentiebudgetten strategisch toewijzen, waardoor de topproducten optimaal presteerden. Dit resulteerde in 69% meer conversies (60% in Nederland) en een omzetstijging van gemiddeld 36% (80% binnen Nederland).


Verder speelden we in op seizoensgebonden trends: dankzij Channable kon Verf.nl automatisch aangeven welke producten in de zomer populair waren. Dit leidde tot succesvolle, gerichte campagnes. Dankzij deze datagedreven aanpak steeg de ROAS accountbreed met 22,13%.

69%

Conversies

80%

Omzet in NL

verf.nl case Blauwe Monsters
06 /

Merkbekendheid en klantloyaliteit


Onze strategie voor de social ads voor Verf.nl was opgebouwd vanuit een full-funnel aanpak. Hierbij lag de focus op zowel merkbekendheid als conversies. In de consideration-fase introduceerden we Verf.nl bij nieuwe gebruikers en stimuleerden we hen om zich verder te oriënteren op de juiste verfproducten. Door strategische targeting en relevante campagnemiddelen trokken we deze potentiële klanten effectief de funnel in.


In de conversiefase lag de focus op retargeting. Websitebezoekers en doelgroepen uit de eerdere fase werden opnieuw benaderd met specifieke advertenties, afgestemd op hun zoekgedrag en interesses. Dit zorgde voor een consistente merkbeleving en verhoogde de kans op conversie.


Deze aanpak leidde tot een groei van 170% in bereik in 2024 ten opzichte van 2023. Het aantal conversies verdubbelde binnen een jaar van 1.200 naar 2.400, terwijl de ROAS met 15% ruim boven de 5% benchmark van de branche lag. Dankzij het continu optimaliseren en de datagedreven strategie wist Verf.nl niet alleen meer klanten te bereiken, maar ook de loyaliteit van klanten te versterken. Dit resulteerde in een duurzame groei van de omzet.

100%

Conversies binnen 1 jaar

15%

ROAS boven branche benchmark

verf.nl case Blauwe Monsters
Conclusie
07 /

Conclusie


Onze samenwerking met Verf.nl resulteerde in een sterke online groei. Het organische verkeer en de omzet stegen aanzienlijk, Google Ads realiseerde een ROAS van 700% en de social ads vergrootten het bereik met 170%. Dankzij een datagedreven strategie en wekelijkse strategische bijsturing verdubbelde het aantal conversies en verstevigde Verf.nl haar marktpositie als toonaangevende webshop.

90%

Organisch verkeer

30%

Organische omzet

80%

Ads omzet in NL

100%

Social ads conversies

Zo, en nu genoeg van onze eigen parochie.
Blauwe Monsters logo
08 /

Zo, en nu genoeg van onze eigen parochie.


Ons verhaal lezen is interessant, maar het verhaal van de klant zelf horen is nog boeiender. Luister nu naar de podcast waarin Rogier van Verf.nl zijn ervaringen met dit project deelt.

Goed gereedschap is het halve werk

Tooling en software

Om tot de best mogelijke resultaten te komen voor Verf.nl gebruikten we verschillende tools: Optmyzr, Channable, Spotler Activate en Shoparize als CSS-partner. Verder hebben we ook doorlopend gebruikgemaakt van databronnen zoals Search Console en GA4 en de SEO-tools Ahrefs, SemRush, Screaming Frog en SurferSEO.

Zij kunnen je alles vertellen over deze case

Koen Egberts - Operationeel Manager

Koen Egberts

Operationeel Manager.

Rick van Roon - Teamlead CRO

Rick van Roon

Teamlead CRO.

René van Steen - Teamlead SEO

René van Steen

Teamlead SEO.

Jeremy Gomes - Teamlead SEA

Jeremy Gomes

Teamlead SEA.

Kiona Oberé - Social specialist

Kiona Oberé

Social specialist.

Start vandaag nog met jouw performance strategie

Of kom langs voor een kop koffie

Jan van krimpenweg 7

2031 CE Haarlem