Adwords bureau: waar let ik op?

Adwords is een vak apart binnen Internet marketing en vereist best wel wat expertise en ervaring om campagnes optimaal te laten presteren. Belangrijke vraag is daarom altijd; Haal ik de kennis binnen mijn bedrijf of besteed ik het uit en schakel ik een goed Adwords bureau in. Als je dan een Adwords bureau inschakelt: waar let je dan op bij het selecteren van een goed bureau? Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden nemen we je graag mee in een aantal uitgangspunten die je kunnen helpen bij het nemen van je beslissing.

Adwords bureau plaatje

Wat zijn de doelen van je campagne?

Hoe belangrijk gaat de Adwords campagne worden in jouw marketing strategie? Welke doelen wil je bereiken met Google Adwords? Als je een wat kleinere campagne gaat doen met een eenvoudige structuur met niet zoveel budget dan is het het overwegen waard om iemand binnen je organisatie Adwords te laten doen. Dit moet wel iemand zijn met affiniteit voor online marketing en een klein beetje ervaring is wel noodzakelijk om ook een eenvoudige campagne goed op te zetten en te kunnen optimaliseren. Is dat er niet dan is Adwords uitbesteden aan een Adwords bureau een veel logischere keuze.


Ga je een grotere campagne voeren en is de online marketing een belangrijk aspect van je marketing apparaat en wordt of gaat hier flink op ingezet worden? Dan zal de Adwords campagne complexer worden en zal hier meer budget doorheen gaan. Ook hierin kan de keuze gemaakt worden om Adwords zelf te gaan doen. Het is dan wel belangrijk om een ervaren iemand in huis te halen die gecertificeerd is. In Adwords kunnen ook veel zaken misgaan en als Adwords een belangrijke marketing tool is dan mag hier niks mis in gaan. Voordeel van Adwords zelf doen is, is dat degene die de campagne beheert dicht bij de business zit en hier meer gevoel bij heeft als een Adwords bureau die jouw campagne op afstand beheert. Voordeel van een Adwords bureau is dat er iemand op zit die niet anders doet dan met Adwords bezig zijn en daardoor veel expertise en ervaring heeft en hier ook uit kan putten om jouw campagne te optimaliseren. Daarnaast is je Adwords campagne niet iets wat “erbij” gedaan moet worden. Er is volledige focus op het optimaliseren van jouw campagne.

Waar let ik op bij het selecteren van een Adwords bureau?

Je hebt de keuze gemaakt om Adwords uit te besteden aan een Adwords bureau, maar waar let je nu op bij het selecteren van een goed Adwords bureau? Als er voornamelijk in Google geadverteerd gaat worden is het belangrijk om te kijken of het Adwords bureau Google partner is. Als het bureau een x aantal campagnes beheert en voldoende gecertificeerde mensen in huis heeft dan is het bureau Google partner. Je kunt er dan vanuit gaan dat er voldoende expertise in huis is om jouw campagne goed op te zetten en te optimaliseren. De certificering kan gehaald worden door een interne opleiding bij Google te doen. Deze moet ieder jaar opnieuw gedaan worden om de certificering te behouden. Je kunt er van uitgaan dat de kennis van iemand die gecertificeerd is, dus up to date is. Een ander belangrijk aspect is dat het Adwords bureau enigszins feeling heeft met jouw business. Een gesprek met het bureau moet je voldoende gevoel geven of deze feeling met jouw business er is. Daarnaast kun je kijken naar het klanten portfolio. Heeft het Adwords bureau meer soortgelijke klanten van waaruit ze de ervaring kunnen gebruiken om jouw campagne optimaal te laten presteren?

Hoe gaat een Adwords bureau te werk?

Goed is om ook te toetsen hoe het bureau te werk gaat. Als het goed is zullen zij bij jou inventariseren welke doelen je met jouw campagne hebt en welk budget beschikbaar is om dit te realiseren. De kosten die je maximaal per klik wilt betalen en de termijn van jouw campagne zullen ook onderdeel zijn van deze inventarisatie. Met deze input kan het Adwords bureau aan de slag. Allereerst zullen zij een zoekwoordenonderzoek doen, om te bepalen welke zoektermen kansrijk zijn om een succesvolle campagne mee te voeren. Het zoekvolume per maand is hierin een belangrijk aspect, maar de concurrentie die er is op deze termen ook. Aan de hand van de kosten per klik die te verwachten zijn, kan ook berekend worden hoe hoog het conversiepercentage moet zijn om een rendabele campagne te hebben. De zogenaamde ROI (Return On Investment). Met deze input kan een inschatting gemaakt worden hoe een succesvolle campagne ingericht kan worden.

Aan de hand hiervan kan het Adwords bureau verschillende campagnes gaan inrichten. Voor iedere dienst of product wordt vaak een aparte campagne ingericht. Daaronder hangen dan de advertentiegroepen. Deze zijn ingericht op een bepaalde zoekterm. Deze zoekterm kan exact zijn, zodat de advertentie alleen getoond wordt als exact de betreffende term in Google wordt ingetoetst of woordgroepen. Dan wordt de advertentie ook getoond bij soortgelijke zoektermen. Daarnaast kan ook de zoekterm op breed gezet worden. Hierbij wordt de advertentie getoond bij elke zoekterm die enigszins lijkt op de betreffende zoekterm. Hierin wordt bij het begin van de campagne nog weleens voor gekozen om zodoende data te verzamelen waarmee de campagne geoptimaliseerd kan worden.

Een Adwords bureau krijgt de campagne vaak in de beginfase nog niet helemaal rendabel. Er moet “leergeld” betaald worden om uiteindelijk tot de ideale campagne te komen. Belangrijk is dat er voldoende communicatie is tussen het Adwords bureau en jou om ook met jouw input de campagne verder te optimaliseren. De kennis van de business die jij hebt is belangrijke input om een Adwords campagne te optimaliseren. Daarnaast zorgt een Adwords bureau er uiteraard voor dat de prestaties van jouw Adwords campagne goed gemeten worden.

Blauwe Monsters is een Goolge partner die Adwords gecertificeerde mensen in huis heeft. Onze klantenportefeuille is breed en onze opgebouwde ervaring is groot. We zijn daarom een ideale partner om voor jou als Adwords bureau op te treden en gaan graag daarover met je in gesprek om te onderzoeken wat we hierin voor jou kunnen betekenen.