Meer rendement uit je AdWords halen? Klik hier voor een GRATIS consult van onze expert!
GRATIS CONSULT

Page content

Twitter adverteren

Adverteren op Twitter is voor de meeste bedrijven niet direct de eerste keuze. Waar Twitter in 2012 nog ruim 4 miljoen gebruikers had, is dit aantal teruggelopen tot 2,6 miljoen in 2016. 871.000 van hen gebruikt Twitter dagelijks. Ter vergelijking: de grote concurrent Facebook heeft ruim 10 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan er 7,5 miljoen dagelijks actief zijn. Het zou dus voor de hand liggen om op een groter platform te adverteren, maar Twitter adverteren kan nog steeds een interessante optie zijn.

Twitter adverteren

Vormen van Twitter adverteren

Er zijn verschillende mogelijkheden voor adverteren op Twitter. Lees hier meer over de verschillende vormen van Twitter ads.

  • Promoted account > Hierbij wordt jouw Twitteraccount uitgelicht als mogelijk interessant account om te volgen. Dit kan interessant zijn wanneer je jouw account bij meer mensen wilt promoten.
  • Promoted trend > Bij een promoted trend staat een door jou gekozen hashtag voor een bepaalde tijd tussen de ‘trending topics’ op Twitter. Dit is een interessante optie bij bijvoorbeeld een evenement. Bezoekers van dit evenement kunnen deze hashtag gebruiken om tweets over het evenement te kunnen lezen.
  • Promoted tweet > Een promoted tweet ziet eruit als een gewone tweet, maar is als advertentie in te zetten.

Bij het maken van een promoted tweet worden de volgende stappen gevolgd:

Doelstelling voor Twitter adverteren

Ten eerste moet bepaald worden wat de doelstelling van Twitter adverteren voor jouw bedrijf is. Denk hierbij aan meer volgers op Twitter, meer websitebezoeken op je website, het installeren van een app of het genereren van leads. Bij het maken van de advertentie geef je aan welke doelstelling centraal staat bij de advertentie. Je betaalt voor het adverteren op Twitter pas wanneer aan deze doelstelling wordt voldaan. Heb je bijvoorbeeld gekozen voor meer bezoeken aan de website? Dan betaal je per bezoek aan de website die afkomstig is uit de advertentie.

Twittercampagne

De volgende stap bij Twitter adverteren is het maken van een campagne. Heb je meerdere doelen? Maak dan voor ieder doel een eigen campagne. Ook is het belangrijk om de looptijd van de campagne te bepalen. Gebruik je Twitter adverteren om een specifieke actie te promoten? Zorg dan dat het Twitter adverteren niet langer doorloopt dan de einddatum van de actie.

Maken van een Twitteradvertentie

Vervolgens kan de advertentie opgemaakt worden. Houd hierbij rekening met de maximale grootte van een tweet: 140 tekens. Als het enigszins mogelijk is kun je bij Twitter adverteren het beste gebruik maken van een afbeelding. Advertenties met een goede afbeelding doen het over het algemeen beter dan advertenties met alleen tekst.

Voor de tekst van een advertentie is het belangrijk dat deze pakkend is en een duidelijke call-to-action bevat. Met deze call-to-action moet het direct duidelijk zijn wat iemand moet doen en waarom. Waarom zou iemand jou moeten volgen op Twitter of waarom zouden ze op de link in de advertentie moeten klikken? Het is tevens mogelijk om een eerder geplaatste tweet te promoten. Je selecteert dan de tweet en plaatst deze als advertentie.

Tip: plaats meerdere varianten van dezelfde advertentie en varieer in woordkeuze en gebruik van afbeeldingen. Wanneer de advertenties geplaatst zijn kun je volgen welke advertentie het beste presteert. Hieruit kun je ontdekken welke woorden of zinnen doeltreffend zijn.

Doelgroep voor Twitter adverteren

Omdat jouw Twitteradvertentie ongetwijfeld niet voor iedere twittergebruiker interessant is, is het belangrijk om een duidelijke doelgroep te bepalen. Er zijn hierbij verschillende opties:

  1. Doelgroepen op basis van vergelijkbare twittergebruikers. Het is mogelijk om je advertentie te richten op de volgers van een andere twittergebruiker. Wanneer je vermoedt dat de volgers van een bepaald twitteraccount ook geïnteresseerd zullen zijn in jouw aanbod is het mogelijk om je advertentie specifiek aan deze personen te richten.
  2. Doelgroepen op basis van interesses. Net als bij de meeste social media is het mogelijk om op Twitter specifieke interesses te selecteren. Twitter toont de advertentie dan alleen aan personen met deze interesses.
  3. Aangepaste doelgroepen. Als je een eigen bestand hebt met Twitter-ID’s of emailadressen is het tevens mogelijk om de advertentie te tonen voor deze specifieke lijst. Zo kun je bijvoorbeeld je eigen klantenbestand via een ander kanaal herinneren aan jouw bedrijf, dienst of evenement.
  4. Algemeen. Wanneer je je richt op de Nederlandse markt is het ten slotte belangrijk om dit aan te geven bij Twitter adverteren. Richt je je advertentie liever op bijvoorbeeld Duitse twitteraars? Zorg er dan voor dat de advertentie alleen aan deze doelgroep getoond wordt. Wanneer het product dat gepromoot is specifiek voor mannen of juist vrouwen is, is het ook mogelijk om de advertentie alleen aan deze groep te tonen. Ten slotte is het mogelijk om op taal te selecteren. Wanneer jouw website volledig Nederlandstalig is, is het niet interessant om andere talen te selecteren. Hieruit zullen immers toch geen verkopen volgen.

Budget voor Twitter adverteren

De kosten van Twitter adverteren zijn zeer uiteenlopend. Het is helemaal afhankelijk van het vooraf opgestelde advertentiebudget.

  • Je kunt een maximaal dagbudget instellen. De campagne zal per dag dan nooit meer kosten dan het bedrag dat hier is opgegeven. Het is ook mogelijk dat het budget per dag niet helemaal opgemaakt wordt, al gebeurt dit bij goede advertenties weining.
  • Vervolgens kan Twitter ervoor zorgen dat de advertenties verspreid over de dag worden getoond of juist in één keer. Voor beiden opties valt iets te zeggen. Met verspreid tonen kun je mensen op verschillende momenten bereiken en vervolgens conclusies trekken over het meest effectieve moment. Voor een advertentie voor bijvoorbeeld een lunchroom is het echter niet interessant om de advertentie ’s avonds te tonen, zij zullen er eerder voor kiezen om de advertentie net voor lunchtijd te tonen.
  • Vervolgens kan gekozen worden voor een budget per gekozen doelstelling. Heb je bijvoorbeeld gekozen voor meer websitebezoeken? Dan kun je hier aangeven wat een websitebezoek voor jou waard is, dit bedrag vormt dan het maximum bod per nieuwe volger. Dit systeem werkt op basis van bieding. Bij een hoger bod zal de advertentie vaker getoond worden. Je betaalt hierbij maximaal het geplaatste bod, maar vaak ook minder.
  • Wanneer je een duidelijk budget hebt per campagne is dit ten slotte ook op te geven. Zo geeft Twitter per campagne nooit meer uit dan hier is opgegeven.

Vind je het na het lezen van deze stappen nog ingewikkeld wat Twitter adverteren nu precies inhoudt en of het interessant kan zijn voor jouw bedrijf? Neem dan eens contact op met Blauwe Monsters, om samen te kijken naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf.