Verkopen op Amazon

Amazon, het grootste e-commerce platform van de wereld, is nog steeds aan het groeien en uitbreiden naar verschillende landen. Het Amerikaanse bedrijf heeft een ruim aanbod aan producten en biedt naast hun eigen assortiment de mogelijkheid voor externe verkopers om te kunnen verkopen op Amazon. Door te verkopen op Amazon kun je eenvoudig miljoenen bezoekers per maand bereiken met jouw producten.

Verkopen op Amazon

Extra verkopen en klanten genereren

Door de hoge autoriteit en de wereldwijde bekendheid trekt Amazon naast direct verkeer ook steeds meer organisch verkeer uit de zoekmachine. Hierdoor wordt het als verkoper steeds moeilijk om organische posities te winnen van deze grote partijen.

Als verkoper kun jij ook jouw assortiment aanbieden op Amazon en daarmee extra verkopen en klanten genereren. Naast het aanbieden van producten biedt Amazon nog veel meer mogelijkheden zoals het laten reviewen van jouw producten, inkopen van producten, adverteren op het platform en het logistiek uitbesteden waardoor je sneller kunt leveren en voordeel kan behalen ten opzichte van je concurrent.


Verkopen op Amazon Nederland

Sinds maart 2020 is Amazon ook gestart in Nederland en kunnen externe partijen nu verkopen op Amazon Nederland. Door je aan te melden en een account aan te maken kun je op twee manieren jouw producten en artikelen aanbieden op Amazon. Je kunt namelijk verkopen met een Seller of een Vendor account. Met een Seller-account kun je producten die al aanwezig zijn op Amazon verkopen. Door een Professional account te nemen (betaald account voor €39,- per maand), kunnen er eigen producten worden verkocht. Deze producten staan vaak nog niet op Amazon en daarom is het nemen van een betaald professional account verplicht.

Met een Vendor-account koopt Amazon direct jouw producten in tegen retailprijzen en bieden zij zelf deze producten aan op hun platform. Je bent dan geen verkoper, maar leverancier aan Amazon. Voor een Vendor-account kom je vaak alleen in aanmerking door een uitnodiging van Amazon. Hiermee verlies je wel de controle over prijzen, levertijden en je merkidentiteit, omdat Amazon hier zelf de vrijheid in heeft.

Fulfilment by Amazon (FBA)

Een andere mogelijkheid bij Amazon is FBA. Door voor FBA te kiezen wordt de fulfilment (het logistieke proces) en de klantenservice volledig uit handen genomen door Amazon. Hier zijn wel extra kosten aan verbonden maar dit kan ook kosten besparen doordat je zelf hier minder tijd en geld aan kwijt kan zijn. Dit is vergelijkbaar met een Vendor account echter heb je nu volledige controle over hoe je jouw producten aanbiedt zoals afbeeldingen en productlistings en de marketing hierbij. FBA is een hele handige oplossing voor wanneer je aan het buitenland verkoopt. De medewerkers van Amazon spreken namelijk de voertaal van het land waarin het verkocht wordt en dit kan veel problemen omtrent communicatie voorkomen. Daarnaast gaat de klantenservice ook met negatieve reviews aan de slag om deze op te lossen.

Europese markt betreden met Amazon

Met een Europese Professional-account kun je eenvoudig de Europese markt betreden. Amazon is namelijk beschikbaar in Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zweden en recent is ook Polen toegevoegd. De verwachtingen zijn dat in de toekomst hier nog meer landen bij komen, waardoor je dus nog sneller kunt uitbreiden. Je kunt al deze landen bedienen met eenzelfde account. Echter zijn er wel veel zaken waarmee je rekening moet houden wanneer je in deze landen gaat verkopen, zoals:

    • Logistiek, concurrenten en retouren
    • Vertalingen voor productlistings, afbeeldingen en titels
    • Klantenservice in de voertaal
    • Belastingtechnische vraagstukken

Meer verkopen met adverteren op Amazon

Naast het makkelijk uitbreiden kun je met Amazon ook snel opschalen. Er is namelijk ook de mogelijkheid om te adverteren op bijvoorbeeld productgroepen, producten zelf, zoekwoorden en met video. Hierdoor kun je jouw verkoop een boost geven en nieuwe producten sneller introduceren aan belangstellenden. Door te adverteren kun je hoger in de listing komen. Wanneer je hierdoor meer verkoopt, helpt dit ook organisch en heb je meer kans op reviews die door klanten worden gegeven, wat mee zal werken aan jouw organische groei op het platform.

Behoud je merkidentiteit met een Branded Page Store

Veel bedrijven vinden de komst van Amazon een gevaar, omdat dit ook kan zorgen voor verlies van hun merkidentiteit. Echter biedt Amazon de mogelijkheid om een Branded Page Store te bouwen. Hiermee maak je als ware een soort mini website op Amazon. Je kunt daarmee afbeeldingen gebruiken die passen bij jouw merkidentiteit. Zo zorg je voor herkenning en kun je eenvoudig je gehele aanbod op Amazon weergeven in een mooi overzicht. Met jouw Branded Page Store kun je gaan adverteren op relevante zoekwoorden. Zo kun je meerdere producten sneller onder de aandacht brengen bij consumenten en ze kennis laten maken met jouw merk.


ONTMOET HET TEAM

Onze specialisten

Stijn Huiskes - Developer

Stijn Huiskes

Developer.

Rick van Roon - Teamlead CRO

Rick van Roon

Teamlead CRO.

Giorgio Cheng - CRO Specialist

Giorgio Cheng

CRO Specialist.

Mike Verstraten - CRO Specialist

Mike Verstraten

CRO Specialist.

DIRECT CONTACT

Meer weten over verkopen op Amazon?

Wil jij meer weten over het verkopen op Amazon en hoe je dit het beste kan aanpakken? Ga in gesprek met onze Marketplaces Specialist en bespreek de mogelijkheden voor het groeien van jouw business.