Voor vrijblijvend advies bel 020 – 89 326 56
Adverteren via WhatsApp werkt niet op de traditionele manier die we gewend zijn, zoals bijvoorbeeld middels een banner advertentie in de app. Gelukkig maar, want dit zullen de gebruikers de ontwikkelaars niet in dank afnemen. WhatsApp is ondertussen alweer een aantal jaar geleden overgenomen door Facebook en het plan is deze twee platformen op het gebied van advertenties samen te laten werken.
Het begint allemaal bij een advertentie die je voorbij ziet komen op Facebook. Als een gebruiker hierop klikt, wordt deze doorgestuurd naar WhatsApp, waar ze heel eenvoudig contact op kunnen nemen met de verkopende partij. Het voordeel hiervan is dat het zeer laagdrempelig is en eenvoudig in gebruik. Daarnaast is de potentiële klant minder angstig voor addertjes onder het gras, zoals bijvoorbeeld een inschrijving op een nieuwsbrief waar ze eigenlijk niet op zitten te wachten.
Het concept is op dit moment nog niet uitgerold en het staat nog in de kinderschoenen, maar het biedt veel kansen voor adverteerders. Het is daarom belangrijk om dit onderwerp op tijd te overwegen in jouw digitale strategie.
De voordelen
Adverteren via WhatsApp is persoonlijk en relatief laagdrempelig in vergelijking met andere advertentievormen
Leads hebben minder angst voor addertjes onder het gras: zoals een inschrijving voor de nieuwsbrief
Je kunt voordeel behalen ten opzichte van de concurrentie door als een van de eerste te beginnen met WhatsApp adverteren
Wanneer de service wordt uitgerold kun je gebruik maken van WhatsApp adverteren door naar de Facebook Business manager te gaan. Alvorens je hier mee aan de slag gaat, is het belangrijk dat je eerst toegang hebt tot de gratis WhatsApp business app, en dat je de koppeling tussen jouw WhatsApp- en Facebook-advertentie accounts hebt gemaakt. Vervolgens is de eerste stap het instellen van de doelgroep, waarna je van start kunt gaan met het maken van een advertentiecampagne. Denk goed na over de inhoud hiervan en zorg ervoor dat deze aansluit bij jouw doelgroep. Een vraag die hierbij kan helpen: ‘welke problemen hebben zij, en hoe biedt jouw product of dienst uitkomst hiervoor?’ Ook heb je bij WhatsApp adverteren de mogelijkheid om een button toe te voegen. Hierbij is het belangrijk dat je een pakkende call to action (CTA) toevoegt, die jouw potentiële klant aanzet tot het doen van een actie.
De kosten van adverteren met WhatsApp zijn op dit moment nog lastig in te schatten, omdat de service nog niet live staat. De verwachting is dat de kosten op basis van CPV (cost per view) berekend zullen gaan worden. In dit scenario betaal je dus per verzonden bericht en/of het aantal keer dat jouw advertentie is bekeken.
Wil je zelf graag aan de slag gaan met WhatsApp adverteren, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan vrijblijvend contact op met de specialisten van het SEO bureau Blauwe Monsters. Zij hebben jarenlange ervaring met alle vormen van adverteren en denken graag mee met jouw vraagstuk.