B2B online marketing bureau | Blauwe Monsters

In de B2B vindt er een stevige verschuiving plaats naar online. De Decision making unit (DMU) wenst het oriëntatieproces in ongeveer 90% van de gevallen online te doen. Blauwe Monsters kan, als B2B online marketing agency, helpen bij het opzetten van een doordachte B2B online marketing strategie!

Diensten B2B Marketingstrategie - Blauwe Monsters
Binnen 24 uur contact

Start vandaag nog met B2B online marketing!

We zijn benieuwd naar jouw uitdaging! Onze B2B strategen en marketeers voorzien je graag van advies. Vertel ons hieronder meer over je producten en diensten – we maken graag een eerste vrijblijvende scan, zodat je al gauw handvatten hebt om aan de slag te kunnen.

Een blik op onze werkwijze

Zo helpen we jou met B2B online marketingstrategie.

Strategie en ambities.

Uiteraard willen we je bedrijf eerst goed leren kennen. Waar zit jullie toegevoegde waarde? Wie is jullie doelgroep? En wat zijn jullie ambities? Dit zijn een aantal vragen die we in deze eerste fase goed in beeld willen krijgen.

Analysefase.

In deze fase analyseren we vooral veel data om een scherp beeld te krijgen van de huidige situatie. Denk aan het in beeld brengen van het zoekgedrag. Maar ook het analyseren van bestaande verkoopcijfers en doorgronden we analytics van de huidige website.

Het plan van aanpak.

Na de analysefase is er inzicht in het gat wat te dichten is om de ambities met behulp van online marketing te dichten. In het plan van aanpak ontstaat het inzicht hoe hier operationeel naartoe gewerkt kan worden.

Implementeren en uitvoeren.

Met het plan van aanpak in de hand formeren we een projectgroep met mensen van jouw bedrijf aangevuld met onze mensen. Met dit team werken we gestructureerd en projectmatig naar het einddoel toe.

Analyseren en optimaliseren.

Gedurende het traject zullen we de nieuwe data die ontstaat analyseren om met behulp hiervan waar nodig bij te sturen. Met heldere rapportages brengen we de tussentijdse resultaten in beeld.

De B2B online marketingfunnel

De B2B-marketingfunnel lijkt erg op de bekende B2C-marketingfunnel van Google. Het wordt in stappen beschreven als het See, Think, Do, Care model. Bij de ‘See’-fase maakt een klant voor het eerst kennis maken met het product. Tijdens de ‘Think’-fase zal de klant gaan overwegen of hij dit product nodig heeft en bij de ‘Do’-fase vindt de daadwerkelijke aankoop plaats. Tot slot kan je klantwaarde vergroten in de ‘Care’-fase door bijvoorbeeld regelmatig een nieuwsbrief te sturen.

Bij de B2C-marketingfunnel kan de klant al in enkele minuten door de eerste drie fases heen gaan en zijn aankoop doen. Bij de B2B-marketingfunnel is dit proces echter anders. Deze verschilt op de volgende manieren:

  • De ‘Think’-fase is vele malen langer dan bij de B2C-marketingfunnel. Bij de B2B-marketingfunnel worden beslissingen genomen op langere termijn. Denk aan jaarcontracten of inkoop van producten op grote schaal.

  • Het aantal sales of leads is veel minder dan bij B2C, maar de waarden per sale of lead zijn veel hoger.

Het is dus belangrijk dat je kwalitatieve informerende content op je website hebt, aangezien potentiële B2B-klanten vaak weloverwogen keuzes maken bij het kiezen van een bedrijf.

B2B online marketing kanalen

Bij B2B-marketing moet er ook worden gekeken naar het type marketingkanaal dat wordt ingezet om tot leads of sales te komen. Kwalitatieve B2B-leads kunnen bijvoorbeeld goed verkregen worden via LinkedIn adverteren. Aangezien LinkedIn het socialmedia-kanaal bij uitstek is, waar veel bedrijven en werknemers van bedrijven op aanwezig zijn.

Ook kan er gekozen worden om alleen op specifieke zoektermen te adverteren binnen Google. Denk hierbij bijvoorbeeld aan “energie zakelijk” of “wijngroothandel”, waarbij de intentie is om een offerteaanvraag te doen voor een grote afname. Zo weet je zeker dat je met jouw marketingstrategie inzet op B2B-klanten die een koopintentie hebben.

Ontmoet het team

Onze B2B online marketeers.

René van Steen

SEO specialist.

Fabian Marks

B2B marketeer.

Op zoek naar iets anders?

Bekijk onze andere diensten.

CRO

Je site optimaliseren en meer doelen bereiken

Advertising

Betere resultaten uit je advertenties

SEO

Hoger in de zoekmachine voor sterker verkeer

Personalisatie

Ontdek hoe we CDP’s inzetten om te personaliseren

E-mailmarketing

Geautomatiseerde e-mails met een persoonlijke touch

Marketplaces

Producten aanbieden op Bol? Onze specialisten weten hoe

Direct contact

Start vandaag nog met jouw B2B online marketingstrategie!

Er zit altijd iemand bij de telefoon om jouw vragen te beantwoorden. Vertel ons over jouw digitale uitdagingen!

Vrijblijvend advies
Contact diensten B2B Marketingstrategie - Blauwe Monsters