Wees de concurrentie voor

Beeld je in. Je ziet het verkeer op je eigen merknaam groeien: er komt meer organisch verkeer binnen en in de zoekwoordplanner van Google zie je het zoekvolume op je eigen merknaam stijgen. De inspanningen om de bekendheid van je merknaam te vergoten hebben geholpen en dat is ook jouw concurrentie opgevallen. Vervolgens begint de concurrent met adverteren op jouw branded keyword en zo staat deze partij ineens boven jou in de zoekresultaten. Op deze manier trekt jouw concurrent relevant zoekverkeer naar zijn website toe en loop jij verkeer en omzet mis.

Zie het voorbeeld hieronder. Als wijkopenautos.nl niet op hun eigen merknaam adverteert, wordt het bedrijf pas organisch als 4e of 5e vertoond. Dit betekent een ónder de concurrenten die ook de merknaam van wijkopenautos.nl adverteren.

wijkopenautos.nl

Door op je eigen merknaam te adverteren, word je boven de advertentie van jouw concurrent vertoond. Een ander voordeel van adverteren is dat de klikprijs vaak onder de 10 cent ligt. Dit zijn relatief goedkope clicks om verkeer naar jouw website toe te trekken. Een nadeel van adverteren op je merknaam: als er veel concurrentie is op jouw merknaam of nog meer concurrenten besluiten om op jouw merknaam te adverteren, wordt de klikprijs duurder en kunnen de kosten op je eigen merknaam hoog oplopen.

Echter is jouw kwaliteitsscore veel beter dan die van jouw concurrent. Grote kans dat jij altijd boven je concurrent wordt vertoond en hiervoor minder betaald.

Val meer op in de zoekresultaten

Als je adverteert op je eigen merknaam, word je twee keer vertoond in de zoekresultaten. Op desktop neem je dan bijna het gehele scherm in beslag. Hierdoor val je op en druk je je concurrent naar beneden toe. In combinatie met Google Mijn Bedrijf (GMB) word je zelfs drie keer vertoond! Dit biedt meer mogelijkheden om links te tonen van jouw website.

Blauwe Monsters

Nieuwe zoekwoord combinaties

Als consumenten op jouw eigen merknaam zoeken, kun je dit vaak terugvinden in Google Search Console, als deze is aangemaakt. Deze zoekopdrachten zijn ook terug te vinden in Analytics > Acquisitie > Search Console > Zoekopdrachten, mits je Search Console is gekoppeld aan je Analytics. Ontdek nieuwe zoekwoorden in combinatie met je eigen merknaam. Dit doe je door te adverteren op je eigen merknaam en het zoekwoordtype op woordgroep of Broad Match Modifier te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld achterhalen dat gebruikers de zoekopdracht ‘Blauwe Monsters telefoonnummer’ invoeren. Dit kan een indicatie zijn dat het telefoonnummer niet duidelijk wordt weergegeven op de website of in GMB.

Wanneer moet je adverteren op je eigen merknaam?

Het is niet altijd noodzakelijk om op je eigen merknaam te adverteren. Mocht je nog niet zo bekend zijn bij de consument of je concurrent, dan heeft het weinig toegevoegde waarde om op je eigen merknaam te adverteren. Echter zal het je niet veel kosten om te adverteren aangezien je weinig clicks zult genereren.

Wanneer je meer zoekvolume hebt gecreëerd op je eigen merknaam, wordt de kans groter dat concurrenten van je horen en jouw verkeer willen kapen.

Het is daarom goed om zo nu en dan je eigen merknaam te Googelen en te controleren of er concurrenten op jouw merknaam adverteren.

Als je een generieke bedrijfs- of domeinnaam hebt, dan is het soms ook slim om op je eigen merknaam te adverteren. Dit heet ook wel een Exact Domain Match. Doordat het een generieke naam is, heb je een grotere kans dat concurrenten al op deze zoekwoorden adverteren. Hierdoor worden zij dus eerder vertoond in de zoekresultaten. Wederom kun jij door de hogere kwaliteitsscore jouw concurrent verslaan en voordeliger adverteren op dit soort zoekwoorden, omdat dit direct in verband staat met jouw domeinnaam.