Inhoudsopgave
Tijdens de feestdagen stuurt men gemiddeld 25% meer e-mails dan de rest van het jaar. Hoe laat je jouw e-mails opvallen in de overvolle inbox? Onze e-mailmarketeers hebben de beste tips en tricks op een rijtje gezet, zodat jij helemaal voorbereid bent op Black Friday. Uiteraard kan je deze tips ook toepassen op andere feestdagen, zoals Sinterklaas, Kerst en oud en nieuw!
De drukste periode van het jaar is natuurlijk hét moment om jouw e-maildatabase uit te breiden! Laat deze unieke kans niet liggen en creëer exclusiviteit voor nieuwsbriefabonnees.
Onze tip: pas in de aanloop naar Black Friday de CTA’s en teksten van al jouw aanmeldformulieren aan. Kondig aan dat nieuwsbriefabonnees als eerste op de hoogte zullen zijn van de beste deals en open je sale eerder voor subscribers. Daarnaast voeg je – bijvoorbeeld door middel van een speciale code of link – exclusieve aanbiedingen of cadeautjes toe, uitsluitend voor de ontvangers van jouw nieuwsbrief. Nog een tip: maak de aankondiging van de beste deals exclusief voor nieuwsbrief abonnees. Tot slot is dit ook het moment om je nieuwsbrief te promoten in social posts, in online ads, op de Black Friday landingspagina en via website pop-ups.
Breek je campagne op in meerdere stappen
Nu jouw database wordt uitgebreid met nieuwe koopjesjagers, is het tijd om aan de slag te gaan met de e-mails die je straks aan deze doelgroep gaat verzenden. Aangezien er miljoenen Black Friday e-mails worden verstuurd en deze e-mails ook elk jaar eerder worden verzonden, moet je creatief zijn om op te vallen. Stuur niet één mailtje die makkelijk over het hoofd gezien kan worden, maar laat je Black Friday e-mail campagne uit meerdere stappen bestaan. Zo val je op en kun je de subscribers laten weten wat zij kunnen verwachten.
Stap 1 – Teaser e-mail
Wacht niet te lang en start meteen met je campagne. Een teaser e-mail is het perfecte moment om je producten alvast te promoten. Benadruk de populariteit van je producten door ze te laten zien inclusief recensies. Verder is het natuurlijk een goede manier om jouw subscribers te vertellen waar ze kortingen op krijgen. Steeds meer bedrijven beginnen eerder met Black Friday, dus laat jouw klanten ook weten wanneer de sale begint. Voeg een CTA button toe waarmee subscribers de start van de sale direct aan hun agenda kunnen toevoegen. Wanneer hun inbox overspoeld raakt met Black Friday mails, worden ze er in ieder geval nog aan herinnerd in de agenda. Ben je nog niet overtuigd genoeg om een teaser e-mail te versturen? Een teaser e-mail is een effectieve manier om pre-engagement te meten. Zo kun je de e mailcampagnes beter segmenteren als de grote dag aanbreekt.
Stap 2 – De Black Friday e-mail
Op de dag dat jij je kortingen live zet, moet je dat natuurlijk laten weten aan je subscribers. Schrijf een opvallende onderwerpregel en laat je beste acties zien. Ook heel belangrijk is dat je een duidelijke CTA in je e-mail opneemt.
Benieuwd hoe je een goede onderwerpregel schrijft? Lees dan onze eerdere blog.
Stap 3 – Laatste kans e-mail
Laat je klanten vlak voordat de Black Friday uitverkoop eindigt, weten dat ze nog héél even kunnen profiteren van jouw deals. Op deze manier creëer je urgentie en kun je sommigen misschien toch overhalen tot een aankoop. Maar misschien hebben anderen je voorgaande e-mails niet gezien. Dan is dit de uitgelezen kans om hun aandacht toch nog te winnen.
Design een e-mail die van je scherm springt
Opvallen met gefaseerde e-mails en catchy copy is één ding, maar het oog wil natuurlijk ook wat. De feestdagen zijn hét moment om flink uit te pakken op het gebied van design. We inspireren je graag met een aantal design elementen die jij gemakkelijk toepast in jouw Black Friday e-mails:
It’s the final countdown (creëer deadline/schaarste/urgentie)
De countdowntimer is een geweldig instrument om de perceptie van tijdsdruk te creëeren bij de consument. Plaats bijvoorbeeld een countdown in je e-mail die aftelt hoeveel uur/dagen de Black Friday aanbiedingen nog geldig zijn.
Voeg beweging toe met Gifs
Bewegende beelden zorgen ervoor dat de e-mail opvalt wanneer de consument de mail opent en de inhoud scant. Gifs worden ondersteund in de meeste e-mailclients en kunnen voor aandacht zorgen.
Breng het kortingspercentage groot in beeld
De e-mail draait natuurlijk om het communiceren van de korting. Zorg dat dit duidelijk en groot in beeld is. Denk hierbij vooral aan de header van je e-mail en zorg dat deze eruit springt met bijvoorbeeld het kortingspercentage in combinatie met een gifje.
Houd het simpel
We hebben het al druk genoeg, dus zorg dat het design de focus legt op waar het om gaat: het communiceren van de deal en call to action button naar jouw website. Deel je e-mail eenvoudig in, bijvoorbeeld alleen een header met korte alinea of zin, een call to action button en wellicht nog wat bestsellers.
Vergeet je automatische campagnes niet!
Je zou het bijna vergeten, maar Is jouw verlaten winkelmandje campagne nog up to date? De aanloop naar Black Friday is hét moment om deze campagne te optimaliseren of in te stellen. Tijdens Black Friday komt deze campagne namelijk goed van pas, want veel consumenten struinen meerdere websites of op zoek naar de allerbeste deals. Daarbij voegen ze natuurlijk producten toe aan hun winkelmandje om te bewaren voor later.
Ook tijdens de feestdagen is de verlaten winkelmandje campagne de best scorende soort e-mail, met als gemiddelde cijfers: 34% openratio, 9% CTR (click-through-ratio) en een conversiepercentage van 2,13%. Welkomstcampagnes aan nieuwe abonnees presteren met een gemiddeld conversieratio van 2,8% zelfs nog beter.