Met een Customer Data Platform (CDP) kun je de data organiseren en vervolgens inzetten om conversieverhoging te realiseren. Bij Blauwe Monsters maken wij gebruik van Squeezely als CDP om alle data uit de verschillende kanalen te koppelen en de klantreis van de gebruiker te personaliseren. Ben je benieuwd naar wat allemaal mogelijk is met de inzet van een CDP? Lees dan vooral verder!

Wat is een CDP?

Een CDP stelt je in staat om over alle relevante informatie over je gebruikers te beschikken binnen één platform. Naast het feit dat het veel overzicht en structuur oplevert, helpt een Customer Data Platform je ook om gepersonaliseerde promoties en triggers op individuen en/of klantsegmenten af te stemmen. 

Per klant wordt er een kraakhelder overzicht getoond van alle relevante data; het klantprofiel. Wie is de klant, welke events hebben plaatsgevonden binnen de website en in welke klantfase bevindt deze bezoeker zich? Het klantprofiel combineert CRM-data met andere woorden het gedrag van de gebruiker binnen de website.

Wat kun je met een CDP?

Binnen de online marketing zijn relevantie en timing twee van de belangrijkste voorwaarden van sterke communicatie. Door op het juiste moment, via het juiste kanaal, de juiste boodschap over te brengen, kan dit het verschil maken tussen een betalende klant of lead tegenover helemaal niets. Een CDP kan daarbij ondersteunen door alle beschikbare en relevante marketingkanalen te integreren in één platform en via deze kanalen gepersonaliseerde marketing toe te passen. Op basis van de opgebouwde klantprofielen en segmenten kun je namelijk gepersonaliseerde content tonen aan verschillende websitebezoekers.

Om gebruikers in verschillende klantsegmenten richting een aankoop te bewegen is het mogelijk om overtuigingstechnieken in te zetten. Dit kan door bijvoorbeeld de schaarste van een product te tonen, of door de cut-off tijd aan de hand van een notificatie weer te geven. Naast notificaties, overlays en toasters is het ook mogelijk om gepersonaliseerde embedded content te creëren. Hierdoor krijgen verschillende klantprofielen uiteindelijk gepersonaliseerde content te zien, afhankelijk van wat het beste voor hen zal werken.

Meten is weten

Wanneer de verschillende personalisaties zijn afgestemd op het (hypothetisch) juiste klantsegment, dan wordt het tijd om te meten. Waar vroeger de resultaten van geniale ingevingen op z’n best in te schatten waren, is het met behulp van een CDP tot op de komma meetbaar. Met behulp van een CDP is het dan ook gemakkelijk om hypotheses te valideren door middel van A/B-testing. 

Wanneer je de personalisatie publiceert binnen de website, dan kun je vooraf een controlegroep instellen. Binnen de controlegroep kun je bepalen welk percentage de versie van de website krijgt te zien met de personalisatie, tegenover het percentage van de gebruikers die de huidige website te zien krijgen zonder personalisatie. Op deze manier kun je exact meten wat het effect is van de personalisatie.

Hulp nodig bij het opzetten van een CDP-traject?

Blauwe Monsters helpt je graag met het opzetten van een Customer Data Platform waarmee we jouw conversiedoelen gaan verwezenlijken. Aarzel daarom niet om contact met ons op te nemen. Wij denken altijd graag met je mee!