Echter, middels goede on-page conversie optimalisatie zorg je ervoor dat deze bezoekers uiteindelijk ook de customer journey afmaken door een product te kopen of bijvoorbeeld een offerte aan te vragen. Kortom, hier komt Conversion Rate Optimization (CRO) van pas. 

CRO is net als SEO een belangrijk specialisme waarbij het doel is om het inkomende verkeer via gebruiksvriendelijke pagina’s te laten converteren. Velen zien SEO en CRO als specialismen die apart van elkaar staan. Bij Blauwe Monsters zien we CRO juist als een verlengde van zoekmachine marketing. Het integreren van CRO in de SEO werkzaamheden een waardevolle impact op de online marketing performance. In deze blog vertel ik het belang van het combineren van zoekmachine en conversie optimalisatie.

Conversie binnen de SERP

De meest voorkomende conversies op een website zijn het verkopen van producten of een offerte aanvragen. Bij zoekmachine marketing begint het converteren doordat gebruikers jouw pagina binnen de Search Engine Results Page (SERP) zien (impressies) en vervolgens op jouw pagina klikken (en dus de website bezoeken). 

Het verschil tussen het aantal impressies en het aantal klikken noemen we de Click Through Rate (CTR). Door jouw meta data en structured data te optimaliseren kun je de CTR van jouw pagina’s verhogen. Een overtuigende meta title of een visueel krachtige rich snippet kan vervolgens net dat extra duwtje geven om op jouw website te klikken. 

Een CRO specialist kan hier uitstekend bij helpen, want hij of zij is onder andere gespecialiseerd in het creëren van Call To Actions (CTA). Een krachtige CTA in de meta tags draagt bij om de zoekmachine gebruikers over de streep te trekken. Op deze manier krijg je uiteindelijk meer bezoekers op je website. Bovendien draagt de verhoogde CTR bij aan een hogere ranking in de zoekmachine. 

Samen sterker

In vele gevallen zorgt SEO voor het grootste aandeel in organisch verkeer naar de website. Dit maakt SEO een ideale partner van CRO. Iemand die zich bezighoudt met het optimaliseren voor conversies is continu aan het testen en experimenteren om te zien welke variant van een pagina beter converteert. Door het grotere aantal organische bezoekers krijgt een CRO-expert sneller inzicht in de experimenten zonder dat hier enorme kosten per bezoeker aan gebonden zijn. 

Daarbij komt kijken dat de conversie geoptimaliseerde pagina ervoor zorgt dat bezoekers langer op de pagina blijven en meer acties ondernemen. Daarmee zorg je er dus tevens voor dat die consumenten niet terugkeren naar de zoekmachine voor een ander resultaat, maar eerder bij jou klant worden!

Creëer samen SEO pagina’s met hoge conversieratio

Bij het optimaliseren van een landingspagina voor het organisch ranken komen vaak technische aspecten aan bod. Denk hierbij aan de laadsnelheid en ongebruikt Javascript en CSS code. Hierbij kan CRO een grote rol spelen door technische ervaring te delen. 

Bovendien heeft Google aangekondigd dat User Experience (UX) een grotere rol gaat spelen als rankingsfactor in 2021. Google zal de zogenoemde Core Web Vitals gaan meten om te zien hoe gebruiksvriendelijk jouw pagina is. Wanneer jouw pagina hoog scoort op deze core web vitals, dan zal dit helpen in jouw rankings. 

Door de UX van jouw website te optimaliseren zorg je ervoor dat de gebruikers je pagina’s snel vinden en met gemak kunnen navigeren. UX design is dan ook een groot onderdeel van CRO. Het draait allemaal om die perfecte gebruikerservaring voor een hogere conversie.

Door de krachten van CRO te bundelen met SEO scoor je uiteindelijk zelfs dubbel: meer organisch verkeer en een hogere conversieratio! Bij Blauwe Monsters werken de CRO specialisten en SEO experts daarom nauw samen om ervoor te zorgen dat de organische bezoeker van zoekopdracht tot conversie geholpen wordt. 

Zelf ook SEO en CRO combineren?

Vond je deze blog interessant en wil je weten hoe Blauwe Monsters jouw website naar een hoger niveau kan tillen? Neem dan contact met ons op en ontdek wat de mogelijkheden zijn voor jouw website.