Inhoudsopgave
Er vindt deze dagen een grote verandering plaats in het B2B-landschap. Je ziet namelijk dat er een verschuiving plaats vindt tussen twee belangrijke afdelingen binnen een bedrijf: marketing en sales. In dit artikel gaan we dieper in over die verschuiving, namelijk hoe jij binnen jouw bedrijf efficiënt gebruik kan maken van marketing automation en uiteraard op welke punten je moet letten bij het formuleren van een contentstrategie. Benieuwd hoe jij hierop kan inspelen? Lees snel verder!
Situatieschets
Wat wij doorgaans tegen komen is dat de ‘traditionele verhouding’ (30% marketing, 70% sales) aan het omdraaien is. Dit komt door de verandering in het beslissingsproces dat bedrijven nu voltrekken. Wist je bijvoorbeeld dat 60% van het beslissingsproces tegenwoordig vaak online en onder de radar gebeurt – zonder contact te hebben gezocht met een leverancier? Het is dan ook belangrijk dat jouw bedrijf hier op in gaat spelen met onder andere de juiste kwalitatieve content.
Jouw B2B-contentstrategie bepalen
Met duidelijke en relevante content kun je ervoor zorgen dat de koper zo soepel mogelijk dit proces doorloopt. Alleen is de vraag: hoe schrijf je die content? Er zijn een aantal factoren waarmee rekening moet worden gehouden. Zo wil je allereerst jouw propositie duidelijk formuleren. Wat onderscheidt jouw product of dienst van de andere soortgelijke bedrijven in de markt?
Vervolgens kun je gaan kijken voor wie jouw dienst of product interessant kan zijn. Met andere woorden: ga klantpersona’s opstellen. Hoe gedetailleerd deze klantpersona’s zijn, heb je zelf in de handen. Je kunt per doelgroepsegment een persona maken of houd het wat algemener om een figuurlijk groter vangnet uit te gooien en zo veel mogelijk geïnteresseerden te pakken.
Ten derde is het belangrijk om jezelf af te vragen via welke kanalen je de verschillende doelgroepen gaat benaderen. In dit bericht vertel ik specifiek over on-site content, maar je kunt natuurlijk ook gebruik maken van sociale media.
Ten slotte wil je de zoekintentie in kaart brengen voordat je aan de slag gaat met de content creatie. Dit doe je in de vorm van content clusters. Met de zoekintentie bepaal je namelijk hoe de content eruit komt te zien en welke informatie relevant is voor de specifieke fasen van de customer journey.
Tip: Zorg ook dat je een duidelijke doelstelling of meerdere KPI’s formuleert voordat je aan de slag gaat. Zo kun je namelijk in de gaten houden wat het resultaat is van jouw inspanningen!
Content clusters
Zodra de B2B-contentstrategie is bepaald, kun je beginnen met het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Voor dit onderzoek kun je verschillende tools gebruiken, zoals SEMrush of Google Keyword Planner.
Zoals eerder vermeld wil je de zoekwoorden in laten spelen op de juiste zoekintentie. Verzamel daarom eerst alle interessante zoekwoorden. Vervolgens ga je die relevante zoekwoorden groeperen in op elkaar aansluitende onderwerpen. Op basis van de customer journey kun je de zoekwoorden groeperen en vervolgens kun je aan de hand van deze zogeheten ‘content clusters’ met relevante zoekwoorden de content gaan schrijven.
Contentkalender en landingspagina’s
B2B-content schrijven is iets anders dan wanneer dit gedaan moet worden voor een webshop of andere E-commerce website. Bij een doordachte B2B-contentstrategie hoort een passende contentkalender. Hierin neem je mee wanneer welk onderwerp relevant is, of de content al geschreven en/of geplaatst is, en waar en wanneer de content geplaatst wordt.
Om je alvast op weg te helpen, geven we wat punten die je direct kunt meenemen tijdens de contentcreatie:
- Gebruik één vaste schrijfstijl die op de gehele website wordt gebruikt
- Verplaats jezelf tijdens het schrijven in de doelgroep: wat wil ‘ik’ weten?
- Houd rekening met het doel van de tekst