Het correct schrijven van samengestelde woorden is niet alleen een uitdaging voor de gemiddelde Nederlander, maar blijkt ook voor de zoekmachine vaak een hoofdpijndossier. Verwerk je in je SEO tekst altijd de correcte schrijfwijze of gebruik je juist de foutieve term waar veel op gezocht wordt?

Zoekwoordonderzoeken zijn een belangrijk onderdeel van de zoekmachine optimalisatie (SEO). Met een zoekwoordonderzoek breng je de belangrijkste termen in kaart waar je potentiële doelgroep op zoekt. Uit deze zoekwoordonderzoeken blijkt vaak dat er een groot verschil zit in de zoekvolumes van samengestelde zoekwoorden. Voorbeeld: op de term ‘content marketing’ wordt per maand zo’n 3600 keer gezocht op Google, terwijl ‘contentmarketing’ maandelijks slechts 20 maal wordt ingetikt in de zoekmachine. Flink verschil dus, zeker als je bedenkt dat laatstgenoemde schrijfwijze officieel de juiste is.

Het ‘rode wijnglazen-syndroom’

Een veelgebruikt voorbeeld in de SEO-struggle der samengestelde woorden is het ‘rode wijnglazen-syndroom’. Dit syndroom houdt in dat je een compleet andere betekenis geeft aan het zoekwoord door een spatie toe te voegen of juist weg te laten. Wanneer je glazen verkoopt die specifiek bedoeld zijn om rode wijn uit te drinken, dan verkoop je als het aan het groene boekje ligt ‘rodewijnglazen’.  Wanneer je echter adverteert op ‘rode wijnglazen’, verwacht de gemiddelde taalnazi een wijnglas met een rode kleur waar je zonder schuldgevoel ook witte wijn uit drinkt.

Toch leveren beide zoekopdrachten totaal verschillende resultaten op in Google:

Zoals je ziet levert de zoekterm ‘rode wijnglazen’ veel relevantere zoekresultaten op dan de term ‘rodewijnglazen’, terwijl dit toch echt officieel de juiste schrijfwijze is voor een glas waar rode wijn in hoort. Andere voorbeelden van samengestelde woorden waar een spatie een enorm verschil maakt zijn ‘goudenmedaillewinnaar’, ‘boerenmetworst’ en ‘stommefilmactrice’.

Maar hoe ga je als contentmarketeer (of is het content marketeer?) om met deze enorme verschillen tussen gebruikte zoektermen, de bijbehorende zoekintentie en de correcte spelling?

Verkies juiste schrijfwijze boven SEO

Hoewel het niet altijd even zwart-wit is op het gebied van goed of fout geschreven samengestelde woorden (iedereen begrijpt immers vaak wat er wordt bedoeld), blijft ons advies om zoveel mogelijk voor de juiste spelling van een samengesteld woord te gaan – ook als op de verkeerd geschreven termen meer zoekvolume zit. Daar hebben we twee belangrijke argumenten voor:

1. Google wordt steeds beter in de Nederlandse taal

Het ‘rode wijnglas-syndroom’ is een extreem voorbeeld van de struggle die je kunt ervaren door samengestelde woorden in je contentstrategie. Je loopt eerder tegen een probleem aan dat voor een groot deel al door de zoekmachine zelf wordt opgelost. Zo herkent Google steeds vaker foutief geschreven woorden en stelt automatisch de juiste variant voor als zoekterm.

2. Juiste spelling straalt professionaliteit uit

Correct geschreven teksten komen een stuk professioneler over en stralen zodoende meer autoriteit uit. Google hecht op zijn beurt weer waarde aan autoriteit en betrouwbaarheid van een website. Dus waarom zou je dan expres woorden verkeerd schrijven? Op den duur bestaat de kans dat Google je misschien zelfs afrekent op (opzettelijk) foutief geschreven teksten.

Tip om ‘verkeerd’ geschreven zoektermen toch in je tekst te verwerken

Voor de doorgewinterde SEO-specialist zal het toch pijn doen om bepaalde zoekwoorden met een hoog zoekvolume uit de tekst te laten. Gelukkig is er een oplossing voor de creatieve tekstschrijver. Omdat Google steeds beter zinnen in de context kan indexeren, kun je de samengestelde zoektermen verder uit elkaar in de zin gebruiken. Dit is ook toepasbaar in (tussen)koppen. Voorbeeld: “Zoek jij als beginnend schilder een leuke cursus? Dan is onze schildercursus iets voor jou!”

Hulp nodig bij het correct schrijven van de teksten op je website?

Vind jij het schrijven van online content überhaupt lastig en heb je helemaal geen trek om je te verdiepen in de wereld van samengestelde woorden? Neem dan gerust contact op met de contentspecialisten van Blauwe Monsters. Wij vinden het juist leuk om te schrijven en helpen je dan ook graag met het creëren van jouw online content!

(Stiekem wel benieuwd geworden naar de Nederlandse regels voor samengestelde woorden? Neem ook dan contact met ons op en we leggen ze met liefde uit!)